Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Jag var i Ogströmmen för två helger sedan och såg den här gigantiska nymfen sitta på den sten. Är det någon som vet vad det är? Kanske en trollsländenymf? 

IMG_20180602_153550.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ja.Trollslände nymf.Såg sådana rätt mycke som barn vid sjön och vad jag kommer ihåg bets dom rätt hårt.Var lite rädd för dessa rovdjur

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Trollsländenymf! Sjöns värsta rovdjur! Har för mig att de lever som larv/nymf tre år innan de blir vingad insekt. Har du flera nymfer i en burk äter snart den största upp de andra. Jag hade en stor en i en burk och släppte ner en daggmask till den. Masken var minst 5 ggr större än nymfen, men nymfen gav sig på den ändå. Glupska rackare och en rejäl munsbit för fisken.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då var mina misstankar rätt med andra ord! 😀 Verkar vara intressanta varelser, är det någon som vet om dom simmar eller "knallar omkring" på botten i stilla vatten/sel? Klurar på eventuella imitationer och hur de bör fiskas. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tror mig minnas att de kryper fram men kan producera en "jetstråle" och skjuta sig fram i vattnet när de flyr från ett hot. Sitter mest stilla på stenar och bladverk där de lurpassar på byten, tar även fiskyngel.

Måste läsa på om dem igen. En riktig översittarnymf 😉

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.