Hoppa till innehåll
Havsöring1964

Nanospön

Recommended Posts

Jag är ganska säker på att de säljer samma spön som jag har köpt direkt från fabrik i Kina. De ser iaf likadana ut. Jag har testat ett nymfspö 10' #3 (av deras finaste serie) och ett 9' #6 (av deras billigaste serie) och det är riktigt bra spön för de pengarna. Bra känsla trots en ganska snabb aktion. Bra finish.

Nymffiske med långt, lätt spö var inte riktigt min grej, så det spöet är till salu. Det finns även Vision-rulle med nymflina som passar till.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Har ett 9'#6 från scandinavian flylines. Grymt spö. Tycker absolut det mäter sig med dyrare spön - även sett till finish och byggkvalitet. Spöt är precis som Bigsalmon skriver ganska snabbt i aktionen och i mitt tycke också väldigt lätt. 

Grejen är nog att hitta rätt lina. Använder mitt spö främst till havsöringsfiske i mindre åar och använder då en SA Spey Lite klump på 240 grains + spetsar. Denna klump är ju ganska lik OPST's så jag kan tänka mig att den skulle funka liknande. 

Vid sjö- och flytringsfiske har jag testat spöt med olika #6 och #7 WF-linor med gott resultat. Spöt blir ju aningens långsammare med en tyngre lina så det är ju lite vad man gillar. Tycker inte spöt känns pinnigt även om jag upplevde det lite så när jag vibbade det utan lina första gången.  

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har nu testat nanospöt i skarpt läge,och det måste jag säga var en trevlig överraskning,så bra spö har jag aldrig testat förut och då har jag provat många spö av erkänt stora märken Guideline,Hardy m.m, det som är den största skilnaden är energin i klingan man kastar långt o lätt med lite energi, gick o bankade en heldag utan att vara särkilt trött,sen hjälpte det nog till med linan som gick med,den var oxså i toppklass,rullade ut lång tafs i rätt blåsigt väder,kan bara rekommendera denna kombi skarpt. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-10-23 at 11:40 Havsöring1964 sa:

Har nu testat nanospöt i skarpt läge,och det måste jag säga var en trevlig överraskning,så bra spö har jag aldrig testat förut och då har jag provat många spö av erkänt stora märken Guideline,Hardy m.m, det som är den största skilnaden är energin i klingan man kastar långt o lätt med lite energi, gick o bankade en heldag utan att vara särkilt trött,sen hjälpte det nog till med linan som gick med,den var oxså i toppklass,rullade ut lång tafs i rätt blåsigt väder,kan bara rekommendera denna kombi skarpt. 

Hej Havsöring, jag kan glädja dig med att om du lyckas kasta med lite energi och med sträckt tafs så beror det på dig i första hand. Fördelarna med ett nanoresin i klingan är att spöt blir starkare, dvs. tål högre påfrestningar. Det i sin tur gör att spöt kan göras lättare med bibehållen styrka. Det finns däremot inga andra magiska egenskaper som att spöt kastar längre eller med mindre energi (bortsett från de få grammen som reducerad massa innebär). Om vi antar att det senare skulle vara sant (det krävs mindre energi att kasta med nanospön), så gäller ju att konventionella spön kräver mer energi för samma längd på kasten. Skillnaden i energi måste då ta vägen någonstans, och det skulle i det här - och i alla andra - fall, bli till värme. Och mina spön blir inte varma. Vad du förmodligen fått tag i är ett spö som passar dig bra, och därmed upplever du det som "lättkastat". Jag vet inte riktigt vad det är för resin man använder i Kina, men jag känner till att de kallas "nanoklingor". För ett antal år sedan var detta nytt och påkostat, idag finns säkert ett flertal olika nanoresin som fungerar riktigt bra, och det som då skiljer en billig nanoklinga från en dyr är allt det andra (komponenter, kvalitet, utvecklingskostnader, garanti etc.). 

Trevlig helg

/Staffan

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Mycket bra svar du gav om nanoklingor Staffan. Folk i allmänhet tror nog att detta är lika revolutionerande som skillnaden mellan glas/ kolfibern. Som du så bra påpekar hur lätta spön skall vi ha?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Just now berndt sa:

Mycket bra svar du gav om nanoklingor Staffan. Folk i allmänhet tror nog att detta är lika revolutionerande som skillnaden mellan glas/ kolfibern. Som du så bra påpekar hur lätta spön skall vi ha?

Gör dom lika lätta som Hardy!...dom går av i parti å minut.

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man kan fråga sig vart det skiljer sig förutom priset på Kinesiska super snabba nano spön kontra t.ex. Sage Method 905.

Vikten kanske hela 5-10 gram och utseendet och priset förstås.

Det Staffan D skriver att om man hittatar ett spö som passar som passar spelar det inte så stor roll vad den är tillverkad av.

Som sagt allting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt😀

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Nämen oj då här kliver man nån på tårna,ville bara tipsa om ett gött spö/arbetsredskap,får väl rätta till svenskan då och byta ut energi mot spänst,man får hoppas att det är"kallt"nog.Sen får man ha i beaktning att över 70% av alla fiskeproduter kommer från Kina idag,jag klämmer nog hellre ett "Kinaspö" i blidörren än ett Hardy för en halv avlöning,sen finns det folk som vill ha lätta spön p.g.a ledvärk eller andra handikapp,tråkigt att man måste göra allt till vetenskap för komihåg gött folk fiske ska vara roligt så det blir det sista jag skriver på det här forumet.

Ha det och skitfiske på er!!

// Havsöring(som har surnat en aning)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Havsöring1964 sa:

Nämen oj då här kliver man nån på tårna,ville bara tipsa om ett gött spö/arbetsredskap,får väl rätta till svenskan då och byta ut energi mot spänst,man får hoppas att det är"kallt"nog.Sen får man ha i beaktning att över 70% av alla fiskeproduter kommer från Kina idag,jag klämmer nog hellre ett "Kinaspö" i blidörren än ett Hardy för en halv avlöning,sen finns det folk som vill ha lätta spön p.g.a ledvärk eller andra handikapp,tråkigt att man måste göra allt till vetenskap för komihåg gött folk fiske ska vara roligt så det blir det sista jag skriver på det här forumet.

Ä det där lilla var väl inte så mycket att surra till över!!

Jag vet vad du pratar om jag har haft massor av liknande spön och dom är oftast riktigt bra och man får definitivt väldigt mycket spö för pengarna.

Dock är jag en flugfiskenörd så jag uppskattar dom små sakerna men får extra på ett Hardy, Scott, Loop, Clutch, eller liknande spön.

Men är det värt dom extra pengarna om man inte är en flugfiskenörd...... väldigt tveksamt...... då klarar men sig bra med typen av spö som du skriver om.

Nä ryck upp dig nu Havsöringen1964 så mycket klankade dom inte ner dig!! Jag har varit med om värre 😀

• Like 2
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Livet är för kort för att fiska med billiga grejer ;) men det är bara jag och mitt tycke, dömer ingen annan därmed.

Redigerad med bratteus
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
41 minutes ago bratteus sa:

Livet är för kort för att fiska med billiga grejer ;) men det är bara jag och mitt tycke, dömer ingen annan därmed.

Varför fiska billigt när man kan fiska dyrt ;)

och slutligen, om du gav 30 000 för en fiskeresa till Los Roques skulle du ta ett okänt Kinaspö med dig för att snåla eller ett av kändare fabrikat?

eller

om du fick åka ner till Marianergraven med ubåt skulle du åka med en rysk kärra eller en jänkekärra?

Vad ger du sonen på första dejten Billiga Kinakondomer eller Svenska rejäla? Båda funkar ;)

i rest my case.

Redigerad med bratteus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Utrustningen behöver inte vara svindyr, men inte hade jag rest till Patagonien men ett Kinaspö.

I regel är det så att den som har råd att köpa dyra fiskeresor har råd att köpa dyr utrustning.

Det tog mig drygt 40 år att slå mitt gamla öringrekord, det gamla rekordet togs på en utrustning som var allt utom dyr.

Det nya rekordet togs på en inte helt gratis utrustning😀, de senaste 10 åren har jag bara fiskat med förhållandevis dyr utrustning, ändå tog det 10 år med dyra grejor innan rekordet slogs och Ska jag vara ärlig så hade nog utrustningen inte ett skit med rekordet att göra.

Mina absolut största harrar har jag tagit med ett Ron Thompson spö och det är väl inget spömärke som det skrivs allt för mycket om på detta forum, Harrar mellan 57-59 cm fick jag i gross och parti med det spöet😀

Men som jag inledde med, reser jag till Ryssland eller Patagonien för att fiska då kommer jag inte ta med mig Ron Thompson spöet, utan det blir Scott, Sage, Danielsson och Simms m.m. 

Det är betydligt trevligare att vara olycklig i en Rolls än i en Skoda😀

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Och dyra märken behöver inte vara dyra. Om du inte nödvändigtvis behöver det allra senaste kan du hitta allt som begagnat, och det till ett pris som, om du har tur, ligger på halva eller under nypriset. Jag kör med en uppsättning som nytt kostade bortåt 10 000. Jag har betalat 3000 kr.

Jag restar också mitt case...

PS. När ni skriver "kinaspö" menar ni väl inte spön som är tillverkade i Kina på uppdrag av något känt, prestigefyllt flugfiskemärke? ;) DS.

• Like 1
  • Haha 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-10-26 at 10:23 Staffan Dahlbom sa:

.... det som då skiljer en billig nanoklinga från en dyr är allt det andra (komponenter, kvalitet, utvecklingskostnader, garanti etc.).

Glöm inte märke och marknadsföring. ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När allt kommer omkring vill man väl ha saker som funkar med ens kaststil och som är snygga och funktionella. Flugfiske är vackert och estetiskt, en hyllning till livet, naturen och företeelsen som sådan, den gamle och havet, läs Bosse och öringen ;) Man uttrycker vem man är och ens själ skymtar fram och man känner att man paradoxalt nog i prylhetsen ger långfingret till det moderna samhället.

Det finns självklart bra grejer i många olika prisklasser och Sameo Classic med tillhörande lina då för några år sen slog mig med häpnad. Bra prestanda o finish kontra pris.

Att lina spö och kastare funkar är väl A och O. Jag har bråttom i allt jag gör och Långsamma spön blir övermannade av mig jag ogillar För mjuka spön och hade många innan jag till slut frälstes med nano, Zenith och Radian ( One, Method ) då började jag kunna slappna av i min kaststil och fisket utvecklades. Det finns nåt för alla men man behöver goda råd från någon som förstår vad man vill ha för känsla och vad man har för fysik.

Undrar ändå om den största förvirringen och okunskapen inte hamnar kring Linors klumplängd, tapering, tafsar och flugstorlek alltså transmissionen i det hela. 

Är ovan rätt kan de flesta spön glänsa, åtminstone emellanåt ;)

Eloge till forumet som rymmer så mycket visdom, hjälpsamhet och fin topputrustning på köp o sälj, utan EDGE hade det tagit mycket längre tid att förstå allt komplext kring flugfisket för det är assvårt att greppa allt första åren. Numera avancerad nybörjare ;)

Redigerad med bratteus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-11-05 at 13:22 Havsöring1964 sa:

Havsöring, du har inte trampat mig på tårna iaf. Däremot far du fram med en del felaktigheter som baseras på en känsla mer än på vetenskap och beprövad erfarenhet. Då hör det till min uppgift att på ett så smidigt sätt som möjligt styra in diskussionen på rätt spår. Det gjorde jag genom att gratulera dig till ett spö som passar dig, och berätta att det är Du och inte spöt som förtjänar beröm. 

Min tanke som moderator är att utvecklas och att skapa förutsättningar för andra att utvecklas, och då kan jag inte släppa alla poster utan att bemöta dem. Ett pedagogiskt uppdrag i en lärande miljö helt enkelt. 

Om du blir sur för det är det knappast du som "trampat mig på tårna", snarare jag som trampat dig på tårna. Jag kan inte göra mer än skriva den här posten och förklara. Det finns ingen vilja av att nedvärdera eller trycka till någon, men en stor vilja av att skapa en vetenskapligt miljö där vi lär av varandra. Jag har dessvärre mindre tid att skriva på edge nu än vad jag hade förut, men det där svänger.

Allt gott

/Staffan

• Like 1
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.