Hoppa till innehåll
hö&gös

Miljövänlig rengöring av trädäck och glasfiberbåt

Recommended Posts

Det hela började när jag sökte efter miljövänlig rengöring av trädäck. Jag hittade en blogg där man körde med ogräsättika .

Problemet är ju algpåväxt i båda fallen.

Däcket:

Nu har jag testat, dvs jag började förra året. Det fungerar mycket bra och är dessutom enkelt och billigt.

Jag rollar på ogräsättikan (12%) på däcket med en roller ca 10-12 cm bred. Skaft på bygeln förstås, annars blir det jobbigt. Klart. Det luktar ättika i max tre dagar, sedan inte. En femlitersdunk ogräsättika kan man köpa på diverse ställen och kostade mig senast 90 kr om jag minns rätt. Räcker med god marginal för ett däck på ca 30 kvm. Det ska räcka att göra detta en gång per år, men jag gör det två för säkerhets skull. Ättika bryts ner i naturen. 

Båten: Har börjat testa. Funkar utmärkt. Lukten försvinner även här och ättikan tar hårt på algerna. På båten har jag använt en bred pensel för appliceringen av ättikan. Efter ättikan går jag över med en svamp och grön såpa spädd med vatten. Därefter sköljning med vatten. Klart. Denna såpa bryts ner i naturen. Det är tydligen inte alla sorters såpa som bryts ner i naturen men denna gröna såpan gör det. Finns nog i alla livsmedelsbutiker. Testa! Är du osäker kan du testa på en mindre yta förstås. Doften av ättika försvinner som sagt efter ett par tre dagar, iaf på min båt. Jag har båten på trailer. Ut med bottenpluggen, sedan är det bara att börja tvätta.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.