Hoppa till innehåll
Troutman

Dagsländekläckningar! Bildtråd

Recommended Posts

11 hours ago MathiasL sa:

@Troutman, inte har du en bild på en liten forsslända (Heptagenia Jornensis)? Den tror jag inte att jag har sett live. 

Det kanske jag har, nånstans, men du gjorde mig uppmärksam på att jag skrivit fel. Liten åslända skall det vara, det var också vad jag antecknade vid vattnet men fick tydligen nån form av kortslutning när jag skrev inlägget. ”Latin sucks!” som han säger i reklamen. Alienates eller Baetis Muticus beroende på källa. Liten åslända/Iron Blue Dun/Jenny spinner. Just där jag var har vi dåligt med forssländor. Ljus/vit kropp med rödbrun teckning på stjärten, två stjärtspröt. Det är bara hanen som tydligt går att skilja från andra mindre åsländor (för en lekman...) Redigerar i tidigare inlägg så det blir nån form av trovärdighet i tråden.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
11 hours ago gurchan sa:

Hoppet tänds 😁

Misstänker att du har prickat rätt detta år - har hört rykten om både kläckningar och rejälare svärmningar... Rapportera gärna om hur det gått sen!

Redigerad med jani

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
50 minutes ago jani sa:

Misstänker att du har prickat rätt detta år - har hört rykten om både kläckningar och rejälare svärmningar... Rapportera gärna om hur det gått sen!

Förra året i Ätran blev det kallras till 12 grader och regn så man hoppas ju på lite karma. Rapport och bilder kommer om jag får ngt. Annars kommer jag nog sitta och vara bitter.. 😊😌

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

18 Maj. Danica i minst två av vattendragen i Skövdetrakten idag, Gul forsslända redan tidigare under veckan, men jag nåddes av rapporten först idag. Hoppas kunna lägga upp en stämningsbild imorgon. :)

Redigerad med Troutman
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fre 18/5, sydöstra Skåne. Kläckte danicor sporadiskt från em. Efter 18 blev det bättre fart och några steady risers sågs. En vecka till så är det nog fart i alla åar härikring.

BAC5CB4D-BC9C-4C31-94C0-16A5A9848460.jpeg

Redigerad med Foam
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-05-15 at 20:17 Troutman sa:

15 maj 20:07

Öringen är i gång och är ytaktiv. Dock inga dagsländor i gräs och buskar. Bäcksländor, mygg, fjädermygg. (Möjligen minismå dammsländor, de är lite svåra att få koll på) Vakfrekvens 6-7 vak i minuten. (kan observera ungefär 30m, har säkert stött undan ett par öringar närmast också)

98904B73-460F-495B-BC93-EAF8B07B5C93.jpeg

Brukar du få något på sävsländor?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-05-15 at 20:17 Troutman sa:

15 maj 20:07

Öringen är i gång och är ytaktiv. Dock inga dagsländor i gräs och buskar. Bäcksländor, mygg, fjädermygg. (Möjligen minismå dammsländor, de är lite svåra att få koll på) Vakfrekvens 6-7 vak i minuten. (kan observera ungefär 30m, har säkert stött undan ett par öringar närmast också)

98904B73-460F-495B-BC93-EAF8B07B5C93.jpeg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago xps sa:

Nej, har iof aldrig prövat. Postade från bildrullen i telefonen med polaroidglasögon, avsikten var att lägga upp en bäckslända :blush:.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago gurchan sa:

Björkaån 19 maj.

IMG-20180519-WA0015.jpg

IMG-20180519-WA0012.jpg

IMG-20180519-WA0023.jpg

Najs! Tell us more!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

20 Maj 

Strövis Danica på sina ställen, såg dock inga själv.

Stabila kläckningar av Gul Forsslända, såg även Liten Vasslända och vid 20-tiden på kvällen svärmade gynnaren på bilden, Bandad Simslända?

878AD9FA-38E4-49A5-9F5D-F99503EF190F.jpeg

228F1842-6A26-49BD-ABD3-B8D2ABFFF14D.jpeg

18CC5182-CAF6-4169-B84A-601F7B23D0C1.jpeg

Redigerad med Troutman
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu ryktas det om att den första rhodanin siktats häromkring i Vilhelminaskogarna... såg inga såna igår vid men väl några bäcksländor, mygg och nån enstaka nattslända... och det vakade... ❤️

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

sporadiska kläckningar men nästan inga vak här. svärmade otroligt många gula forssländor runt 19.30 igår och i förrgår men inget följande fall. kroknade vid solens nedgång och drog fyra mindre på nymf under loppet av 10 min sen fick det vara.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-05-20 at 09:49 Troutman sa:

Nej, har iof aldrig prövat. Postade från bildrullen i telefonen med polaroidglasögon, avsikten var att lägga upp en bäckslända :blush:.

Inte jag heller. Så tidigt på säsongen fiskar jag inte, tycker att det är osportsligt när de är så hungriga efter vintern. Eller....min fiskeiver är inte så stor i början på säsongen. Jag fiskar mest harr och de behöver äta upp sig för att komma i fin kondition innan jag kan fiska med gott samvete. Det känns bäst på hösten. Min fiskeiver är störst på vintern, då är den som en sjukdom. Har just tillfrisknat. Sjukt, eller hur?

Det var i alla fall en bra bild på en sävslända. Hade en bäckslända på handen härom dagen, kilometervis från närmaste ström/bäck (såvitt jag vet).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.