Hoppa till innehåll
Spey2016

En fråga angående glasögon

Recommended Posts

Bästa för strömmande fiske i å/älv om det har någon betydelse

soligt väder???

och i mullet???

Tänker färgen på linsen. 

Lägg er röst 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag använder gul lins mest eftersom ljuset ofta är begränsat. Funkar bra som allround förutom under de riktigt fina dagarna då jag byter till kopparfärgade linser. Ibland räcker inte det heller till dock men i kombination med keps brukar det funka fint. 

Redigerad med Sahlberg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kör brun / koppar det är en allmänt bra kontrasthöjande allroundfärg.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Igenvuxen å där det blir extra mörkt vid mulet väder och kväll --> Ljusare lins än koppar.

Är väldigt nöjd med Koppar (Maui Jim HCL) men visst blir de lite mörka emellanåt. Ett par nästan helt genomsläppliga polariserande vore inte fel som komplement.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om man ska ha svarta så måste man i min värld utesluta allt ljus utom det som kommer in genom linserna, använder aldrig svarta. Bärnsten är allround, ibland i dimma och taskigt ljus gulaktiga. Har skaffat flera helt klargula, men där är den polariserande effekten dålig.

Såg i nyheterna någon stans att det kommit klara polariserande, men hittar inte nånstans.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Spey2016 sa:

Okej blir ett par coppar o ett stycke gula..

Costa ? 

En billigare variant...

https://www.scandinavianflylines.com/sv/product/solglasogon-iceland/

https://www.scandinavianflylines.com/sv/product/solglasogon-coastal/

Jag kör med kustvarianten när jag är ute med båten och fiskar HÖ.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Maui Jim HT och HCL kör jag med, räcker till allt fiske i norden skulle jag vilja påstå 

Redigerad med Redbeeerd

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Andreas89 jag skulle nog säga att HT är mer allround, i alla fall där jag fiskar mest (Jämtland). HCL är snäppet för mörka där, men när jag var i Slovenien körde jag uteslutande med dem. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Glasögon kan man aldrig få för många av och jag gillar variera mig.

Maui Jim HT är tveklöst en av de bästa linserna just nu. Den är allround och den är väldigt ljus. Den finns även att köpa som graderad lins eller som lins med mörkare både uppe och nere. Ska man bara ha ett par glasögon är det här ett utmärkt alternativ men det kostar därefter. typ 1750-2500kr beroende på val av båge.

Annat gillar jag Loops nya brillor, både de med grön och blå lins är kanonfina. dyra men bra.

Costa är given favorit tillsammans med ovanstående. Har bland annat ett par med gul lins som är kanon till kvällsfiske i mörka strömmande vatten. Favoriten just nu heter Reefton Race och jag har en ljus grå spegellins i mina. Kanonsköna brillor för västkustfisket. Jag har 580P plastlinsen i mina men skulle jag tröttna på den och vill ha glas kan man numera skicka in dem till FlyDressing så byter de linsen till en kostnad av.. osäker men kanske 500-1000kr?

IMG_0833.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Jonas sa:

Annat gillar jag Loops nya brillor, både de med grön och blå lins är kanonfina. dyra men bra

Vilken modell föredrar du Jonas, V10 eller X10a?

Har spanat lite på X10an men har inte haft möjlighet att prova den :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago Jonas sa:

Maui Jim HT är tveklöst en av de bästa linserna just nu. Ska man bara ha ett par glasögon är det här ett utmärkt alternativ...

Tror det kan stämma för ganska många. Kan inte minnas att jag önskat ett par mörkare än HCL någon gång (däremot ett par med fullständig täckning). Ljusare hade jag gärna haft varje gång det blir kväll, riktigt gråmulet eller man har riktigt tät skog runt sig. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 minutes ago niseye sa:

Vilken modell föredrar du Jonas, V10 eller X10a?

Har spanat lite på X10an men har inte haft möjlighet att prova den :)

Jag har X10A och X10B. Tycker de sitter jättebra och linserna tycker jag är i samma klass som både Maui och Costa.

De blå är min favorit men det är nog mest för jag tycker de är snyggast... ;D

Costaglasögonen har varit svårast att får repor i så plus på det.

En fördel med både Costa och Maui är är att man kan köpa de med riktigt glas. då håller de sig snygga över tid (extremt reptåligt) och jag upplever att man får bästa kontrast då med. Det är däremot skönare att bära ett par med plastlins då de inte väger lika mycket... It's a jungle... så man behöver många olika för att känna sig riktigt nöjd ;D

Här kommer en bild på Loops blå från ett par veckor sedan:

IMG_0444.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker även man kan lyfta fram Ray Ban P (Polarized) i den här tråden. Köpte mig ett par RB 4147 P med riktigt glas på Synsam förra året och är supernöjd med dem också. Vill man ha ett par ballare brillor som inte bara andas sportfiske och som är snygga till vardagsbruk men samtidigt utmärkta när man vill passa på och spana lite fisk från en brygga är de här brillorna klockrena :)

IMG_0853.JPG

Snuskigt varmt hemma idag btw... 32,7 grader i skuggan. Ska ta båten ut och fiska makrill med barnen om en stund *västkusten rocks*

IMG_0855.JPG

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
18 hours ago Jonas sa:

Jag har X10A och X10B. Tycker de sitter jättebra och linserna tycker jag är i samma klass som både Maui och Costa.

De blå är min favorit men det är nog mest för jag tycker de är snyggast... ;D

Okej, verkar lovande!
Är det blå lins som är bäst tycker du?
Söker främst lins som är så "allround" som möjligt

:)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago MarcusWike sa:

Kan verkligen rekommendera polaroids brillor!

kör med pld 6031, grymt skönt ljus.

https://www.edel-optics.se/PLD-6031-S-N9P-SP-pa-Polaroid.html

Jag håller med, riktigt bra brillor från Polaroid.
Jag köpte ett par när Jonte Ensock sa "Polaroid måste ju ha bästa polariseringen, det är ju de som uppfunnit det" Och det stämmer :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Joliet sa:

Jag håller med, riktigt bra brillor från Polaroid.
Jag köpte ett par när Jonte Ensock sa "Polaroid måste ju ha bästa polariseringen, det är ju de som uppfunnit det" Och det stämmer :)

Samma här. Har inte jämfört med de dyrare märkena, men är helt nöjd med mina Polaroid. Har bl.a. ett par med inbyggda läsglas. Mycket praktiskt vid flugbyte m.m.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag köpte ett par Smith före resan till Nya Zeeland. Googlade runt på tester och fann att Smith Optics eller Costa hade de vassaste... Skulle kanske kollat Mau Jim också men de missade jag. På mina Smith är det ett plastglas med något de kallar för Chroma Pop. Det får liksom färgerna att "poppa" ut lite extra. Smög längs med en å häromdagen och hade inga problem med att bryta reflektioner. Dessutom sitter modellen som en smäck på mig (Smith Ridgewell Chroma Pop Polarized). Helt klart de bästa fiskeglasögonen jag haft i jämförelse med mina tidigare (billigare) från Guideline, flugor.se m.fl... Även o det inte varit några större fel på dem heller.

Det kan löna sig att surfa runt lite för att hitta bästa pris... Jag hittade det på Smart Buy Glasses och fick leverans efter tre dagar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett tips som mest är på skämt men en hel del sanning: testa inte premiumglasögon om ni inte gjort det, kostar svinigt mycket och det är mycket svårt att nöja sig med sämre när man väl vant sig. Jag fick mina Maui Jim gratis, och som student har det varit mycket svårt att förlika sig med faktumet att jag hade av skalmen på mina HT så att jag fått köra ett par gamla Leech istället:(

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Eftersom jag tillhör dom som behöver slipade glasögon så köper jag mina polaroidglasögon  receptslipade från ...nja vet inte om jag vill göra reklam men det börjar på f å slutar på optic och jag är nöjd med dom.  Kostar mig runt 1300kr . Dom har dom bara i en färg (grön).Jag har kört med clips å fitovers tidigare,   men visst ,fler färger skulle jag gärna haft i alla fall gult å koppar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Redbeeerd sa:

Ett tips som mest är på skämt men en hel del sanning: testa inte premiumglasögon om ni inte gjort det, kostar svinigt mycket och det är mycket svårt att nöja sig med sämre när man väl vant sig. Jag fick mina Maui Jim gratis, och som student har det varit mycket svårt att förlika sig med faktumet att jag hade av skalmen på mina HT så att jag fått köra ett par gamla Leech istället:(

Kan hålla med om det. Lyckades förlägga mitt första par MJ (reaköpta, så inte så farligt) på resa och tänkte att "nåväl, jag har ju mina Guideline med mig också". Det var inte riktigt så enkelt när man väl gick tillbaka... Sämre skärpa, stressig känsla, kortare tidslucka på dagen då de fungerade bra till sightfisket.

Av rent flax sprang jag på en butik med MJ som skulle flytta och hade halva priset så kunde köpa samma gamla HCL-lins igen för hundra istället för tusenlappar. Fullt pris funkar inte för mig heller, glasögon är en förbrukningsvara vare sig man vill eller ej...  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.