Hoppa till innehåll
Westie

Hökensås/Baltak (från Gbg) 24-27/5

Recommended Posts

Hej!

Nu när sländorna börjat kläcka tänkte jag förlägga en långhelg till Hökensås och Baltak och undrar om någon är sugen att göra sällskap? Förhoppningen är att tajma lite kläckningar och få fiska med kläckare och torrt. :) Är en social kille som kan umgås med de flesta oavsett ålder och kön (jag är 36). Ingen festprisse, men tar gärna en god öl innan man somnar gott efter en lång dag i naturen.

Jag tänkte ta ledigt tors-fre och fiska tors-sön men om någon vill ansluta för fre-sön eller bara helgen kan det ju såklart också funka. 

Min preliminärplan är ungefär 2 dagar Hökensås (kläcker förhoppningsvis i Lilla Havsjön, Nordvattnet, Enesjön m fl) och 2 dagar Baltak (aldrig varit där). Har inte bestämt än vilken plats vilka dagar, tänkte ta det lite på väder, känn och kolla insektsstatusen. Är ju också lite beroende på om jag får med mig någon, är öppen för förslag. 

Hökensås stugby har inga boende-alternativ för bara 1 person, och det kan ju vara kul att umgås med likasinnade även om man fiskar en och en så att säga. Så tänkte höra om någon eller några är sugna? Om vi är 2 eller flera blir det ganska billigt att hyra stuga.

Kör ToR GBG så vill någon samåka kan vi dela soppapengar. Jag har bil med plats för ett par pers till. Annars går det ju såklart bra att dela stuga med nån som inte är från Göteborg också. :D PM:a eller skriv i tråden.

mvh

Fredrik

http://www.hokensas.se/

http://www.hokensas.se/baltak

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Dags för en liten rese-rapport! Jag fick inte med mig något sällskap, men var inte ensam för det. På klassiskt fiskevis är man sällan ensam, det finns oftast någon att dela framgång eller strul med.

Första dagen på plats i Baltak spenderade jag med att lära känna vattnet. Vandrade och fiskade mig upp och ner för Zon 1-3. Väldigt vackra miljöer! Det var 26-28 grader och kokhett i "andas"vadarna. Gott om både forssländor och åsandsländor i luften och på vattnet, men i princip inget vakande. Testade både nymfer och torrt växelvis på det där klassiskt över-ivrade sättet när inget verkar funka och man är osäker. Pratade med en mängd andra fiskare och nästan ingen verkade få något att fungera.

Tog en middagspaus inne i Tidaholm med rejäl pizza och dubbla cola. Minnen från ungkarlstiden sköljde över mig medan jag laddade batterierna. :)

Återvände till Baltak och bestämde mig för att lugnvattnet i Zon 2 kändes mest lovande då jag ändå sett mest sländor där. Riggade (igen) om till torrt och såg en del Danica i luften så smällde på en Rocken i matchande färg. Klockan var nu kanske 18. Det tog nog inte mer än 20 minuter innan jag lyckades lägga den snett uppströms ett vak och få ett rejält tag. Jag tjöt och fisken rusade och hoppade. Stor! Hejarop från tysken bredvid. Sen gick allt fort - linan fastnade runt ett av mina fingrar innan jag hann veva in löslinan och tafsen gick bryskt av i den snabba nedströmsrusningen. Minst 4 kilo ropade tysken. Det tror jag inte jag, men säkert över två i alla fall. 

På med ny Rocken och vänta lite. Annat vak, smyga smyga. Dit med flugan och bam! Första Baltak-bågen landad. :)

32095355_605724933121977_754805000501827

Kvällen fortsatte med några missade hugg, en del väntetid, och därefter en jättefin fisk till. Och så repris på strulet från den första, fast denna gång snodde sig linan runt mitt ben när jag sprang med nerströms innan jag vevat in linan, ivrig som jag var. En gång otur, en gång klant på samma kväll. Nåväl. Hade totalt ett 3+3 (missade+krokade) regnbågshugg på torrt plus tre små öringtag på slutet i mörkret, som jag aldrig lyckades kroka på. Fantastisk kväll! 

Dagen efter bestämde jag mig att nymfa då det inte fanns några sländor på vattnet alls och temperaturen fortfarande var 25+. Faktiskt nästan 30. Efter ett tag skippade jag vadarbyxorna och höll mig kring Zon 2 för det blev för varmt. Testade czech-nymfing första gången, med mjuk indikator mellan lina och tags, inget "flöte" alltså. Körde tungt guldskalle-haröra i liten storlek nederst och en liten Black Martinez ovanför. Helt fantastiskt. Under denna dag hade jag fram till kvällen sex regnbågar på och ett tiotal hugg, hälften rejäla men ca hälften mycket små och försiktiga hugg som jag tycker var mycket lättare att se mha indikatorn. Jätteroligt fiske!

32541413_445112569292318_371446041392080

Sista fisken gäckade mig. Den rusade snabbt nerströms från sin tag/ståndplats under ett utstickande träd och höll sig på djupet. Stark så den drog ut backing. Ville in under trädfällen och jag fick sätta press för att hålla ute den. Tredje försöket gick tafsen av hastigt och olustigt. :( Jag fick aldrig se den, men det var en stark och smart fisk.

Spenderade sedan lördagen i Hökensås men man kan sammanfatta den i: för varmt. Massor av fiskare, 28 grader, nästan ingen fiskaktivitet. Såg två norskar och en göteborgare få fisk totalt på en dag runt Vita tjärn, Tjärn 59, Enevattnet/Sydsjön samt Lilla Havssjön. Folk lät uppgivna och satt mest och väntade på natten. Jag lyckades få på en fin båge på ca 1.6 på Booby på en djupbrant i Lilla Havssjön. Rejäl fight med långa rusningar. Fisken var slut och jag också så den blev matfisk. Det här var en dag då man ska vara nöjd om man fick något öht och det var jag. I övrigt kändes det inte alls lika kul att sjöfiska efter två dagar vid fin strömsträcka. 

I'll be back! Nästa gång blir det nog enbart Baltak dock.

Fler bilder på mitt insta-konto, går att bläddra bland bilderna från dessa dagar: https://www.instagram.com/fredrik_westman/

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.