Hoppa till innehåll
Kossu

Börja streamerfiske

Recommended Posts

Funderar på att börja streamerfiska men har ingen aning om vad för spö som skulle vara bra, kännt på ett scott radian 796 men linan var för tung och det blåste som in i f*n.

Har ni några rekommendationer till streamerspö? Tycker det mee ledade streamers låter väldigt intressant

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Om du vet att du i första hand kommer fiska med tunga flugor är #7 rätt val. Om du även kommer köra med mindre och oförtyngda flugor kanske #6 funkar bättre.

Jag rekommenderar ett TFO BVK #7 9' eller 9'6". Känns som ett #5-spö i handen men hanterar en #7-lina perfekt.

https://tforods.com/bvk-fly-rods/

De är dessutom billiga! Köp på Mistpool och spöet kostar under 2900 kr!

https://mistpool.com/sv/produkt/1220/tfo-bvk-series.html

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

För stora ledade prylar är väl St Croix Bankrobber och Clutch Archipelago  två modeller som är byggda för ändamålet. Sedan finns det nog rimligare val rent ekonomiskt, men jag har lite dålig koll på sånt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
17 minutes ago Kossu sa:

Tack @Bigsalmon det ska kikas på, hur hanterar dem spöna mindre streamers? @Redbeeerd

Jag har Clutch Archipelago #6 och #7 och har haft Bankrobber i #6. Det som kanske utmärker dessa spön är att de har relativt mjuka toppar och mycket kraft i botten. Eftersom de är rätt mjuka i toppen funkar de riktigt bra till korta kast och även små streamers.

Annars finns det väl typ två olika spår folk brukar ta gällande streamerspön. Antingen använder man rätt rappa och hårda spön som pallar hård last eller så kör man spön som har lite mer djup plus kraftig bottendel med motiveringen att man iaf är tvungen att kasta så stora flugor med relativt lugn kastning plus att man med ett lite mjukare spö aktiverar bottendelen snabbare.

Vad som är rätt eller fel är upp till var och en men personligen tycker jag att för snabba/hårda spön blir ganska otrevliga att kasta tunga grejer med eftersom det dels blir ganska stötigt och dels är det svårare att t.ex. strip jerka nätt samt att kasta på kort distans.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Kossu sa:

Tack @Bigsalmon det ska kikas på, hur hanterar dem spöna mindre streamers? @Redbeeerd

Jag är förvånad över det spöets mångsidighet. Jag har fiskat allt från torrfluga till ledade streamers med blyögon och allt fungerar. För ytterligheterna är det förstås inte perfekt, men det fungerar tillfredsställande. För "vanligt" streamerfiske fungerar det så bra man kan önska.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har fiskat med St croix bankrobber och den gör jobbet galant! 

Min 9f #7 bankrobber finns till salu på säljes. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@JSC skulle nog vilja ha lite längre spö då det underlätter underhandcasts, men tack ändå!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-06-16 at 09:53 Kossu sa:

@JSC skulle nog vilja ha lite längre spö då det underlätter underhandcasts, men tack ändå!

Jag har fiskat ledade streamers I några år nu och skulle absolut inte välja ett längre spö än 9fot, vid streamerfiske så ger man mycket rörelse till flugan med hjälp av spöt genom så kallade "jerk-strips" med mera. Enligt min erfarenhet funkar de flesta spön I klass 7 bra att fiska tunga flugor med, jag själv fiskar med ett LTS Zalt just nu, det spöt skulle jag absolut inte klassa som speciellt snabbt men det funkar hjälpligt att kasta streamers upp till 25cm med det. Enligt mig är en lina designad för ändamålet tillsammans med tafsen det absolut viktigaste för streamerfiske, framförallt om vi pratar större streamers. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.