Hoppa till innehåll
konungen87

9,6 fot eller 9 fot

Recommended Posts

Hej,

En fråga angående längd på flugspö. Vad är skillnaden i prestanda mellan ett spö på 9 fot och ett spö på 9,6 fot? Spelar 0,6 fot någon roll?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det tycker jag, upplever 9,6 bättre på underhandskast men sämre på kusten när det blåser. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vissa menar att denna lilla skillnad inte betyder nånting. Personligen tycker föredrar jag 9ft. Tycker allt blir trögare med den lilla extralängden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja och nej. Jag tycker mycket mer om mitt 8'6", vilket är ytterligare en halv fot kortare, än mitt 9'.

Men om jag förlänger mitt 8'6" en halv fot med en lång butt så påverkar väl det mindre än att toppdelen blir en halv fot längre. Så det är ju inte alltid totallängden som är avgörande utan själva spöets egenskaper.

Personligen kastar jag i stort sett bara överhandskast vid kust och i sjö och uppskattar "kortare" spön (under 9').

Rickard.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Personligen gillar jag kortare spön än 9 fot, 8 till  8'6 tycker jag är perfekt när det gäller Harr och Öring spön, man kan då med fördel använda lättare rullar utan att det blir framtungt, kastlängden är densamma för mig.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har TFO BVK #7 i både 9' och 9'6" och det är två helt olika spön. De bär båda en #7-lina bra, men det kortare spöet upplevs betydligt styvare och konstigt nog tyngre, vilket det så klart inte är. Sedan om det är längden eller om tillverkare valt att bygga två olika spön kan jag inte svara på. Det vore nästan konstigt om de 15 cm skulle göra så stor skillnad om de bara "förlängt" 9'.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.