Hoppa till innehåll
Carlsson

Garantier?

Recommended Posts

Vad täcker garantier egentligen? Företagen skryter ju om sina fantastiska livstidsgarantier, jag trodde att de täckte det mesta men när jag läser på hemsidorna blir jag fundersam, täcker de bara uppenbara fabrikationsfel? Ett sådant brukar ju visa sig dag 1 dessutom så livstids garanti mot fabrikationsfel låter ju helt onödigt, eller?

Loop:

"does not cover direct, indirect, consequential, incidental or any other type of damage resulting from the misuse of the product. This warranty does not cover fire, theft, missing rod sections and accidental breakage. Loop lifetime Warranty coverage does not extend to any custom work. This warranty does not cover normal wear and tear of the product. All Loop rods and reels have lifetime warranty against manufacturing defects"

Sage:

"does not cover direct, indirect, consequential, incidental or any other type of damage resulting from the use of the product. This warranty does not cover fire, theft, missing rod sections, intentional breakage, modification or customization of the finished rod, or damage during the assembly of a blank into a finished rod. "

En lax knäckte mitt hardyspö för nån vecka sen och det ska bli kul o se hur det blir med den garantin:

Hardy:

"Once you have registered to take part in the Hardy Product Warranty and Repair Service you will be entitled for the lifetime of the product to the repair or replacement (at our discretion) of damaged, broken or defective sections of your rod in accordance with these terms."

Redigerad med Carlsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

I vissa fall får du köpa en ny del billigare om du har av ett spö om du är första ägare på spöt. Vissa tillverkare frågar inte om du är första ägare eller inte och tar betalt enligt prislista. Har inte hört talas om någon som fått en del gratis när de själva är skyldiga till spöbrottet, men det kanske förekommer. 

Redigerad med subbuteo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag föll oturligt för ett antal år sedan i Gimån och fick därvid en repa genom lacken på  mittdelen av mitt Winston WT 8'6'' #5. Jag kontaktade Annette MacLean på Winston och uppmanades att skicka in spöet för inspektion. Efter ett tag kom det i retur med ny mittdel. Frakten dit fick jag bekosta själv. Jag tvingades betala schablontull men fick pengarna tillbaka när jag fixat ett skriftligt intyg om reparationen.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nu har jag ju ingen aning om hur ditt spöbrott gick till, men man kan nog till hundra procent säga att det inte var laxen som knäckte ditt spö utan du själv...  Spöbrott under fight brukar nästan alltid ske precis på sluttampen, när fisken ska pressas in de sista meterna. Har man då inte utrymme att backa så blir det ofta att man böjer framförallt spötoppen långt över det som den egentligen tål...  Än värre blir det ju om man dessutom råkar ha nån gammal, minimal skada som man aldrig ens märkt - kanske har man slagit i nån gren, kanske har en flugkrok smällt i spöt vid ett misslyckat kast nån gång...

Nu brukar oftast Hardy vara ganska schyssta vid sådana ärenden men jag tror knappast du kan hoppas på att skylla på fabrikationsfel eller annat, däremot skulle jag kunna tänka mig att du blir erbjuden att köpa en ny del till ett förmånligt pris.

Lycka till!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago xps sa:

Jag föll oturligt för ett antal år sedan i Gimån och fick därvid en repa genom lacken på  mittdelen av mitt Winston WT 8'6'' #5. Jag kontaktade Annette MacLean på Winston och uppmanades att skicka in spöet för inspektion. Efter ett tag kom det i retur med ny mittdel. Frakten dit fick jag bekosta själv. Jag tvingades betala schablontull men fick pengarna tillbaka när jag fixat ett skriftligt intyg om reparationen.

Det var kul att höra, är själv en winston-fan så jag får väl skicka in garantipappret.

8 hours ago Sunray sa:

Nu har jag ju ingen aning om hur ditt spöbrott gick till, men man kan nog till hundra procent säga att det inte var laxen som knäckte ditt spö utan du själv...  Spöbrott under fight brukar nästan alltid ske precis på sluttampen, när fisken ska pressas in de sista meterna. Har man då inte utrymme att backa så blir det ofta att man böjer framförallt spötoppen långt över det som den egentligen tål...  Än värre blir det ju om man dessutom råkar ha nån gammal, minimal skada som man aldrig ens märkt - kanske har man slagit i nån gren, kanske har en flugkrok smällt i spöt vid ett misslyckat kast nån gång...

Nu brukar oftast Hardy vara ganska schyssta vid sådana ärenden men jag tror knappast du kan hoppas på att skylla på fabrikationsfel eller annat, däremot skulle jag kunna tänka mig att du blir erbjuden att köpa en ny del till ett förmånligt pris.

Lycka till!

Det var en sån där situation där det  inte fanns så mkt att göra, fisken var för tung för spöet(12kgs lax på 7-8 switch i kraftig ström). visst, det hade gått att fortsätta trötta ut laxen tills den var halvdöd och sen ta tag i linan o dra in den för hand men jag chansade och då gick spöet. Det var inte toppen det var delen ovanför handtagsdelen, den näst tjockaste alltså, i bägge ändorna av den delen.Den small av när fisken var en 10-15 meter bort. Hade haft spöt i ca ett år. Blir intressant att se vad hardy säger...

Men själva anledningen till denna tråd var att det känns löjligt att de skyltar med fantastiska garantier när det bara är garanti mot fabrikationsfel, som ändå är en slags standard/konsumentköplagen. Drulleförsäkringen täcker antagligen fiskespö så det löser sig där. 

Köper jag en skruvdragare på clas ohlson som slutar funka så går jag bara tillbaka och får en ny, men för att få samma vanliga garanti på ett flugspö för 10k så måste jag ha skickat in ifylld garantisedel med deras "superfun lifetime special happy warranty"...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Carlsson sa:

Det var kul att höra, är själv en winston-fan så jag får väl skicka in garantipappret.

Det var en sån där situation där det  inte fanns så mkt att göra, fisken var för tung för spöet(12kgs lax på 7-8 switch i kraftig ström). visst, det hade gått att fortsätta trötta ut laxen tills den var halvdöd och sen ta tag i linan o dra in den för hand men jag chansade och då gick spöet. Det var inte toppen det var delen ovanför handtagsdelen, den näst tjockaste alltså, i bägge ändorna av den delen.Den small av när fisken var en 10-15 meter bort. Hade haft spöt i ca ett år. Blir intressant att se vad hardy säger...

Men själva anledningen till denna tråd var att det känns löjligt att de skyltar med fantastiska garantier när det bara är garanti mot fabrikationsfel, som ändå är en slags standard/konsumentköplagen. Drulleförsäkringen täcker antagligen fiskespö så det löser sig där. 

Köper jag en skruvdragare på clas ohlson som slutar funka så går jag bara tillbaka och får en ny, men för att få samma vanliga garanti på ett flugspö för 10k så måste jag ha skickat in ifylld garantisedel med deras "superfun lifetime special happy warranty"...

Nä, frågan är om de så kallade garantierna är värda ens papperet de står på. Det brukar ju alltid vara någon form av kostnad när man har av ett spö.

• Sad 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.