Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Hej.

Jag har fått ett gammalt Highlander flugspö #3 7' utav farfar.

Det är trasigt i honhylsan och jag undrar hur man går till väga för att reparera det? 

//Ivan L

IMG_20180609_153506.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det är 100 kört när det är så högt upp och av helt.

Tyvärr.

Redigerad med bratteus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago bratteus sa:

Tyvärr.

Skulle man inte typ kunna smälta lacken, linda av det vid brottet, limma ihop bitarna, linda om och sedan limma på nån cylinder utanpå?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-06-09 at 15:47 bratteus sa:

Tyvärr.

Håller med, ingen idé att ens försöka. Tänk dig att du försöker - tar dig ut till drömvattnet och sedan höll det inte. // Steen

Redigerad med Sovereign

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Synd att spöt var byggt så!..annars hade det nog gått rätt bra att repa. Finns en tråd var jag efterlyste kolfiber stavar just för att repa spön..minns inte vart den är,..men ditt problem är helt annat. Spöt hade blitt kortare JA!(som jag ser det)..men alldeles för mycket jobb för det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Får en känsla av att delarna har haft dålig passform! ..då brukar det sluta sådär...otroligt viktigt! att känna på delarna lite då & då att dom sitter..OAVSETT dyrt lr. billigt spö.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Knivan sa:

Skulle man inte typ kunna smälta lacken, linda av det vid brottet, limma ihop bitarna, linda om och sedan limma på nån cylinder utanpå?

Man kan dra av all tråd och det mesta av lacken följer med och sedan laga spöt med någon cylinderformad sak. Det kommer aldrig att bli bra så det är inte värt mödan. Skrota och köp nytt.
Ismo är nog rätt ute, holken har glidit isär och "knak".

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Knivan sa:

Nope, kommer inte hålla.

Redigerad med bratteus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Okej. Tack ändå.

Det kliar i fingrarna så jag tror nog jag provar reparera på något vis och ser hur det känns. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej
Linda förstärkning på honan fixa till hanen genom att putsa lite på dia försiktigt med inpassning hela tiden, vid sprickor på honan så sätt dit en tunn alu eller koppar ring utv innan man lindar förstärkning 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
39 minutes ago L-G Dahlin sa:

Hej
Linda förstärkning på honan fixa till hanen genom att putsa lite på dia försiktigt med inpassning hela tiden, vid sprickor på honan så sätt dit en tunn alu eller koppar ring utv innan man lindar förstärkning 

Hmmmm!..tänker på hur fixa honan. Honan ärju rätt av ...så att säga, men med ring runt honan + nått under den! typ ribbor ..så ja!...spöt kommer ju inte se ut som förr. Framtida jobb så kan en se att spöt går av utanför hondelen,brytpunkten flyttas helt enkelt.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
43 minutes ago L-G Dahlin sa:

Hej
Klingan är troligen ihålig flytta honan upp i klingan,.. brukar inte skilja så mycket på inerdiam.

En hona brukar vara ihålig! ...lr?

:)

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finns kolfiberholkar (och stavar) gjorda för att reparera tex tältstänger som skulle funka. Dvs göra en ny hona. Beroende på diameter på befintlig hane kan det lättaste vara att göra både ny hona och hane. Ev behöver linföraren tas av under arbetet och sedan lindas om. 

Känner inte till vare sig spömodell eller affektionsvärde men det bör vara ett kärt spö om det skall vara värt mödan och investeringen och dessutom finnas ett rejält mått av händighet hos fixaren om slutresultatet skall se bra ut.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.