Hoppa till innehåll
Morgan

Hullingganer Vs Barblessianer

Recommended Posts

Detta år försökte jag sluta med hulling-flugor men det gick inte.  Abstinensen blev för stor. Jag bara måste få kroka av fisk. Jag fiskar mest med uppströmskast ,(vått som torrt) och andelen tappad fisk med hullinglösa krokar är då, för mig, säkert över 80 procent, jag tappar minst 8 av tio utan hulling i momentet mellan hugget och tills fisken är nedströms mig. Så; Om hullingen skulle ha uppfunnits för typ tre år sen skulle jag hallelujat den idag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte säga att jag tappat en enda fisk på grund av hullinglös krok. De krokar bättre, håller fisken bättre så länge du har sträckt lina och är mycket lättare att ta loss. Och så är de snygga! :)

Jag binder allt på hullinglöst numera och finns krokmodellen jag vill ha inte hullinglös klämmer jag ner hullingen.

Bara fördelar enligt mig.

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
43 minutes ago Bigsalmon sa:

Jag kan inte säga att jag tappat en enda fisk på grund av hullinglös krok. De krokar bättre, håller fisken bättre så länge du har sträckt lina och är mycket lättare att ta loss. Och så är de snygga!

Jag binder allt på hullinglöst numera och finns krokmodellen jag vill ha inte hullinglös klämmer jag ner hullingen.

Bara fördelar enligt mig.

Håller med fullt ut - men vill också tillägga: Fuckar inte upp håven, kläder eller hud lika illa heller när man klantar sej... Bara att ta ut och det blir knappt ett hål... oerhört skönt att veta när man t.ex. är med klantar, fyllon eller barn långt ute på fjället... 😜

• Like 4
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En ungefärlig fördelning för mina uppströmskast : 10 hugg ; 7 st harr 3 st laxöring ,vid avkrokning ; 1st harr 2st laxöring. Ergo, öringens beteende efter hugg gör det lättare att hålla hållbar kontakt och skillnaden mellan hulling/hullingfritt avsevärt mindre.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hullinglöst! ...kommer aldrig att extistera i min värld. Kör hellre med ljuster.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
26 minutes ago jani sa:

Håller med fullt ut - men vill också tillägga: Fuckar inte upp håven, kläder eller hud lika illa heller när man klantar sej... Bara att ta ut och det blir knappt ett hål... oerhört skönt att veta när man t.ex. är med klantar, fyllon eller barn långt ute på fjället... 😜

Helt sant, glömde det! Man sparar in många svordomar som man kan använda vid ett annat, bättre tillfälle...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hullinglöst i alla lägen. Krokar säkrare, mindre skador på fisken vid avkrokning samt alla andra fördelar gällande skador på utrustning & människa. Binder enbart på hullinglöst sedan jag väl tog steget in i den fria världen 😉

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

För mig är det lika självklart att fiska hullinglöst, som att alltid ha håv med sig när man feskar.

☺️

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Förmodligen eftersom det är mindre motstånd att driva in kroken (hullingen sticker ju upp litegrann) samt formen med förhållandevis längre och ofta svagt uppåtböjd spets. Det är iaf min teori.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rent generellt brukar hullinglösa krokar ha lite större krokgap och bättre (längre och smalare) spetsar vilket bör ge större sannolikhet för krokning. Kolla t.ex. TMC100 och jämför med Firehole sticks 419 alt Dohiku 301.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har lite svårt att förstå dem som tvärsäkert säger att man inte tappar mer fisk på hullinglöst. Det är ju bara att titta lite på konstruktionen så förstår man ju att den motverkar avkrokning. Det är förövrigt ett av de stående argumenten för hullinglöst, att det är lättare att kroka av så barblessianerna skjuter sig själv i foten s.a.s. Jag är inte renrasigt barblessian men gillar ändå att det är lätt att kroka av. Blir inget bök med peang och sånt och ofta ramlar flugan loss när fisken är i håven vilket borgar för en snabb, smidig och skonsam release. Subjektivt tycker jag att de mindre öringarna som oftast fångas i mina hemmavatten behöver lite hulling om man överhuvudtaget ska få in dem. De är kopiöst spralliga och är ofta lika mycket på-över ytan som under. Här brukar jag trycka in hullingen så att bara ett bulligt motstånd finns kvar. Jag tycker det funkar bra och ger mig ändå en smidig skonsam avkrokning med fler bärgade hemmaöringar. Detta är inget tväsäkert uttalande utan mer en subjektiv bedömning ;)

Redigerad med Foam

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Magnus P sa:

Förmodligen eftersom det är mindre motstånd att driva in kroken (hullingen sticker ju upp litegrann) samt formen med förhållandevis längre och ofta svagt uppåtböjd spets. Det är iaf min teori.

Precis! ...svårare än så är det inte.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago subbuteo sa:

Kör mest med inklämd hulling. Tycker det har varit svårt att hitta bra hullinglösa krokar. De som vet får gärna ge tips.

Du får flera tips på denna sida om du letar lite.

Själv kör jag mycket Hends. 454 för torrisar men även 404 för harrfiske. 554 är en väldigt fin krok för (snygga) nymfer, 550 för nästan lika snygga nymfer och klinkhammers men det finns flera intressanta modeller. Dessutom gillar jag Firehole sticks; lite kraftigare material, fin finish och allmänt hög kvalitet. Har testat 811 & 839 för streamers, 419 för torrisar.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 hours ago subbuteo sa:

Kör mest med inklämd hulling. Tycker det har varit svårt att hitta bra hullinglösa krokar. De som vet får gärna ge tips.

Det finns massor med bra hullinglösa krokar numera: Hends, Hanak, Dokihu, Firehole... Det finns separata trådar om det.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Då är frågan om en krok med nedklämd hulling håller fisken sämre än en krok som är köpt utan hulling?

Har denna sommar fiskat enbart med nedklämd hulling - och har aldrig tappat så många, och så stora öringar som nu. Jag är inte så ledsen för det, upplevelsen att lura fisken räcker långt, men ändå; det kan ju vara fint att få se dem på lite närmare håll ibland.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Minns jag gjorde en hullingös fluga åt en som drog till Slovenien nått!..minns att jag limmade en liten klick epoxy!!! ..som en liten "hulling"..en liten bulle som kanske skulle funka lite som just en hulling.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag använder sedan 10 år hullinglöst. Tappar varken mer eller mindre fisk än tidigare. Min favoritkrok är Tiemco 2499 SP-BL; på den har jag aldrig tappat en fisk.

Undantaget är havsöringsfiske (i havet) där använder jag Gamakatsu F314, som har en liten hulling, eftersom jag ganska ofta upplevt att jag tappat fisk när den "rullar" på kort lina. Det riktigt känns hur kroken glider ur...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.