Hoppa till innehåll
PatrikJ

Värmen, vattnet, vart åker man?

Recommended Posts

Jag vill fiska! Är det värt att åka iväg, om man vill fiska strömmande? 60-70mil från Sthlm? Allt man hör, är: det är torrt, rinner knappt!

vad säger ni?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Är ett lägre vattenflöde ett problem? Jo jo för lax & havsöring definitivt.  Men när det gäller harr & öring fiske i medel och större vattendrag så har i alla fall jag ett bättre fiske i (för) lågt vattenflöde än i ett som är (för) högt. Dessutom kan det vara lärorikt att se en strömsträcka i lite lägre vatten, orkade jag filma strömmen så skulle jag göra det vid lågvatten . Fortsätter vattnet sjunka så uppstår det naturligtvis problem för det som lever i vattnet. Det kan bli tex:  Fler fiskar /kubikmeter vatten, (det är ok för mig), syrebrist(inte bra för fisken),kraftig migration (fisken simmar ut i typ sjön). Men min erfarenhet säger att vid varmt och lågt vatten så söker sig fler fiskar till forsen och strömmarna.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Dessutom uppstår nu ett gyllene tillfälle att få en meningsfull anledning att använda den där lättare utrustningen som annars bara åker bil eller står å lutar mot nåt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja

Jag pratade med guidecenter i ammarnäs idag, och de har varmt i vattnet nu. Men har fortfarande bra harrfiske på kväll/natt. Men dagfisket är nog att glömma. Även i fjällen där hade dom varmt i vattnet. Kompisen hade ganska bra fiske i gimån för några dagar sedan men rapporterade att det sjönk undan så att man nästan kunde se det dag för dag. Han tyckte synd om de som anlände till stavre i går... Själv har jag bokat om till sjöfiske från flytring i västerbotten, och hoppas att tempen  inte ställer till det för mycket. Jag skulle nog satsa på en större älv t.ex. Hårkan eller liknande enligt vad du skriver. Som nämnts ovan är lågvatten inte alltid en nackdel. Fisken koncentreras till mer avgränsade ställen. Om du vänder på dygnet och fiskar kväll/natt samt inte är rädd för att gå med stora flugor (streamers) om fisken står och surar så kan du säkert ha trevligt fiske värme och väder till trots.

Hoppas du hittar något bra resmål.

Per

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Åskan går,värmen består,vattnet bara sjunker å sjunker..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Om man fiskar nedströms ett vattenkraftverk som kör vatten så tar dom sitt vatten oftast från botten av dammen vilket gör att det kan vara lite svalare efter utsläppet. Men helt klart så blir stora svåra vatten mindre och lättare nu, och annars omöjliga fåror kan bli tillgängliga ,där fiskar jag gärna vid lågt lågvatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mulet och lite nordanvind i nån dag räcker för att vattentempen skall droppa avsevärt i mindre fjällnära vatten. Förutom tidigare nämnda förslag är även mindre vattendrag längre upp i systemen eller vattendrag som tappar ur sjöar med lite djup ett alternativ.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.