Hoppa till innehåll
Jonas

Ogströmmen biotopåtgärdad - dags för rektur

Recommended Posts

6 minutes ago Ismo sa:

Det är inte mycket vatten i den lilla bäcken!:blink: Rensa bort sten..gör korta höljor

Mm små korta och strömsatta höljor är ett vinnande koncept i Ogströmmen. På just den punkten kan man göra stor skillnad med handkraft om man är några tappra👌🏻

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tack för genomgången Jonas. Det tar väl några år innan man vet det verkliga resultatet och vissa korrigeringar kan kanske bli nödvändiga.

Du gjorde mig förbryllad. Jag vet vad en ruptur är, men rektur var en nyhet för mig. Jag var nästan på väg att slå upp ordet innan poletten föll ner...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
15 hours ago xps sa:

Tack för genomgången Jonas. Det tar väl några år innan man vet det verkliga resultatet och vissa korrigeringar kan kanske bli nödvändiga.

Du gjorde mig förbryllad. Jag vet vad en ruptur är, men rektur var en nyhet för mig. Jag var nästan på väg att slå upp ordet innan poletten föll ner...

Jag och Frida hade samma snack och diskuterade om man ev skulle särskriva med bindestreck? För mig är det ett normalt och ofta använt slangord men jag inser att det inte existerar officiellt. Vi använde flitigt ordet "reka" under min jägarutbildning i det militära (rekognisera) och jag vill mena att ordet är vanligt inom friluftsliv. För mig är det ett regelbundet använt begrepp och jag har egentligen aldrig reflekterat över att någon skulle missa innebörden av ordet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är nog bara jag som är fyrkantig. Det är klart att jag förstår vad en rektur är, när jag väl inser vad det står. Muntligt använder jag ordet själv, det är bara i text jag är mera formell. Rekognosceringstur är ju lite knöligt att skriva ut.

Har du tittat något på Vanån efter de arbeten som är gjorda där?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 minutes ago xps sa:

Det är nog bara jag som är fyrkantig. Det är klart att jag förstår vad en rektur är, när jag väl inser vad det står. Muntligt använder jag ordet själv, det är bara i text jag är mera formell. Rekognosceringstur är ju lite knöligt att skriva ut.

Har du tittat något på Vanån efter de arbeten som är gjorda där?

Nej men jag är sugen på att ta en titt på Ogströmmen på venjansidan innan venjansjön samt forsen nedan johannisholm. Går vattnet upp lite i september är en två-tredagars paddeltur från Öje till johannisholm med mina Native Watercraft Slayer 10 propel ett trevligt sett att slå ihjäl några dagar👌🏻

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag är inte en man med fina ord.! ...går oftast på ren känsla. Strömmen måste få fart!...tragiskt tråkig att se på. OM det går!...höj sjöns nivån(lite grann)..för att få lite bättre fall-höjd....i ev. höljor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur nyligen har man åtgärdat? Tänker att det kan hända ganska mycket redan nästa vårflod ifall restaureringen än så länge bara sett hyfsat lågt vatten. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
20 minutes ago Andreas89 sa:

Hur nyligen har man åtgärdat? Tänker att det kan hända ganska mycket redan nästa vårflod ifall restaureringen än så länge bara sett hyfsat lågt vatten. 

Förra sommaren, så den har varit med om både en rejäl vårflod och islossning. Erfarenheten från tidigare restaureringar är att isbrotten förändrar det som grävts rätt mycket under de första två-tre åren så jag räknar med att det skett nya förändringar redan till nästa vår.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.