Hoppa till innehåll
Kricke26

Tjuvfisketråden No.1

Recommended Posts

50 minutes ago Kricke26 sa:

Tack Lennart! D va precis vad jag behöver veta =)... Kommer sätta ihop ett intressant PM till dig i dagarna... Ang. Suppleanten och fiskevårdschefen (honom känner du väl Mauri, eftersom det är han som i stort råder över vart pengarna går i Fiskevårdföreningen Göteborg), så sitter han även på väldigt många stolar i KSK (Kungsbacka Sportfiskeklubb), i styrelsen, fiskevårdskomiten osv osv, och även hans far sitter på ett par stolar så det känns jävligt konstigt att en person skall ha så mycket att styra över, så var det inte förr... 

jag håller med dig om att Sportfiskarna borde agera, men om suppleanten aldrig är där, och är av typen karriärist som i slutändan är mest mån om att hålla ryggen fri och bevaka sin egen position, då blir det nog värre med något stöd därifrån, d vågar jag påstå, baserat på egen erfarenhet, men som sagt, PM kommer Lennart... Kommer dra iväg det till ett par andra instanser också så får vi se om det inte får fart på saker och ting...

svågerpolitik... Fy fan, Inte min grej alls...

Det är flera personer som är engagerade.Området är ju stort som vi tar hand om .Det går inte styra ensam hur allting skall skötas så man delar upp det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Just follow the money... Eller den röda tråden i mitt tidigare inlägg, båda spåren leder till samma ställe. D kan lätt bli aningen rörigt när chefer sitter på för många stolar, ett bra exempel e ju återigen energibranschen, där chefer och diverse personer på höga positioner sitter med i alla möjliga styrelser och således kontrollerar marknader genom maktstrukturer som egentligen bara kan beskrivas som korrupta...

ett mycket större problem givetvis, men samma grundproblem... Hävdar jag.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
38 minutes ago Kricke26 sa:

Just follow the money... Eller den röda tråden i mitt tidigare inlägg, båda spåren leder till samma ställe. D kan lätt bli aningen rörigt när chefer sitter på för många stolar, ett bra exempel e ju återigen energibranschen, där chefer och diverse personer på höga positioner sitter med i alla möjliga styrelser och således kontrollerar marknader genom maktstrukturer som egentligen bara kan beskrivas som korrupta...

ett mycket större problem givetvis, men samma grundproblem... Hävdar jag.

Du är rätt konspiratoriskt av dig. Rätt allvarliga anklagelse i allmän fiskevårdstråd. Tänker inte ta mer del av dina åsikter. Hejdå

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja det är jag väl antar jag, men så har jag väldigt ofta rätt också...

Tack, d har jag längtat efter... Adjö!

då återgår vi hedanefter till problemet med signalkräftor...

Med vänlig hälsning, 

/ K

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det verkar som att tråden håller på att klinga av. Hoppas och förväntar mig att Kricke och Troutman rapporterar hur det går i årets kräftfiske enligt EU-direktivet 1143/2014. Jag kan rapportera mina resultat de senaste åren. Jag var med och drog igång Norra Nissandalens FVO för 25 år sedan, ett projekt som jag då tyckte var helt fantastiskt. Två mil i Nissan och en mil i ett biflöde som heter Svanån där Nissanöringen gått upp för lek. Den övre halvmilen i Nissan är (enligt min uppfattning) den finaste öringsträckan söder om Dalälven, där var reglerna från början att fiska på ett naturligt bestånd av öring med ett minimimått på 25 cm. De nedre delarna av Nissan var ingen bra öringbiotop, där sattes det ut regnbåge med gott resultat. Det byggdes en fiskecamp med stugor för uthyrning och en samlingslokal med pub. Under ett tiotal år på 90-talet var det fullbokat med fisketurister, det kördes dagsturer med buss från Köpenhamn med fisketurister och framtiden såg ljus ut. I början av 2000-talet hände något, de inplanterade regnbågarna försvann, öringen på den övre sträckan försvann. De tillresande fisketuristerna tröttnade och valde andra alternativ, 2005 gick verksamheten i konkurs och då trädde länsstyrelsen in och bestämde att fisket skulle läggas i träda i 10 år. Efter fem år fick vi ( Södra Wetterbygdens Flugfiskeklubb) en förfrågan om vi ville medverka till ett provfiske i området. Jag var naturligtvis en av de som ställde upp men vad gav det för resultat? Länsstyrelsen anlitade en "fiskeribiolog" som skickade till oss excellmallar där vi skulle fylla i hur långa spön vi använde hur långa tafsar vi hade och vilka flugmönster vi använde! Det skiter väl öringen fullständigt i? det fjärde året av projektet erbjöd jag och en kompis fiskevårdsområdet att utföra ett provfiske efter signalkräfta och det tyckte styrelsen i fiskevårdsområdet (trots Länsstyrelsens protester) var ett bra initiativ. Det bör påpekas att styrelsen i fiskevårdsområdet med 60 delägare var redan när området bildades överens om att det inte skulle planteras in signalkräftor i området. Resultatet av vår provfiske var deprimerande. På tre timmar var burarna fulla med kräftor och betet uppätet. Ett resultat av att fiskevattenägare längre upp i åarna illegalt planterat in signalkräftor i början av 90-talet när vi hade förhoppningar om att skapa ett unikt strömfiske i södra Sverige.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja d verkar så, men vet du va Lennart, låt den klinga av lite, brukar bli så när d riktas kritik åt vissa håll... Jag lovar att uppdatera ordentligt med både bilder o statistik så fort jag är igång =), kan nog ta några veckor, men sen rullar d nog på skall du se... Jag hoppas oxå på uppdateringar från Troutman, och givetvis även från andra om d finns fler därute som fiskar kräftor. Jag e redan övertygad om att vi har ungefär samma åsikter du o jag, och jag lyssnar mer än gärna på någon med så mycket praktisk erfarenhet som du ju faktiskt har... Vi kanske skulle ta d där fiskepasset nu i juni, i dina hemtrakter, när d kläcker (som vi pratat om tidigare), blir nog mest långa samtal vid å-kanten gissar jag, då d verkar finnas hur mycket som helst att prata om, men några vak hinner man nog med att fiska på oxå isf...

måste säga att d känns bra att få hjälpa till att belysa all den info du lagt ut både nu och tidigare, förhoppningsvis öppnar det ögonen på folk, för detta är precis du påtalat upprepade gånger, ett problem, eller rättare sagt, ett riktigt riktigt stort problem...

vi hörs!

Med vänlig hälsning, / K

Redigerad med Kricke26
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kricke, så länge du försökte belysa ett problem och argumentera på ett sakligt sätt (även med känslor och emfas!) var detta en tråd som gynnade ditt syfte. Jag tror att det är kontraproduktivt att lufta personangrepp och teorier, särskilt om de är dåligt underbyggda.

Vårt samhälle är en demokrati, organiserad som en byråkrati, styrd av regler och folkvalda och i slutändan av tjänstemän med begränsade resurser, ibland begränsad kunskap och flera divergerande intressen att tillgodose. Stora intresseorganisationer är inte så annorlunda. Det innebär rätt ofta att det kan bli lite verkstad i enskilda sakfrågor.

Om du är intresserad av att skapa opinion och belysa sakfrågan skulle jag strävat efter ett mer inkluderande debattklimat och silat lite i tidigare inlägg.

Återkommer med eventuella resultat härifrån, men det dröjer ju till tidigast nästa vår innan det går att se någon effekt.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hör vad du säger...  tack för dina åsikter, skall försöka bättra mig framöver...

Skall bli intressant att se resultaten i vår då...

Med vänlig hälsning, / K 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.