Hoppa till innehåll
Zwalle

Öring/harrströmmar i Hälsingland

Recommended Posts

Hej!

Jag och en fiskekompis tänkte försöka utnyttja sommaren till fullo, och undrar om någon har några tips kring strömmar i Hälsingland? Vi bor i Stockholm, och det känns som en lagom distans att utforska för en helg.

Har läst lite om Svartån som verkar väldigt spännande (älskar mindre skogsvatten), men är lite orolig för vattentemperatur och flöde - vill inte påverka fisken mer än vad kroken gör.

Så om någon bor i krokarna och råkar veta något kring vattenflödet/temperaturen, eller möjligtvis kan tipsa om någon annan ström tas det varmt emot!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Har du Facebook kan du ansöka om medlemskap i gruppen Flugfiske och flugbindning i Hälsingland som jag drog igång för något år sedan. Där har kan du få en del aktuella tips. 

Jag bor inte i Hälsingland längre men har väl någorlunda koll på vattnen runt Hudiksvall och Ljusdal. Det är nog fortfarande rätt tråkigt flöde och temperatur i vattnen tyvärr. Men jag ger några generella stalltips som du kan utgå från redan nu. 

Mellanljusnan kring Ljusdal/Färila - Förvisso inget mindre skogsvatten men jag slänger med det ändå för det är ett säkert kort sett till både fisk- och vattentillgång. Vattenföringen uppe vid Laforsen är i nuläget 60 kubik, vilket är rätt lågt men fiskbart. Runt 100 är normalt. Men temperaturen har sjunkit något och det är trots allt möjligt att fiska. Jag vet inte exakt hur det ser ut med skogsbrändernas utbredningar där i krokarna och hur långt upp efter älven som man kan fiska i nuläget. Det får ni höra er för om i så fall. Kolla på Ljusdals resp. Färilas FVO:s hemsidor. 

Leån - Ett mindre strömvatten som säkert skulle passa er klockrent. Det finns fin harr och chans på stor öring där. Dessvärre har vattennivån varit otroligt låg och temperaturen hög vilket medfört att man stängt ån under sommaren. Jag vet inte hur det är i dagsläget. Info och kontaktuppgifter finns på Ljusdals FVO:s hemsida. 

Svågan - Också en mindre skogså som kan vara trevlig att fiska av med lägre klasser på spö och lina. Fisken är inte särskilt stor och det är glest mellan storharrarna och Dellenöringarna numer, vilket är synd för ån är verkligen kanonfin och kan kombineras med en kanotfärd. Även här är jag osäker på aktuellt vattenstånd och -temperatur. Den del av Svågan som jag refererar till ligger på Dellenbygdens FVO. 

Bollnäsströmmarna - Jag har aldrig blött en krok i Bollnäsströmmarna men Bollnäs FVO kör mycket arbete för att restaurera sträckorna och fisket verkar vara bra. Dock osäker på hur det är i nuläget med tanke på värmen som varit.  

Harmångersån kan erbjuda fint harrfiske (samt havsöring på våren). Jag har dock dålig pejl på harrfisket där, men några av medlemmarna i Facebook-gruppen har fiskat efter just harren där. 

Svartån har jag inte heller testat men är ni svaga för mystik och historia så är den garanterat värd ett besök om temperaturen tillåter. Förvänta er inget kanonfiske bara. Uttrycket "upplevelser mäts inte i kilo" passar nog rätt bra där :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Wow vilket underbart svar! Tack! :D

Går med i gruppen direkt!

Ja jag misstänker det, men hoppas på att den svalkande luften håller i sig lite till! Planerar att åka upp sista helgen i augusti som det ser ut nu.

Läste på om Leån, och den verkar väldigt spännande! Ska leta vidare och se om jag kan få någon insikt om temperatur och vattenflöde. Det verkar onekligen finnas flera intressanta vatten i Hälsningland - och på ett överkomligt avstånd från Stockholm. Helt underbart!

Om du mot förmodan har vägarna förbi så bjuder jag på en kall som tack för tipsen! :D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul att det uppskattades :) 

Leån är jättefin och i slutet av augusti finns chansen på grov öring också om det blir lite stigande vatten. Så glöm inte en streamer eller två i asken! 

Nog för att jag är lite jävig och hemmakär men jag håller Hälsingland högt. Fantastiskt fint landskap och ett sjukt stort urval av fiskevatten. Dessutom inom ett hyfsat bekvämt avstånd för södra Sveriges fiskare :) 

Jag tackar för erbjudandet och hör av mig om det blir aktuellt ;) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Inga problem med framkomlighet till ljusnan efter bränderna. Dom fick stopp på branden strax ovanför laforsen. Har varit bra fiske senaste veckan. Skicka PM om ni tänker ta ljusnan så ska ni få tips. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-08-14 at 19:20 Jonas_P sa:

Jag tackar för erbjudandet och hör av mig om det blir aktuellt ;) 

Ja gör det! Vi kommer upp fredag eftermiddag :) 

På 2018-08-14 at 19:20 Jonas_P sa:

Nog för att jag är lite jävig och hemmakär men jag håller Hälsingland högt. Fantastiskt fint landskap och ett sjukt stort urval av fiskevatten. Dessutom inom ett hyfsat bekvämt avstånd för södra Sveriges fiskare :) 

Verkligen! Har spanat in många sträckor att upptäcka! :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-08-14 at 22:11 _tobbe_ sa:

Inga problem med framkomlighet till ljusnan efter bränderna. Dom fick stopp på branden strax ovanför laforsen. Har varit bra fiske senaste veckan. Skicka PM om ni tänker ta ljusnan så ska ni få tips

Vad skönt! Det totala brandkaoset lämnar en lite skärrad 😮.
Det ser ut som om vi kommer tälta vid leån nu i helgen, men det kanske blir en vända till ljusnan också! Tack för att du är villig att ge ut tips! :D 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fantastiskt fint vatten! Stort tack för tipset @Jonas_P :D!

Vattenståndet verkade lågt, och inga vak syntes när vi kom fram till kvarnströmmen. Men redan första kvällen tappade vi ett antal tusenbröder och fick upp några harrar och en liten öring - dock ingen storlek att skryta om.

I lördags var vi längre nedströms och hade fantastiskt roligt fiske! Små pooler med huggvillig harr. Precis som det ska vara! Jag fick två skapliga fiskar på ca 30-35cm. Men senare på kvällen tog kompisen upp en riktigt fin harr på favoritflugan e12!

Mycket fin ström med många olika möjligheter, de större öringarna lyste med sin frånvaro, men vi sa direkt att vi ska försöka ta en tur till och jaga harr nu i början september!

Bilder kommer när jag fått in dem på datorn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.