Hoppa till innehåll
konungen87

Medium snabb aktion

Recommended Posts

Hej!

Har fiskat ett tag med Guideline Elevate klass 7 9 fot och är väl hyfsat nöjd. Döm om min förvåning när jag provade Guideline EXP4 (i samma klass och längd och med samma lina GL Coastal) och kastade några/någon meter längre med det utan ansträngning!??

Några reflektioner: Exp4-spöet är klassat 16-18 g och GL Coastal har klumpvikt 17g vilket gör att EXP4-spöet laddar lättare än Elevate-spöet som är klassat 17-19g.

Vidare är EXP4 mjukare än Elevate och därmed kanske det är lättare att känna när linan sträcker ut i bakkastet. 

Det ska dock tilläggas att det var vindstilla när jag kastade med EXP4, jag kanske får problem vid mer vind? 

Borde inte Elevate kasta längre än EXP4 "på pappret"?

Man får väl säga att jag föredrar mjukare spöet då jag lättare känner linan sträckas ut. 

Är det fler som känner likadant? 

Kanske blir lättare att gå upp en linklass på Elevate (klumpvikt 19g #8 Coastal) och därmed kunna kasta längre?

Någon mer som föredrar mjukare spöen jämfört med snabbare/styvare spön? Tips på spön liknande EXP4? Loop q? Vision onki?

Skitfiske!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Hej

Varför tror du detta??

Borde inte Elevate kasta längre än EXP4 "på pappret"?

Prislappen på spöna har INGET med kastlängden att göra.......

Det viktigaste är att spöt ( oavsett vilket ) funkar ihop med den linan du valt!!

Jag kan ta ett 300kr spö från biltema och kasta ut hela linan men är det skönt...... nej inte det minsta.

Till alla er där ute som eventuellt tror att prislappen på spöt kommer köpa er meter i linlängd som ni kommer kasta så glöm det!!

Mvh Erik

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vinden påverkar massor, både i hur långt du kommer och hur väl du känner linan sträckas för dagen. Så prova båda spöna i samma väder innan du drar några större slutsatser är mitt tips. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är inte spöt som avgör hur långt du kastar utan din teknik. Förutsatt att du inte har ett katastrofalt skitspö, men de är ganska ovanliga nuförtiden. Premiumspöna har ju ofta det där lilla extra, som gör dem sköna och roliga att kasta med, men du kastar inte längre än med ett mellanprisspö för det. Vissa spön är så snabba och styva att de blir svårare att kasta bra med. Det är ganska vanligt bland spötillverkarnas premiumserier. Viktigt är att ha en lina som passar spöt. Ett sätt att "mjuka upp" ett styvt spö är att sätta på en tyngre lina. Då blir de i allmänhet lättare att kasta med också. Att kasta med en för lätt lina är ingen höjdare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nej. Det är framför allt vid kastandet man kan märka någon skillnad. Men dagens mellanprisspön är ofta väldigt, väldigt bra och det är inte säkert att du märker någon jättestor skillnad med det och ett premiumspö när du kastar. Det är däremot skillnad att drilla på ett mjukt och ett styvt spö. Men det är en en smaksak vad man gillar.

Själv gillar jag att fiska med mediumsnabba spön som "böjer sig ner i handtaget" när man kastar. Jag är inte mycket för vare sig "styva spett" eller "mjuka disktrasor". Man får testa sig fram lite för att hitta det man gillar. Testa kompisars spön och testa spön på mässor, är ett bra tips. Det behöver inte alls vara det dyraste spöt som är det man gillar mest.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago konungen87 sa:

är ett dyrare flugspö generellt sett roligare/känsligare att drilla fisk med än ett billigare flugspö?

Nej...... det behöver det absolut inte vara.

Det är ganska små saker som skiljer ett dyrt mot ett billigt spö men är du en duktig kastare så känner man skillnaden.

Men dessa skillnader gör i regel för dom flesta fiskare inte underverk i kastingen beträffande längden.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul tråd, de här frågorna - och svaren - återkommer med jämna mellanrum. Så då levererar jag mitt standardsvar också. Om du vill öka din kastlängd med 10 m, kan du hämta hem max 1 m genom att dribbla med utrustningen. De andra 9 metrarna har bara med teknik att göra. Detta gäller givetvis om du har likartat anpassad utrustning. 

Det som skiljer ett spö av hög kvalitet från ett med lägre kvalitet (och det här är subjektivt) är framförallt glädjen att fiska med snygga spön som är tighta och inte krånglar. Därmed inte sagt att alla dyra spön passar din kaststil. Det gäller att hitta ett som passar dig, oavsett pris. Givetvis finns det ett sådant utbud att du hittar både billiga och dyra spön som passar just dig. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 minutes ago Staffan Dahlbom sa:

Kul tråd, de här frågorna - och svaren - återkommer med jämna mellanrum. Så då levererar jag mitt standardsvar också. Om du vill öka din kastlängd med 10 m, kan du hämta hem max 1 m genom att dribbla med utrustningen. De andra 9 metrarna har bara med teknik att göra. Detta gäller givetvis om du har likartat anpassad utrustning. 

Det som skiljer ett spö av hög kvalitet från ett med lägre kvalitet (och det här är subjektivt) är framförallt glädjen att fiska med snygga spön som är tighta och inte krånglar. Därmed inte sagt att alla dyra spön passar din kaststil. Det gäller att hitta ett som passar dig, oavsett pris. Givetvis finns det ett sådant utbud att du hittar både billiga och dyra spön som passar just dig. 

Hur kan ett spö krångla?  😄  Är det att det smäller av i första bakkastet eller att spöringarna börjar rosta efter första fisketuren? 😉 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago subbuteo sa:

Hur kan ett spö krångla?  😄  Är det att det smäller av i första bakkastet eller att spöringarna börjar rosta efter första fisketuren? 😉 

1. Att holkarna vrider sig

2. Att holkarna inte släpper när du ska dela spöt.

3. Att rullfästet glappar

4. Att det inte finns nya delar när du behöver en

5. Att lindningar släpper

6. Att lacken släpper

7. Att ett spö I samma klass och samma serie inte påminner om ett annat (det du provade och trivdes med, det du ville ha) 

8. Att korken inte håller

9. Att ringarna inte håller kvalitet, dvs uppvisar spår av smuts på linan (de filas ner)

10. Att holkarna glider isär

11. Att aktionen inte matchar beskrivningen

12. Att tempo inte matchar beskrivningen

13. Att garantin inte visar sig gälla när du behöver den

Finns säkert fler

/S

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Till nattfiske på kusten kör jag helst med mitt gamla sage rpl 796. Det är medium fast men lite mjukare än mina andra kustspön i samma klass. Half wells gör att man känner hur klingan laddas av linan. Väldigt mysigt. Dagtid kör jag med ett approach #7. Också medium fast, men lite snabbare och full wells. Inte samma feeling men jag kastar längre med det och klarar vind bättre. Väl rengjorda linor gör alltid sitt till förstås.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
9 hours ago Staffan Dahlbom sa:

3. Att rullfästet glappar

4. Att det inte finns nya delar när du behöver en

5. Att lindningar släpper

6. Att lacken släpper

7. Att ett spö I samma klass och samma serie inte påminner om ett annat (det du provade och trivdes med, det du ville ha) 

9. Att ringarna inte håller kvalitet, dvs uppvisar spår av smuts på linan (de filas ner)

11. Att aktionen inte matchar beskrivningen

12. Att tempo inte matchar beskrivningen

13. Att garantin inte visar sig gälla när du behöver den

Finns säkert fler

/S

Bra att du hade svar på tal! Jag tyckte bara det lät roligt med att använda ordet "krångla" för spön som om man beskriver en bil. Däremot håller jag inte med om att premiumspön verkligen garanterar att man slipper alla problem du radar upp. Samtliga problem nedan som du radade upp har jag själv på ett eller annat sätt varit med om när det gäller premiumspön. 

4. Att det inte finns nya delar när du behöver en.

6. Att lacken släpper

Däremot tycker jag ofta premiumspön har det där lilla extra som jag uppskattar och faktiskt också är beredd att betala för. Sen betalar man väldigt mycket extra för det lilla extra man får.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
18 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Kul tråd, de här frågorna - och svaren - återkommer med jämna mellanrum. Så då levererar jag mitt standardsvar också. Om du vill öka din kastlängd med 10 m, kan du hämta hem max 1 m genom att dribbla med utrustningen. De andra 9 metrarna har bara med teknik att göra. Detta gäller givetvis om du har likartat anpassad utrustning

Det sista stycket där är viktigt i sammanhanget. För som relativ nybörjare på det här spelar utrustningen stor roll tycker jag. Inte i fråga om prisklass men i fråga om aktion/spöegenskaper och kombinerad lina (som många har påpekat). 

Det tog ett tag att fatta att de där snabba superspöna som var mest hypade (och dyrast) inte var det bästa JAG kunde ha.
Eftersom min kastteknik är helt ok men inte perfekt så är just medium(medium-fast)-aktionen superviktig tycker jag! 
Framförallt kombinerad med rätt lina för då behöver jag knappt tänka på hur kastet ska gå till. Spöt och linan berättar det för mig hela tiden.
Helt enkelt så gör rätt utrustning många meter för mig (om vi nu ska prata kastlängd) eftersom min teknik/min förståelse blir bättre av den. 

Så som alltid, testa, testa och testa olika spön och linkombinationer! 

För mig så är Tellis spön Aurum och Argentum de bästa hittills. Vi pratar samma språk helt enkelt och har vansinnigt trevligt ihop. 

Redigerad med Legobiten

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Detta är ett bra exempel på ett fenomen av dagens spön som blir bara snabbare o snabbare.. 

Ju hårdare/snabbare spöt är desto svårarer e de att få ur hela prestandan, speciellt med undermålig kastteknik.. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
9 hours ago subbuteo sa:

Bra att du hade svar på tal! Jag tyckte bara det lät roligt med att använda ordet "krångla" för spön som om man beskriver en bil. Däremot håller jag inte med om att premiumspön verkligen garanterar att man slipper alla problem du radar upp. Samtliga problem nedan som du radade upp har jag själv på ett eller annat sätt varit med om när det gäller premiumspön. 

4. Att det inte finns nya delar när du behöver en.

6. Att lacken släpper

Däremot tycker jag ofta premiumspön har det där lilla extra som jag uppskattar och faktiskt också är beredd att betala för. Sen betalar man väldigt mycket extra för det lilla extra man får.

No probs, det är ofta några av de där detaljerna som sviker på billigare spön 😊

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
5 hours ago Legobiten sa:

Det sista stycket där är viktigt i sammanhanget. För som relativ nybörjare på det här spelar utrustningen stor roll tycker jag. Inte i fråga om prisklass men i fråga om aktion/spöegenskaper och kombinerad lina (som många har påpekat). 

Det tog ett tag att fatta att de där snabba superspöna som var mest hypade (och dyrast) inte var det bästa JAG kunde ha.
Eftersom min kastteknik är helt ok men inte perfekt så är just medium(medium-fast)-aktionen superviktig tycker jag! 
Framförallt kombinerad med rätt lina för då behöver jag knappt tänka på hur kastet ska gå till. Spöt och linan berättar det för mig hela tiden.
Helt enkelt så gör rätt utrustning många meter för mig (om vi nu ska prata kastlängd) eftersom min teknik/min förståelse blir bättre av den. 

Så som alltid, testa, testa och testa olika spön och linkombinationer! 

För mig så är Tellis spön Aurum och Argentum de bästa hittills. Vi pratar samma språk helt enkelt och har vansinnigt trevligt ihop. 

Vilket spö du än har kan du alltid göra det långsammare. Häng på en tyngre lina på ett styvt spö och vips uppträder det mycket långsammare. 

Man kan vända på steken också, vilket billigt och soft spö du än väljer kan du få det att bli hypersnabbt. 

Följande gäller också, oavsett kombination av spö och Lina kan du alltid anpassa tekniken så att kastningen funkar. Är du en duktig kastare behöver du alltså inte söka med ljus och lykta efter en utrustning som passar dig. Då anpassar du dig efter utrustningen. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Staffan Dahlbom sa:

Är du en duktig kastare behöver du alltså inte söka med ljus och lykta efter en utrustning som passar dig. Då anpassar du dig efter utrustningen. 

Men det var väl just det som det handlade om? Är man inte en duktig kastare som kan hantera allt genom anpassning så är mediumaktion lättare att kasta bra med. 
Visst kan man mixtra med linor och anpassa sin teknik men vissa spön passar oss bättre än andra och det är väl ändå det som man (i alla fall jag) strävar efter? Att få ett så smärtfritt, kompromisslöst och smidigt fiske som möjligt där man inte behöver kämpa för att få till kasten. Det ska vara som med god mat eller bra musik tycker jag. Njutbart! 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kan kasta med alla typer av spön, men föredrar medium snabba spön, då jag tycker dom är skönast att kasta med helt enkelt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
25 minutes ago Legobiten sa:

Men det var väl just det som det handlade om? Är man inte en duktig kastare som kan hantera allt genom anpassning så är mediumaktion lättare att kasta bra med. 
Visst kan man mixtra med linor och anpassa sin teknik men vissa spön passar oss bättre än andra och det är väl ändå det som man (i alla fall jag) strävar efter? Att få ett så smärtfritt, kompromisslöst och smidigt fiske som möjligt där man inte behöver kämpa för att få till kasten. Det ska vara som med god mat eller bra musik tycker jag. Njutbart! 

Vet inte vad du menar med "mixtra". Jag säger bara att vilket spö du än väljer /har/vill ha, så kan du påverka tempot genom att välja rätt lina. Vill du ha medium aktion som nybörjare så behöver du inte köpa nytt spö. Köp ny lina. Mycket billigare. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.