Hoppa till innehåll
SA

Landskapsfotografering och ljusets skiftningar

Recommended Posts

Var uppe i Arjeplogsfjällen och gick leden upp till Galtisjaur och sen ner till Ruonekkjåkka och tillbaka. Öring på ca 1,3kg men bara småröding, kom lite för sent för rödingen ingen fart på dom större.

Sista biten hem efter leden genom skogen 4km var över stock och sten!!!
Hemsk att gå med trötta fotleder och dåliga knän o still 25kg ryggsäck med fiske och fotoutrustning,Nikon D3+prolenses+ ett "lätt" kolfiberstativ på 2kg, vadare mm! Lätt att vricka foten men jag klarade mig.

Hursomhelst jag sysslar ganska mycket med naturfoto när jag är ute och fiskar. Ljusets skiftningar kan gå väldigt fort. Tänkte bara visa ett litet exempel av många andra.

Vilken som är bäst har jag svårt att avgöra.Skiljer inte många sekunder emellan. Bild 2 eller 3 känns nog bäst. Inget är korrigerat beskuret eller redigerat, direkt ur kameran med en Nikon D3 och nikkor 55mm f2.8

Ruonekjokka Aug 2018

DSC_6408.JPG

DSC_6409.JPG

DSC_6410.JPG

Redigerad med SA

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Mer dramatik i  bild ett, passar liksom lite bättre med molnen, men jag var ju inte där och är ingen expert men har ju bott fjällnära i 26 år ( Kiruna). Tycker alla är bra kort men trean återger ett mycket mörkt fjäll.// Steen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag säger bild två helt klart för i den ser det ut att vara mest ljus i mitten på bilden och mörkare ton ut åt kanterna!!

Så helt klart bild 2 enligt mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo det kan nog tänkas om man redigerar lite i första bilden.
Svårt annars med forsande vatten som lätt bränner ut högdagrar med lysande vitt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Exempel på utbränd högdager där filmen var betydligt mer förlåtande.

Rounekjokka Aug 2018

DSC_6529.JPG

Redigerad med SA

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tycker bild två är klart bäst. Du tappar för mycket info genom att bilden får för mörka parter i 1 och 3 enl min smak.

2:an har ett bra och jämt ljusflöde och inget fräter ut vad jag kan se, bra bild helt enkelt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fjället och vattnet/förgrunden från bild 2 och skogspartiet från bild 3 ;)

Bild 2 gillar jag och är den som tilltalar mig bäst totalt sett men skogsranden, speciellt partiet i mitten känns överexponerat i jämförelse med resten. Tillfälligt hål i molnen som belyste det partiet?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hallå alla! Nu är man hemma igen efter två veckor vid Kaitumälven. Promenerade ca 15km upp. Inge folk och så underbart ensam i naturen.

Hyfsat fiske. Körde mycket med streamer på jakt efter storöringen men en hel del större harr fick man såklart.
Harr minst 1,3kg och öring på minst 1,5kg, bägge gick tillbaka ovägda och helt oskadda.Tog bara upp två harrar kring kilot som fick bli ett par fina middagar.

Tack för kommentarer! Men är väl inget fotoforum egentligen. Nikonforum har ganska nyligen lagt ner, brukade husera där ibland förut...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.