Hoppa till innehåll
Nilsson

Nilssons kastträning

Recommended Posts

Måste sätta lite press på mig själv så startar därför en tråd här!

Har flugfiskat i ganska många år men har som aldrig direkt tränat så mycket på kasttekniken. I och med att själva kastningen är typ 90 % av just flugfisket skulle det vara kul att vara en hyfsad kastare.

Målet är inte att börja tävla i casting eller kasta enormt långa kast - vill kunna kasta snyggt med bra presentationer på hyfsade (fiskbara) längder.

Fiskar både en- och tvåhands.

Tvåhands har jag väl egentligen bara fiskat riktigt en säsong, sen har jag haft 2 säsonger nu när jag knappt varit ute något. Gick en kurs med Staffan Dahlbom precis i början som hjälpte mig komma igång (rekommenderas till de som inte gjort det). 

Ska sticka ut och kasta lite samt filma - skulle uppskatta feedback från alla duktiga kastare som finns här på Edge :) 

/Micke

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Problemet med detta forum är! ...Du får bara gräsmattekastning..Kolla med Tellis!..han kan nog det ena + det andra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
47 minutes ago Ismo sa:

Problemet med detta forum är! ...Du får bara gräsmattekastning..Kolla med Tellis!..han kan nog det ena + det andra.

Överhandskast med enhands känns ju dock som att man kan träna bra på gräsmattan.

Dock när det kommer till spey och tvåhands känns ju vatten som ett måste.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 minutes ago MathiasL sa:

Kul, ser fram emot filmer. Det är inte ofta man får se sådana numera.

Ska försöka ta mig ut ikväll efter jobbet. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Va ute en snabb sväng efter jobbet.

Klippet nedan är väldigt kort, skjuter inte mycket lina så gjorde få luftkast.

Var första gången jag kastade enhands på väldigt länge, men får direkt problem med musarm/ hela underarmen domnar när jag kastar. Var nog max ute i 20 min och kastade och har nu riktigt ont.

Har problem med musarm rent generellt - känner av det när jag sitter vid dator/mobil också. Ställer till det mycket i kastningen då det blir svårt att få någon riktig känsla. 

Nåt tips när man får ont i underarmen vid kastning? Greppa lösare eller greppa spöt annorlunda? 

Övrig feedback på själva kastet? Har problem med dubbeldraget så känns som att jag inte får upp nån riktigt bra linhastighet. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Nilsson sa:

Överhandskast med enhands känns ju dock som att man kan träna bra på gräsmattan.

Dock när det kommer till spey och tvåhands känns ju vatten som ett måste.

Ja! Du kan träna det på gräsmatta. Men när du väl skall kasta praktiskt/vatten...så står du i regel upptill midjan av/med vatten...finns ingen chans att du kan balett dansa då. Har aldrig sett någon med enhands lr. 2 hands kasta som vissa gör på/i med gräsmatta.

En kan börja sin "kariär" där...inge fel i det,...men avsluta det med vatten...inte ens gräskarpar!  klarar av utan vatten.

Redigerad med Ismo

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 hours ago Ismo sa:

Ja! Du kan träna det på gräsmatta. Men när du väl skall kasta praktiskt/vatten...så står du i regel upptill midjan av/med vatten...finns ingen chans att du kan balett dansa då. Har aldrig sett någon med enhands lr. 2 hands kasta som vissa gör på/i med gräsmatta.

En kan börja sin "kariär" där...inge fel i det,...men avsluta det med vatten...inte ens gräskarpar!  klarar av utan vatten.

Förstår vad du menar. Allt detta övar jag ju dock på när jag väl är ute och fiskar. Denna träning blir som ett komplement. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
15 hours ago Nilsson sa:

Va ute en snabb sväng efter jobbet.

Klippet nedan är väldigt kort, skjuter inte mycket lina så gjorde få luftkast.

Var första gången jag kastade enhands på väldigt länge, men får direkt problem med musarm/ hela underarmen domnar när jag kastar. Var nog max ute i 20 min och kastade och har nu riktigt ont.

Har problem med musarm rent generellt - känner av det när jag sitter vid dator/mobil också. Ställer till det mycket i kastningen då det blir svårt att få någon riktig känsla. 

Nåt tips när man får ont i underarmen vid kastning? Greppa lösare eller greppa spöt annorlunda? 

Övrig feedback på själva kastet? Har problem med dubbeldraget så känns som att jag inte får upp nån riktigt bra linhastighet. 

IMG_0314.mov

(Amatörutlåtande) :

Dubbeldraget var du lite snål med men det har du ju redan påpekat!
Bakkastet tycker jag ser bra ut. Jag tycker det har ett fint tempo med en tydligare acceleration och stopp än vad framkastet har.
Kanske spöet är en aning lågt i framkastet också.

Jobba på dubbeldraget och accelerationen och stoppet i framkastet :D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha jag jobbar tungt! Va ut när jag filmade sen har det inte blivit något mer :) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tycker att det är effektivare och därtill enklare att accelerera kastet om man gör en längre armrörelse. Du kan väl prova? Så länge spöt bara rör sig bakåt och uppåt går det bra. Däremot inte nedåt med spötoppen.Jo, det var halvmörkt då jag filmade.

Redigerad med magnolia
  • Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tänk vad tiden går, 15-16 år sedan var det du Håkan som lärde mig dubbeldrag i Beiarn, på den tiden tyckte jag dubbeldrag var för fjollor, men gud va fel man hade, nuförtiden drar man både i fram och bakkast :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.