Hoppa till innehåll
mossman

Helios 3D, meridian, radian lr wraith #7

Recommended Posts

Hej! 

Har fått presentkort på ett nytt spö att köpa! 😃

Tänkte höra er åsikter vad gäller alla dem spöna ? 

Egna erfarenheter hade varit trevligt, vilket och varför?

Vill ha ett snabbt och styvt spö, och kasta lååååångt på västkusten efter HÖ och gädda nån gång ibland 😃

Skulle uppskattas om några kunde dela med sig av sina åsikter, vet att de finns massa trådar,

så passa inte denna så får admin ta bort, gör ett försök iaf.

//Simon 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Idag är spöna så pass bra att det är enligt mig viktigare att kombinera spö med lina än att bara fokusera på spöt. Men om du vill ha ha ett snabbt spö så prova modeller som är designad för saltvatten (salt water) då de ofta kombinerar en kraftig nedre del med en snabb topp. Jag har fiskat med både Radian och Helios 3 men blev inte direkt övertygad om att de var så mycket bättre än sina företrädare när det gäller prestanda under fiske. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska du verkligen köra på en sjua efter de små västkustöringarna? :) Kan vara värt att överväga två utrustningar, exempelvis 5 eller 6 och 9 istället för en sjua. 

Men det finns ju många olika sätt att fiska öring på kusten. Om du inte är inne på stora flugor och att leta pålandsvind, då kan du vara helt rätt ute med #7 dock. 

Tänk även på att det som är bättre för kompisen eller annan edgare inte nödvändigtvis är det för dig. Alla spön du nämner är säkert kompetenta att kasta X antal meter utan större besvär men vilket du trivs bäst att göra det med kan bara du svara på. Så prova själv är bra, om möjligt.

I all välmening /Mikael 

Redigerad med M.Thors
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
57 minutes ago M.Thors sa:

Ska du verkligen köra på en sjua efter de små västkustöringarna? :) Kan vara värt att överväga två utrustningar, exempelvis 5 eller 6 och 9 istället för en sjua. 

Men det finns ju många olika sätt att fiska öring på kusten. Om du inte är inne på stora flugor och att leta pålandsvind, då kan du vara helt rätt ute med #7 dock. 

Tänk även på att det som är bättre för kompisen eller annan edgare inte nödvändigtvis är det för dig. Alla spön du nämner är säkert kompetenta att kasta X antal meter utan större besvär men vilket du trivs bäst att göra det med kan bara du svara på. Så prova själv är bra, om möjligt.

I all välmening /Mikael 

Jag håller med. Du klarar alla fiskesituationen med en klass 6, oavsett hur mycket det blåser. 10 m/s skapar tillräckligt mycket besvär oavsett vilken klass du har. Dessutom ska tänka på att snabba spön är inte "förlåtande" så att tajma kastet hela tiden kan bli rätt jobbit i längden. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Idag, har ja h2 tipflex #5 och radian #5 .. jag hade tidigare h2 midflex, men provade polarens både tipflex o radian... jah blev helt såld på dem.. så bytte till mig tipflexen o köpte ett radian..  på dem har ja gold och presentation tycker för mig att det är bra kombon, inte för att jag har testat så himla mycket som alla andra har.

idag kör jag ett loomis eastfork #7 men den har några år på nacken.. den får jag ut hela linan utan problem så någonstans i de stuket..  vilken lina de e har jag ingen aning om faktiskt den SI o lila .. mer än så vet ja inte.. ska ta mig en titt på loop spöt med :)

Sen har jag inte så många vänner som fiskar efter havssöring eller gädda, så ja blir nästan tvungen o gå efter omdömen och åsikter tyvärr 😕

allas åsikter uppskattas :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 hours ago Calle55 sa:

Idag är spöna så pass bra att det är enligt mig viktigare att kombinera spö med lina än att bara fokusera på spöt. Men om du vill ha ha ett snabbt spö så prova modeller som är designad för saltvatten (salt water) då de ofta kombinerar en kraftig nedre del med en snabb topp. Jag har fiskat med både Radian och Helios 3 men blev inte direkt övertygad om att de var så mycket bättre än sina företrädare när det gäller prestanda under fiske. 

Va använder du för setup då? :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tycker du ska kolla ebay efter Scott S4S klass 6 eller 7. Passar oförskämt bra med Rio Outbound Short till fisket på kusten. Spöt är för saltvatten så komponeterna är bra!

Jävla skjuts i den setupen🙂

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Varför ska du kasta så förfärligt långt? Nästan all öring hugger ändå inom tio meter ut från land...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag fiskar för det mesta med klass 5 på västkusten och det har funkat utmärkt alla dessa år...i alla väder och förhållandet ...

man kastar sällan längre än 20 meter ändå och den längden räckte för min del ...78 cm som längsta/största (ej i Sverige)och nyligen en på 60 cm på västkusten i 7 m/s vind... på klass 5...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok,  kanske överdrev lite när ja skrev långt .. ja mena en inte milen liksom :).. men 20-30m i stora slängan..men ja vill kunna kasta ok flugor för gädda med.. tänkte att de skulle försöka täcka någorlunda både och.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ta det snyggaste klass 6 men sw versionen för snabbhet.

Personligen om allt annat är lika varför kinadussinmärket Loop om du får Meridian, its a no brainer om du inte hittar något av dom extra billigt.

Hardy är också grymt tycker jag men i viket fall som helst går du inte fel.

jag hjälpte en kille landa en 5 kilos lax på ett sage one förra hösten så det funkar också, mycket känsla.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.