Hoppa till innehåll
Caddis86

En tråkig upplevelse hos Berras butik i Sthlm

Recommended Posts

Igår när jag var inne och handlade på Berras Sportfiskebutik på Valhallavägen så fick jag en väldigt trist upplevelse.

Jag skulle köpa lite material för att binda fiskeflugor. Jag spenderade en stund i hörnet för att kolla igenom det bindmaterial som de hade på lågpris. Vid ett tillfälle frågade jag om några artiklar som den enda personalen i butiken assisterade mig med att säga att de inte hade. Det slutade med att jag bara köpte en artikel för 35:-.

När jag kom till kassan så sa han att jag inte kunde få något kvitto. Jag betalade.

Därefter bad han mig att tömma mina fickor för att se att jag inte hade stulit något.

Självklart blir man väldigt ställd i en sådan situation men eftersom jag inte hade något att gömma så började jag göra det. Han insåg snabbt att jag inte hade deras artiklar i fickan och bad om ursäkt. Han sa att han blivit ombedd att hålla koll då de haft problem. Jag sa att om de är oroliga för stölder så kanske de bör markera upp sina varor eller ha en övervakningskamera istället för att be kunder tömma deras fickor.

Butikspersonalen försökte prata lite med mig om fiske för att släta över situationen. Jag försökte prata tillbaka men det var tydligt att det var en konstig situation och jag tog upp det igen över att det var en jävligt besvärlig händelse.

Under min tid i butiken så fanns det två andra kunder som gick innan jag var klar. En medelålders man och en yngre grabb. Båda dessa hade ett ”klassiskt skandinaviskt utseende”, det har inte jag. Ingen av dessa behövde tömma sina fickor när de betalade. Vare sig identifieringen av mig som tjuv handlar om rasdiskriminering eller hur mycket jag spenderar så bör Berras Sportfiskebutik se över sina jävla värderingar och hur de bemöter folk. De bör också tänka hårt och länge över att anklaga någon för tjuv när de själva inte kan erbjuda kvitton och har ett farligt säkerhetstänk när det finns lösa stora fiskekrokar i lågpris-plocklådor.

För er som känner igen er i liknande situationer så vet ni att ibland så reagerar man inte alltid kraftigt på studs. Den obekväma och förnedrande känslan av situationen byggs upp gradvist och man blir kvar med det i huvudet. Det sabbade min dag både privat och arbetsmässigt då jag fortsatte gnaga på det i huvudet efteråt. Det gör extra ont då man får vara med om det i samband med att handla för något man ser mycket fram emot. Dessutom så var Berras Sportfiske (under gamla ägare) en gång i tiden min första praktikplats. Dock efter denna upplevelse så kommer jag aldrig sätta min fot i denna skitbutik igen! Istället tar jag och mina vänner våra inköp hos Söders Sportfiskebutik, Fiskarnas Redskapshandel eller någon annan vettig konkurrent där man blir behandlad med samma respekt som alla kunder bör få.

• Like 9

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Väldigt tråkigt att höra och väldigt vanligt. Har dn bekant som är sydamerikan(född i sverige). Vid ett flertal ggr har poliser beordrat honom att visa vad han har i väskan när han rör sig kring tunnelbana/pendel o dyl. Det har inte någonsin hänt mig..

Du gör helt rätt i att berätta om detta samt att informera och sprida händelsen. 

Redigerad med Carlsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja, på det här Miljöpartistforumet kommer du garanterat få medlidande när du dragit rasistkortet. 

• Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
36 minutes ago Gödde sa:

??? Utveckla. 

Med tanke på det inlägget så kanske vi inte ska förvänta oss så många vettiga svar och förklaringar tragiskt nog. 

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Cazzo sa:

Ja, på det här Miljöpartistforumet kommer du garanterat få medlidande när du dragit rasistkortet. 

Hva??

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Svensk kassalag gäller och det innebär att alla butiker med större omsättning är tvingade att erbjuda kvitto! och det oberoende av nyanser på kroppens största organ. Möjligen så var det så att expediten ville ha lite bonus och inte vill slå in varan i kassan och därav inte kunde erbjuda vederbörande något kvitto...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Huruvida det är snyggt eller fult lägger jag mig inte i men orsaken till större misstänksamhet mot personer med utländskt utseende har vetenskapligt stöd iom BRÅ;s studie från 2005. Överrepresentationen ligger då på 2,5 vilket kan förklara varför ”man” hellre tar en titt i fickorna på någon med utländskt utseende. Risken för en stöld är helt enkelt 2,5 gånger högre och logiken säger då att för att avslöja ett brott är det just i dessa fickor man bör titta. Allt annat vore ologiskt och i längden kontraproduktivt då färre fickor kommer att innehålla stöldgods.

Är det då rasistiskt och fördomsfullt att koncentrera sig på dessa kunder? Knappast, det har vetenskapligt stöd, och finner man detta kränkande är man absolut inte att klandra, men man bör kunna trösta sig med att det inte är personligt utan fullkomligt logiskt då detta rent krasst enligt den statligt finansierade forskning som gjorts är den metod varigenom man har störst chans att finna att ett brott har begåtts.

Att det väcker känslor förstår jag. Men det är inte fördomar eller rasism som ligger bakom. Det är fakta. Och butikspersonal med order att försöka avslöja stölder bör inte klandras då de följer den enkla raka logiken för hur de har störst chans att lyckas med detta. Så jag tycker inte om något drev mot en butik som ovedersägligt agerat utifrån de fakta som presenterats av brå.

• Like 1
  • Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hej.. Är det överhuvudtaget lagligt för en butiksanställd att uppmana en kund att tömma sina fickor?? Misstänker man brott ska man väl tillkalla polis/väktare??  Med vänlig hälsning  borano20

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag hade vägrat tömma fickorna om någon annan än en polis bad mig. En butiksanställd är väl inte i en auktoritär position? Han har ju inte heller rätt att hålla mig kvar mot min vilja. Vill han tillkalla polis eller väktare så går jag och ställer mig utanför butiken och väntar. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago Carlsson sa:

Jag hade vägrat tömma fickorna om någon annan än en polis bad mig. En butiksanställd är väl inte i en auktoritär position? Han har ju inte heller rätt att hålla mig kvar mot min vilja. Vill han tillkalla polis eller väktare så går jag och ställer mig utanför butiken och väntar. 

This!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag blir helt mållös av de två hjältarna svar här i tråden men efter valet är det väl vi vänsterextrema moderatliberaler som ska passa oss. Om man inte frivilligt donererar pengar till den då snart öppnade Frenologiska Institutionen i Uppsala förstås, då kanske man klarar sig. 

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 minutes ago MathiasL sa:

Jag blir helt mållös av de två hjältarna svar här i tråden men efter valet är det väl vi vänsterextrema moderatliberaler som ska passa oss. Om man inte frivilligt donererar pengar till den då snart öppnade Frenologiska Institutionen i Uppsala förstås, då kanske man klarar sig. 

Jag antar att du menar mitt svar?

Vad är fel med det? Det är rena fakta och fullständigt utan höger/vänster.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om man endast koncentrerar sig på personer med "utländskt utseende" så kommer den åberopade BRÅ-studien från 2005 säkerligen kunna bevisas än idag 🙄

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago jakobj sa:

Huruvida det är snyggt eller fult lägger jag mig inte i men orsaken till större misstänksamhet mot personer med utländskt utseende har vetenskapligt stöd iom BRÅ;s studie från 2005. Överrepresentationen ligger då på 2,5 vilket kan förklara varför ”man” hellre tar en titt i fickorna på någon med utländskt utseende. Risken för en stöld är helt enkelt 2,5 gånger högre och logiken säger då att för att avslöja ett brott är det just i dessa fickor man bör titta. Allt annat vore ologiskt och i längden kontraproduktivt då färre fickor kommer att innehålla stöldgods.

Är det då rasistiskt och fördomsfullt att koncentrera sig på dessa kunder? Knappast, det har vetenskapligt stöd, och finner man detta kränkande är man absolut inte att klandra, men man bör kunna trösta sig med att det inte är personligt utan fullkomligt logiskt då detta rent krasst enligt den statligt finansierade forskning som gjorts är den metod varigenom man har störst chans att finna att ett brott har begåtts.

Att det väcker känslor förstår jag. Men det är inte fördomar eller rasism som ligger bakom. Det är fakta. Och butikspersonal med order att försöka avslöja stölder bör inte klandras då de följer den enkla raka logiken för hur de har störst chans att lyckas med detta. Så jag tycker inte om något drev mot en butik som ovedersägligt agerat utifrån de fakta som presenterats av brå.

Ja, killen i kassan hade nog precis suttit och läst den där BRÅ-rapporten från 2005 och valde att göra ett stickprov  baserat på fakta utifrån den. Härnäst hade han tänkt kolla dem med låg utbildningsnivå och inkomst och uppvuxna/boende i utsatta områden eftersom de rent statistiskt också brukar vara överrepresenterade i brottslighet. Synd att de senare är svåra att känna igen bara...

Jag har ingen misstro alls mot statistiken i sig men det är väl ändå misstanke om faktiskt brott som ska styra ingripande, inte stickprov utifrån icke heltäckande statistik (som jag tolkade ditt inlägg till, rätt eller fel) ? 

• Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
26 minutes ago Sahlberg sa:

Ja, killen i kassan hade nog precis suttit och läst den där BRÅ-rapporten från 2005 och valde att göra ett stickprov  baserat på fakta utifrån den. Härnäst hade han tänkt kolla dem med låg utbildningsnivå och inkomst och uppvuxna/boende i utsatta områden eftersom de rent statistiskt också brukar vara överrepresenterade i brottslighet. Synd att de senare är svåra att känna igen bara...

Jag har ingen misstro alls mot statistiken i sig men det är väl ändå misstanke om faktiskt brott som ska styra ingripande, inte stickprov utifrån icke heltäckande statistik (som jag tolkade ditt inlägg till, rätt eller fel) ? 

Äh, varför försökte jag ens.. Visste ju egentligen precis vad det skulle leda till. Men tänkte att det vore kul med ett stickprov i edgenätet för att se om förnuftstänkande infunnit sig eller om känslotänkandet var dominerande fortfarande. Men Konstruktiv diskussion tycks fortfarande uteslutet.

Nåja, det skall inte ske igen. Och jag lämnar tråden.  😐

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jättetråkigt att du känner dig kränkt. 

Vad jag vill säga till dig är att inte ta det personligt, vilket naturligtvis kan vara svårt direkt men det kan och är förmodligen så att du faller inom ramen för ett modus som denna butik har problem med. Det behöver inte vara ditt utseende utan ett beteendemönster som gör att de blir misstänkta. Du kanske har uppehållet dig länge i ett hörn där de har dålig koll, jag vet inte. 

Jag jobbar i ett brottsbekämpande statligt verk och vet hur viktigt det är att förklara för människor som jag utsätter för det du har varit med om. Vi får naturligtvis utbildning i detta men hamnar ändå i situationer där människor känner sig kränkta. Vi förklarar alltid innan vi gör vår uppgift att det inte är något personligt utan vi försöker bara göra vårt jobb. 

Att butikspersonalen ber dig tömma fickorna öppet i butiken känns sådär anser jag. 

De kunde tagit med dig lite åt sidan eller från början varit med dig i butiken så skulle de förmodligen snart ändrat sin uppfattning om dig och låtit det hela passera. 

Så återigen ta det inte personligt och ha förståelse för butiken i denna situation för jag vet att det förmodligen inte var lätt för dem heller när de ber dig tömma fickorna. Sedan så håller jag med dig om att de kunde skött det något bättre.

Redigerad med Christian1971
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago jakobj sa:

Äh, varför försökte jag ens.. Visste ju egentligen precis vad det skulle leda till. Men tänkte att det vore kul med ett stickprov i edgenätet för att se om förnuftstänkande infunnit sig eller om känslotänkandet var dominerande fortfarande. Men Konstruktiv diskussion tycks fortfarande uteslutet.

Nåja, det skall inte ske igen. Och jag lämnar tråden.  😐

Ja, som du själv skriver så förväntade du dig mothugg och det fick du. Om du inte kan/vill bemöta det konstruktivt så är det upp till dig.

Gällande mitt svar:
1. Tycker du inte själv att ett ev. ingripande ska byggas på misstanke om faktiskt brott i första hand? Den dagen vi/polis/butikspersonal börjar kontrollera/anklaga folk för brott baserat på allmän statistik i första hand tycker jag att vi är ute på fel spår, håller du inte med?

2. Jag skrev att jag inte misstror statistiken men eftersom du anger det som bas för det logiska resonemanget (till skillnad från det känslomässiga som vi andra tydligen använder) så bör det ju även vara intressant att ta upp hela statistiken, dvs även de faktorer jag nämner för att få en ännu mer heltäckande och fakta baserad bild?

Det finns t.ex. en hel del kompletterande kommentarer till den statistik/rapport du hänvisar till. T.ex. att om man kollar tar hänsyn till resurser så försvinner den där 2,6-faktorn nästan helt mellan unga män födda i utlandet vs. födda i Sverige av svenska föräldrar. Har du inte läst de delarna också? 

Att enbart kolla på en siffra utan att läsa bakgrunden till siffrorna eller förklaringar till dem kan väl knappast kallas logiskt eller förnuftigt?

För att förtydliga så är jag är inte ute efter dig och jag är inte känslomässigt styrd i det här, snarare tvärtom, jag välkomnar faktabaserad diskussion eftersom jag tror att det är den enda vägen framåt. Dock anser jag att viktigt att förstå fakta, inte bara hänvisa till ett delresultat.  Eftersom du inledde genom att hänvisa till statistik och förnuft och konstruktiv diskussion trodde jag att du menade det. 

Redigerad med Sahlberg
  • Like 5

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om de inte kan erbjuda kvitto är det olagligt och misstänkt fusk. Anmäl till skatteverket så går dom dit anonymt och testar butiken.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan inte folk bara sluta vara dumma i huvudet? Vi är resultatet av fyra biljoner års evolution, kanske dags att börja leva upp till det. 

Till TS: jag är med dig till tusen procent, det är aldrig trevligt att bli misstänkt för dylikt. Man hamnar i en galet otrevlig sits, att sen den butiksanställde inte förstår att du tagit illa vid dig och vill konversera över situationen är tråkigt. Håller tummarna för att du slipper det mer. 

P.s Peace love and understanding ! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hela den här händelsen kan ha helt andra orsaker än det som den drabbade upplevde. S.k diskriminering behöver inte vara orsaken.
Föreställ er följande scenario, TS står och tittar på fiskerelaterat material och får ett sms. Han plockar upp telefonen, läser snabbt och stoppar tillbaka telefonen i fickan. Det enda som försäljaren ser är det sistnämnda, när TS stoppar någonting i fickan.  Det skulle kunna vara en förklaring. Försäljaren på Berras kan ha sett någonting som fick honom att agera, om än felaktigt.

Tyvärr så måste det nämnas att rasism/diskriminering ofta lyfts upp när rasifierade personer inte har fått det dom vill.
Min övertygelse, som återspeglar min tillvaro är att den strukturella rasismen är nästintill obefintlig. Jag ser/hör sällan människor uttala sig rasistiskt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
16 minutes ago Flyrod sa:

Hela den här händelsen kan ha helt andra orsaker än det som den drabbade upplevde. S.k diskriminering behöver inte vara orsaken.
Föreställ er följande scenario, TS står och tittar på fiskerelaterat material och får ett sms. Han plockar upp telefonen, läser snabbt och stoppar tillbaka telefonen i fickan. Det enda som försäljaren ser är det sistnämnda, när TS stoppar någonting i fickan.  Det skulle kunna vara en förklaring. Försäljaren på Berras kan ha sett någonting som fick honom att agera, om än felaktigt.

Tyvärr så måste det nämnas att rasism/diskriminering ofta lyfts upp när rasifierade personer inte har fått det dom vill.
Min övertygelse, som återspeglar min tillvaro är att den strukturella rasismen är nästintill obefintlig. Jag ser/hör sällan människor uttala sig rasistiskt.

Visst kan det absolut vara så, ingen av oss andra var där.

Vad jag däremot undrar är om du öht förstår vad strukturell rasism är? Du hänvisar till att du sällan hör människor uttala sig rasistiskt och därmed drar du slutsatsen att den strukturella rasismen är nästintill obefintlig? Att folk uttrycker sig rasistiskt är väl ändå öppen rasism och har relativt lite med strukturell rasism att göra?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
17 hours ago Sahlberg sa:

I en perfekt värld där polisen har obegränsade resurser och människor har tid att stanna och prata med varandra, visst. 

Men det finns ju inget faktafel i vad jakob säger. Klasskillnader, inte ras driver brottslighet, ja, men det hindrar inte den där faktorn från att vara korrekt och användbar då hudfärg korrelerar smidigt med utsatthet och brottsbenägenhet som samhället ser ut idag.

För mig inget konstigare än att jag aldrig blivit stoppad av polisen när jag rör mig i vardagen medan min bror som ser ut som en sliten skäggig skogshuggare och promenerar runt i slitna kläder blir stoppad någon gång i månaden med frågor om vem han är, vart han ska och en titt i ögat för att se om han är nykter. 

Den här tendensen att starta ryggdunkardrev i affekt baserat på enskilda vittnesmål lämnar mig lika kall som rasism gör. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Sahlberg sa:

Visst kan det absolut vara så, ingen av oss andra var där.

Vad jag däremot undrar är om du öht förstår vad strukturell rasism är? Du hänvisar till att du sällan hör människor uttala sig rasistiskt och därmed drar du slutsatsen att den strukturella rasismen är nästintill obefintlig? Att folk uttrycker sig rasistiskt är väl ändå öppen rasism och har relativt lite med strukturell rasism att göra?

Jag menar att det som du kallar för öppen rasism är någonting som jag inte märker av i min omgivning. Om det är min erfarenhet, hur ska jag då kunna se den strukturella rasismen? Hur bevisar man existensen av strukturell rasism?
Jag förnekar inte att rasism förekommer, från alla sidor. Den mest rasistiska människan jag någonsin har träffat på är en libanes. Hans ord, åsikter och beteende får t.o.m NMR att framstå som "humana".

Redigerad med Flyrod

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago Flyrod sa:

Jag menar att det som du kallar för öppen rasism är någonting som jag inte märker av i min omgivning. Om det är min erfarenhet, hur ska jag då kunna se den strukturella rasismen? Hur bevisar man existensen av strukturell rasism?
Jag förnekar inte att rasism förekommer, från alla sidor. Den mest rasistiska människan jag någonsin har träffat på är en libanes. Hans ord, åsikter och beteende får t.o.m NMR att framstå som "humana".

Håller med, bland det grövsta jag har hört var en gammal klasskamrats kommentarer om judar. Killen var palestinier och hade säkert många anledningar till sin syn på det hela men jag blev ändå chockad.

Och ja, det är väl det som är problemet med strukturell diskriminering, både gällande invandrare, kvinnor och andra; det är jävligt svårt att bevisa och därmed komma åt. Jag uppfattade det som att eftersom du direkt drog slutsatsen att eftersom inte hörde folk säga rasistiska saker så fanns inte det strukturella. Fattar bättre vad du menar nu

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.