Hoppa till innehåll
Morgan

Hullingganer Vs Barblessianer

Recommended Posts

J L precis min upplevelse. Nu var det insjööring, men i stark ström kan det bli det där havsöringsrullandet, och då har det blivit en stor tomhet...  Har inte märkt att jag tappat fler harrar, men de beter sig ju annorlunda. 

Ska prova till nästa säsong att bygga ett lite mjukare spö, och binda upp flugor på köpt hullings krok. (Nån som vill köpa 342965 flugor med hulling?)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Som princip är jag för hullinglöst men tycker att jag har större problem med avkrokning med de moderna hullinglösa med inåtböjd krokspets jämfört med t.ex. kamasan/daiichi med inklämd minihulling. Tror också att längden på krokskaftet i förhållande till krokgapet, och därmed hävarmseffekten, kan inverka. Jag fiskar mestadels harr som befinner sig tvärströms/nedströms (eller alldeles för långt bort).

Jag fångar alldeles för lite fisk för att ha en vetenskapligt grundad uppfattning. Däremot tappar jag sällan en fisk som jag har krokat men det tror jag beror mera på det spö jag använder och mindre på krokval.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tappar inte heller fisk särskilt ofta på hullinglöst (om vi räknar bort småfisken).

Däremot på större streamerkrok är min statistik rent av usel, så jag köper argumentet att det viktiga är hur lätt kroken är att förankra ordentligt i munnen på fisken.    

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hullinglöst. Krokar bättre. Tappar mindre fisk (bättre drillningsteknik sannolikt om man skall vara helt ärlig) färre krokbrott (här tror jag hullinglöst är starkare men det kan också vara att jag köper bättre krok än tidigare), men framförallt så går avkrokning alltsom oftast helt galant och återutsättning så bra att det ibland går av sig själv (men det beror mest på att jag har en grund c/r håv och är mjäkigt försiktig när jag håller i fisken).

Utvikning: Jag är helt övertygad om att jag krokar fler och tappar färre fiskar med hullinglöst - vid krokning tror jag helt enkelt att konstruktionen underlättar, men vid drillning är det säkert så att avsaknad av hulling har gjort mig bättre på att hålla sträck i linan vid alla tillfällen. Har garanterat också tappat ett antal fiskar som hade suttit med hulling, men spöegenskaper och teknik är långt viktigare i min mening.

Jag började ju inte fiska hullinglöst för att jag trodde att kroken skulle sitta bättre - tvärtom - men blev inledningsvis överraskad över hur lite effekt hullingen hade på mitt fiske. 

• Like 4
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Troutman sa:

Tappar mindre fisk (bättre drillningsteknik sannolikt om man skall vara helt ärlig)

Samma här 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 hours ago Troutman sa:

...vid drillning är det säkert så att avsaknad av hulling har gjort mig bättre på att hålla sträck i linan vid alla tillfällen. Har garanterat också tappat ett antal fiskar som hade suttit med hulling, men spöegenskaper och teknik är långt viktigare i min mening.

Jag vänder också den steken och krokar av fisken medvetet på distans många gånger. Bara att köra fjösläge vid rätt tidpunkt så krokar många fiskar av sig själva. Skönt att slippa handskas med dussinfisken, särskilt när fisket är bra. 

(Men har som sagt inga problem alls egentligen med väl sträckt lina)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tror som Ismo och andra att med ett mjukare spö tappar man färre fiskar. Jag kommer ihåg flera tillfällen i början av nittiotalet när andra fiskare frågade mig och mina kamrater vilken tafsgrovlek och vilka knutar vi använde eftersom de tappade fler fiskar än vi gjorde. Det visade sig att vi oftast använde tunnare tafs men likadana knutar. Det som skilde oss var att de fiskade SAGE och vi Powell. Våra spön var bättre shock absorbers men tillräckligt styva för att kroka fisken. Jag använder fortfarande oftast Powell.

Hulling eller hullinglöst har jag redan berört.

Disclaimer. De flesta på detta forum är förmodligen skickligare fiskare med mera erfarenhet än jag. Det innebär inte att jag automatiskt har fel. Dessutom delger jag endast åsikter, icke sanningar.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-09-13 at 13:51 xps sa:

Som princip är jag för hullinglöst men tycker att jag har större problem med avkrokning med de moderna hullinglösa med inåtböjd krokspets jämfört med t.ex. kamasan/daiichi med inklämd minihulling. Tror också att längden på krokskaftet i förhållande till krokgapet, och därmed hävarmseffekten, kan inverka. 

Tror jag är med på vad du menar - krokar där kurveringen fortsätter från krokböjen upp mot skaftet? 

(alltså inte bara inåtböjd vid krokspetsen?)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Helt rätt. Det blir 'självlåsande' och håller fisken onödigt bra. Jag använder en Ketchum release sedan många år och dessa krokar är svårare att pilla loss. Får väl gå tillbaka till peang.

De flesta hullinglösa är i black nickel och det gillar inte jag som vill ha 'bronze' som det 'alltid' har varit.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag fiskar också bara hullinglöst. Känns bättre för samvetet när man fiskar catch and release, enkelt att kroka av från vart man än krokat och flugorna ser snyggare ut.

Fiskar framförallt efter harr, öring, regnbåge och gädda och har inte märkt att jag tappar mer fisk

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-09-15 at 21:53 xps sa:

Jag tror som Ismo och andra att med ett mjukare spö tappar man färre fiskar. Jag kommer ihåg flera tillfällen i början av nittiotalet när andra fiskare frågade mig och mina kamrater vilken tafsgrovlek och vilka knutar vi använde eftersom de tappade fler fiskar än vi gjorde. Det visade sig att vi oftast använde tunnare tafs men likadana knutar. Det som skilde oss var att de fiskade SAGE och vi Powell. Våra spön var bättre shock absorbers men tillräckligt styva för att kroka fisken. Jag använder fortfarande oftast Powell.

Hulling eller hullinglöst har jag redan berört.

Disclaimer. De flesta på detta forum är förmodligen skickligare fiskare med mera erfarenhet än jag. Det innebär inte att jag automatiskt har fel. Dessutom delger jag endast åsikter, icke sanningar.

Det där med spön som håller kvar fisken är intressant och värt en egen tråd.

Jag har samma erfarenhet som du. Har alltid gillat mjuka/långsamma spön och tappar faktiskt sällan fisk. Har vid några tillfällen bytt till spön med snabbare/toppigare aktion och direkt upplevt en större andel tappad fisk. När toppen under fighten böjts maximalt och den styvare, mindre flexibla nederdelen tar vid slits helt enkelt kroken ur fiskkäften.

I våras, när vi fiskade på Islands högland föddes tanken på ett spö som reagerar snabbare och som lättare klarar vind. De rådande förhållandena krävde helt enkelt ett sådant spö. Jag läste på och testade en del och fastnade till sist för ett Scott s4 9' #5. Det spöet har allt! En snabb men djup aktion som håller fisken säkert vid drillningen. Det levererar flugan snabbt och säkert dit den ska på både kort och lång distans med endast 2-3 luftkast.

Det finns väl en anledning till att man så sällan ser dem på begagnatmarknaden. Har man ett behåller man det. Tydligen är Radian uppföljaren till s4, så det får väl bli ett sånt #6 till nästa säsong...

scott_loop.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så är det väl! mjukt spö så har en större chans att behålla fisken! ..minns när en pimplat!...fullt sjå att parera alla ryck/rusningar...med linan i handen. Sunt förnuft.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Visst är spöets aktion en faktor vad gäller andelen tappade fiskar men jag tror ändå att fiskarens erfarenhet av sitt spö, samt förståelsen för vad det är hen håller i handen är mer avgörande.

För 20 år sedan fiskade jag nästan uteslutande med ett relativt snabbt/styvt spö och kan ärligt säga att jag sällan tappade någon fisk, varken i sjö eller i strömmande vatten. Jag visste exakt hur mitt spö betedde sig och muskelminnet var helt inställt på detta. Senaste två säsongerna har mitt förstahandsval varit ett betydligt mjukare spö och när jag emellanåt har använt snabbare alternativ har jag omedelbart upplevt att jag tappat mer fisk. Det har helt enkelt krävts en inkörningsperiod innan jag hittat växlarna igen med det snabbare alternativet, varpå andelen tappade fiskar snabbt gått ned igen.

Alla typer av aktioner har sina fördelar och nackdelar vad gäller drillning. Din erfarenhet av utrustningen kompenserar för nackdelarna och ger dig möjlighet att bättre utnyttja fördelarna.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Magnus P sa:

Visst är spöets aktion en faktor vad gäller andelen tappade fiskar men jag tror ändå att fiskarens erfarenhet av sitt spö, samt förståelsen för vad det är hen håller i handen är mer avgörande.

För 20 år sedan fiskade jag nästan uteslutande med ett relativt snabbt/styvt spö och kan ärligt säga att jag sällan tappade någon fisk, varken i sjö eller i strömmande vatten. Jag visste exakt hur mitt spö betedde sig och muskelminnet var helt inställt på detta. Senaste två säsongerna har mitt förstahandsval varit ett betydligt mjukare spö och när jag emellanåt har använt snabbare alternativ har jag omedelbart upplevt att jag tappat mer fisk. Det har helt enkelt krävts en inkörningsperiod innan jag hittat växlarna igen med det snabbare alternativet, varpå andelen tappade fiskar snabbt gått ned igen.

Alla typer av aktioner har sina fördelar och nackdelar vad gäller drillning. Din erfarenhet av utrustningen kompenserar för nackdelarna och ger dig möjlighet att bättre utnyttja fördelarna.

Och åter igen är det skönt att vi i alla fall inte är nördiga... ;) :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-09-15 at 09:28 Ismo sa:

Har en fjös mjukt spö!...så tappar en inget!.

Å är man sen begåvad med sugrörsarmar och sladdriga handleder som jag så blir det i det närmaste omöjligt att tappa fisk!

• Like 2
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.