Hoppa till innehåll
Ismo

Cortland Trout Boss HTx WF-8F

Recommended Posts

3 hours ago Flyrod sa:

Det är många som har hört av sig som berömmer Cortlands nya Trout Boss HTx.
Som varumärke så saknar Cortland representation i norden, i de finare salongerna. Jag tillhör de få och är definitivt inte "en av dem".
Snart så är den tiden över, kvaliteten är det som kommer att avgöra.
Den dagen ser jag fram emot!

Jag har för mig att jag ställde frågan i någon annan tråd (som jag inte hittar) men om man jämför den nya med den förra varianten (13,8m) som jag har, vad är största skillnaden? Spontant känns det som att nya taperingen påminner en del om Rio Perception (som jag gillar). 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
3 hours ago Sahlberg sa:

Jag har för mig att jag ställde frågan i någon annan tråd (som jag inte hittar) men om man jämför den nya med den förra varianten (13,8m) som jag har, vad är största skillnaden? Spontant känns det som att nya taperingen påminner en del om Rio Perception (som jag gillar). 

Nya linan har kortare klump, något tunnare skjutlina och har en ny plast. Linan tål vatten bättre, tappar inte skjutet så som de flesta andra linor gör. Den förra varianten är riktigt bra och den nya är lite bättre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Flyrod sa:

Nya linan har kortare klump, något tunnare skjutlina och har en ny plast. Linan tål vatten bättre, tappar inte skjutet så som de flesta andra linor gör. Den förra varianten är riktigt bra och den nya är lite bättre.

Ja, den förra gillar jag men lite kortare klump lockar. Hur funkar lite längre rollkast och mendningar med den tunnare skjutlinan och den halvbranta(?) bakre taperingen? För brant och för tunt brukar göra det lite knepigare. 

@Ismo, hur tycker du att det funkar? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
37 minutes ago Sahlberg sa:

Ja, den förra gillar jag men lite kortare klump lockar. Hur funkar lite längre rollkast och mendningar med den tunnare skjutlinan och den halvbranta(?) bakre taperingen? För brant och för tunt brukar göra det lite knepigare. 

@Ismo, hur tycker du att det funkar? 

Tycker den nya funkar kanon bra vid underhandskast..pga den kortare klumpen,..men även riktigt bra vid ö-hands-kast...kan inte klaga alls på linan. Men söker en lina oxå för riktigt trånga kast,kast som gör att jag måste fixa ev. D-loop utanför mig/minst en 1/2 m ut,..annars sitter jag i buskarna..skall som sagt ändra på tafsen/tjockleken med till Big Shot. Det går att trixa till ett hyffsat kast med Trout Boss HTx Wf linan...liite för mycket jobb bara,för stunden...jag är & fiskar!..inte ute för att tränings-kasta. Men allt beror kanske bara på att det är Skit Bakom Ratten = SBR :D

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det roliga är...! att den nya Trout Boss HTx Wf linan ...så prövade i mitt jobb 2st(fast ena var inte fr. jobbet)...men som jag anser inte vara så bra på kastning,...varken kort lr. långt,..dom tyckte linan var kanon! Som jag såg det!..så kastade dom rätt bra redan vid första kasten.

Lite avarter som en själv haft!..i ens kastning,..rättades snabbt till. Som att Fiska lr. kasta..en måste kunna kasta för att kunna Fiska!..men likaväl att kunna Fiska för förtså ett kast.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Linan kan sammanfattas enkelt med följande meningar
- Fruktansvärt slät, hal och fin coating, det bästa som jag har sett.
- Lyckad framtapering, linan slår ut ordentligt. Det finns många linor som får slut på energi innan de har "rullat färdigt".
- Bra balans mellan klumplängd, klumpvikt, skjutlinans diameter.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lika fin till små torrisar som till lättare streamers (#5)?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Tobbe sa:

Den är den perfekt för. Råkade ha en lite för tung Zonkers-fluga i början..då vart det slängigt!..bytte ner till en Puppa!...då började allt funka perfa!

Det gäller att kombinera rätt! Oavsett lina/märke...men med denna lina...så funkade allt perfekt för mig...hade en lite övertro för den.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 minutes ago Tobbe sa:

Ja det tycker jag. Att ha kontroll över att linan sträcker är viktigt. En lina med lättare/tunnare spets som inte sträcker ut gör att man får dra in ett par meter för att få flugan längst ut, så vill man inte ha det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-07-09 at 11:48 Ismo sa:

Den linan! ..kändes inte bra. Har haft bättre då med längre klump b la. GuideLine...skall dock testa med div. tafsar.

Klart den är bra! ..när jag idag tog rätt spö-klass till linan..:blush:

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
18 hours ago Ismo sa:

Klart den är bra! ..när jag idag tog rätt spö-klass till linan..:blush:

Jag blev lite förvånad över detta, en Big Shot kastar ju med enorm kraft och skjuter bra trots sin ganska grova skjutlina.
Kul att det löste sig så enkelt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

#5 Trout Boss Htx är en grym FISKE-lina.

Finns säkert andra bra linor också, men denna linan är den bästa allroundlinan som JAG har haft iallafall.

Det enda jag inte är förtjust i är färgen på den..fixa den i grön färg, Flyrod!

😉😪

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 minutes ago Helios sa:

Finns säkert andra bra linor också, men denna linan är den bästa allroundlinan som JAG har haft iallafall.

😉😪

Den är grön-vit..klumpen grön i allafall.

tb_line-1524161618944.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
15 hours ago Helios sa:

😉😪

Den finns i grön/gul färg också. Som info, den nyaste modellen har kritvit skjutlina.
Skjutlinan på den förra modellen är elfenbensvit.
Är det fler än Helios som föredrar den gul/gröna färgen?

Skärmavbild 2018-07-23 kl. 08.09.11.png

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror stackarn är färgblind...men sånt går över..vi skall göra den knottrig...typ av blind-skrift.:(

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Är otroligt nöjd med köpta linor!...dock lite fiske pga. denna satans värme under sommarn...kan inte alls klaga under tiden dom använts!..PERFEKTA!.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja, då får vi se. Har oxå införskaffat denna lina, i klass 5. Har en känsla av att den kommer funka fint med mitt Boron 2X i klass 6. Men ska självklart provas på SP 5an oxå.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Hi-Lo sa:

Ja, då får vi se. Har oxå införskaffat denna lina, i klass 5. Har en känsla av att den kommer funka fint med mitt Boron 2X i klass 6. Men ska självklart provas på SP 5an oxå.

Det ska bli intressant att få ta del av dina synpunkter. De synpunkter som jag har hittills har fått är samstämmiga, med få undantag.

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett av undantagen är jag så vill ni ha en objektiv bedömning så hör av er. Allt handlar inte om att kasta långt och skjuta mycket lina det finns mer att hämta när det gäller flugfiske,  tro mej.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja, då har jag provkastat denna linna i klass 5. Skjuter som bara den! Men kan synd nog bara konstatera att jag och linan inte riktigt passar ihop, vi skiljs åt!

Finns under säljes.

Återförenas med 444SL 😅!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@Hi-Lo och @Ismo, har ni problem med linminne på linan? Jag har ett par av den gamla varianten och den har inte lika mycket minne. Visserligen försvinner det vid sträckning men den gamla behövde jag sällan sträcka lika hårt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Sahlberg sa:

@Hi-Lo och @Ismo, har ni problem med linminne på linan? Jag har ett par av den gamla varianten och den har inte lika mycket minne. Visserligen försvinner det vid sträckning men den gamla behövde jag sällan sträcka lika hårt. 

Nej! ..men en kompis fick det..pga han spolade på linan FEL!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.