Hoppa till innehåll
Jonas

Plast i haven - kandidatrapport Chalmers

Recommended Posts

Nu har jag inte läst innehållet på sidan än, men jag antar jag har mina aningar. 

Jag låg på stranden i kreta för ett par veckor sedan och krafsade lite i sanden framför mig.. på en yta av 30×30 hittade jag dessa "fantastiska stenar", efter att ha studerat dessa ordentligt och tryckt med mina naglar så kom jag fram till att det är plast... plast i massor! Och dessa är förhållandevis "stora" 

20180806_114234.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
2 hours ago Grillen sa:

Nu har jag inte läst innehållet på sidan än, men jag antar jag har mina aningar. 

Jag låg på stranden i kreta för ett par veckor sedan och krafsade lite i sanden framför mig.. på en yta av 30×30 hittade jag dessa "fantastiska stenar", efter att ha studerat dessa ordentligt och tryckt med mina naglar så kom jag fram till att det är plast... plast i massor! Och dessa är förhållandevis "stora" 

20180806_114234.jpg

Tragiskt 😔 Hoppas någon snart kommer på något oväntat och smart som hjälper till att lösa problemet.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Förpackningsindustrin borde ju dra öronen åt sig.Alla varor skall förmodlingen idag i hårdplastas ,Ikea är bara ett exempel och varför Abu-Carsia förpackar sina fiskedrag i hårdplast.Flesta vet ju att handredskapsfiskare (viss andel) tar med sig dragen till vattnet och öppnar där sen slänger resten i marken eller havet.Varför kan inte dragen levereras utan förpackning.Kolla typ  fiskeaffärer vilka varor dom  har på sina hyllor som är inpackat i hårdplast.Alla tafs material är inlindat i en plastrulle eller linor .Vet inte hur man skall lösa det.Kanske material som är nedbrytningsbar i längden .ser ingen anna lösning och hoppas att det blir snart.

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var ju ett program för ett antal år sedan!..Nå Forskare som var(tror jag) kring Sargassohavet...dom släpade en håv liknande tratt efter båten,..å den var inte ens stor...håven alltså. Dom behövde inte köra omkring länge..så undersöktes "Håven"..men vad plast det var i den.:o

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago Meritaimen sa:

Förpackningsindustrin borde ju dra öronen åt sig.Alla varor skall förmodlingen idag i hårdplastas ,Ikea är bara ett exempel och varför Abu-Carsia förpackar sina fiskedrag i hårdplast.Flesta vet ju att handredskapsfiskare (viss andel) tar med sig dragen till vattnet och öppnar där sen slänger resten i marken eller havet.Varför kan inte dragen levereras utan förpackning.Kolla typ  fiskeaffärer vilka varor dom  har på sina hyllor som är inpackat i hårdplast.Alla tafs material är inlindat i en plastrulle eller linor .Vet inte hur man skall lösa det.Kanske material som är nedbrytningsbar i längden .ser ingen anna lösning och hoppas att det blir snart.

Fast just förpackningsindustrin är ju de som tjänar på att förpacka 🤑

Så de är nog inte intresserade av rationalisering av förpackningar - om det inte är mer lönsamt förstås.

Nånstans måste de som köper förpackningar till sina varor få reda på att kunder väljer bort produkterna pga förpackning för att förändring ska ske. Och jag tror inte att särskilt många väljer att köpa något annat alternativ för att minska på förpackningsmängden.

Tyvärr.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 minutes ago Henka sa:

Fast just förpackningsindustrin är ju de som tjänar på att förpacka 🤑

Så de är nog inte intresserade av rationalisering av förpackningar - om det inte är mer lönsamt förstås.

Nånstans måste de som köper förpackningar till sina varor få reda på att kunder väljer bort produkterna pga förpackning för att förändring ska ske. Och jag tror inte att särskilt många väljer att köpa något annat alternativ för att minska på förpackningsmängden.

Tyvärr.

Det enda som tyvärr fungerar är att förbjuda onödiga förpackningar eller om produkten skulle bli billigare, då skulle de flesta konsumenter välja det alternativet före det lite dyrare.

En av de största trådarna på Edge är REA-tråden, det säger ganska mycket om miljömedvetenheten kontra pris.

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Finns rätt mycket om plast i havet..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Brukar öppna mina varor i butiken och återlämna förpackningen till kassapersonalen. Inte sällan krävs det att butiken får fixa fram en sax. Inser att jag mest är en pest för personal som inte har något alls med inköpen att göra men tänker att det kanske väcker ämnet på någon nivå. Slipper i alla fall att ta hand om skräpet själv. 

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Naturen har varit rätt snabb och kontrat med dessa små gynnare i anslutning till plast-tippar på flera håll i världen. Ska bli intressant att se vad som händer med dem i framtiden, både i naturen och vad vi kan hitta på med dem. Vem vet, vi kanske oroar oss mer över att alla våra plastpryttlar faller sönder än om skräpet i haven om tvåhundra år :P  

Redigerad med Andreas89

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago Troutman sa:

Brukar öppna mina varor i butiken och återlämna förpackningen till kassapersonalen. Inte sällan krävs det att butiken får fixa fram en sax. Inser att jag mest är en pest för personal som inte har något alls med inköpen att göra men tänker att det kanske väcker ämnet på någon nivå. Slipper i alla fall att ta hand om skräpet själv. 

Bra tips .Tar efter :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Pant på all plast, typ kilovis... och ännu större pant på engångsgrillar... då hade nog folk orkat bry sig... 

Fridens...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 hours ago Andreas89 sa:

Naturen har varit rätt snabb och kontrat med dessa små gynnare i anslutning till plast-tippar på flera håll i världen. Ska bli intressant att se vad som händer med dem i framtiden, både i naturen och vad vi kan hitta på med dem. Vem vet, vi kanske oroar oss mer över att alla våra plastpryttlar faller sönder än om skräpet i haven om tvåhundra år :P  

Hoppingivande. Känns dock inte som en särskilt billig lösning såsom den beskrivs i filmen. (apropå att det är för dyrt att återvinna)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
23 hours ago Troutman sa:

Du käkar upp allt på en gång? Eller häller du filen i luvan på jackan och rullar ihop baconen till en boll och stoppar i fickan?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 minutes ago Cazzo sa:

Du käkar upp allt på en gång? Eller häller du filen i luvan på jackan och rullar ihop baconen till en boll och stoppar i fickan?

Man kan på ett halvt finger räkna ut att han inte syftar på livsmedelsprodukter eller andra saker i flytande form ex motorolja eller spolarvätska.. 😑

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-08-23 at 18:16 Cazzo sa:

På 2018-08-23 at 18:21 Grillen sa:

Man kan på ett halvt finger räkna ut att han inte syftar på livsmedelsprodukter eller andra saker i flytande form ex motorolja eller spolarvätska.. 😑

Enkelt begåvningstest. Bägge placerar sig på normalfördelningskurvan. Cazzo ligger i den procentuellt mindre gruppen till vänster. Det viktiga är att göra det bästa av de resurser man tilldelats! 👍🏻

• Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-08-22 at 18:13 Troutman sa:

Nu har jag ringt och sagt upp sophämtningen för resten av året! 

Förväntar mig se skillnad i haven redan till våren. 

Har börjat fundera på barnbarn nu när framtiden ser så ljus ut.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Cazzo sa:

Nu har jag ringt och sagt upp sophämtningen för resten av året! 

Förväntar mig se skillnad i haven redan till våren. 

Har börjat fundera på barnbarn nu när framtiden ser så ljus ut.

Ta det inte så personligt Cazzo.

Kom igen nu allihop, vi kan bara göra vårt bästa.

Tänk på Broken Windows symtomet när vi är i naturen 

FB_IMG_1533586197921.jpg

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

SD eller vänstern innnebär  svart eller vitt.

Själv var man sosse eller moderat en gång i tiden,Mycke enklare

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.