Hoppa till innehåll
Byskepiren

Gårdskort

Recommended Posts

I min hemmaälv innebär det att ägaren av fiskerätten ( alltså markägaren / gården ) förbehåller sig att själv ha rätt att fiska med ett eller flera spön, även om alltså valdet är uthyrt till ett gäng fiskare.

I praktiken innebär det alltså att gårdsägaren, eller nån av hans vänner, släktingar osv, nån gång ibland kan gå ut och fiska några timmar. Har man inte koll på detta så kan det ju kännas lite märkligt om det dyker upp nån "okänd" helt plötsligt, på det vald man tror sig ha för sig själv. Oftast är det inget stort problem - de flesta valdägare brukar också vara schyssta nog att förvarna om typ " min brorson kommer nog att fiska nån timme i kväll", de vill ju inte skrämma bort de gäster som betalar dyrt... 

Likaså på dagkortsvald - om det tex säljs 10 dagkort på en sträcka men också finns angivet att det finns 2 gårdskort så innebär det alltså att det kan bli totalt 12 man som fiskar om gårdsägaren utnyttjar sin rätt och bjuder in två kompisar.

Redigerad med Sunray

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Min norske vän har ett gårdskort hos en bonde som han gjort lumpen med. Så han kan dyka upp och fiska i sällskap som trott att de är själva hela veckan. Det finns hela fyra liknande kort till den sträckan.

Men det är sällan något som praktiseras numera då bonden inte vill riskerar att bli av med pengar från de som hyr vallet, money talks you know:D:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.