Hoppa till innehåll

Recommended Posts

I den här filmen hänger vi med Oskar på EL-GE Sportfiske till Örekilsälven där han ska fiska efter lax. Ett fiske som i vanliga fall kan vara väldigt svårt och är beroende av många faktorer som till exempel vattenföring, temperatur och tiden på året. 

Denna filmen är inspelad i september, den sista veckan på säsongen. Denna perioden på året är ofta väldigt bra då vattnet ofta stiger ordentligt och fisken rör sig uppströms inför leken. Följ med Oskar under denna dagen och få förhoppningsvis lite tips om laxfiske i mindre älvar och vattendrag.

Se till att prenumerera på kanalen för att se fler såna här produktioner i framtiden! Det är ni som gör det möjligt. 

→ Kommentera det du vill se på kanalen nere i kommentarsfältet. 

Dela filmen hur mycket ni vill! :)

Redigerad med EL-GE Kim
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tack för kritiken! Kul att du gillade den :D  

Vanligtvis lyfter vi ej fisken ur vattnet men vi gjorde ett väldigt kort lyft för filmens skull och eftersom det är inspelat i super-slow motion känns det som en evighet, hehe! ;) 

//KP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Superfin film i riktigt skön miljö!👌 snyggt jobbat😎

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fin film, grymt ödmjuk och bra snubbe Oskar.

Bra jobbat // Omar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack ska ni ha allihop! Erat stöd gör det möjligt för oss att göra fler filmer framöver! :D

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Jag har varit på Shimanos spöfabrik i Batam Malaysia där man exempelvis gjort shimanos finaste flugspön och spinnspön som exempelvis Freestone FS serien och sett hur produktionen går till. Mandrillen tror jag främst är unik för spöts längd men den påverkar inte spöts aktion vad jag kan minnas? Fast det är klart en tjock resp tunn mandrill har förmodligen viss påverkan? Mandrillen måste ju oavsett vara helt jämt taperad annars kan man inte dra ut den när spöt torkat. Oavsett sitter den stora grejen i hur man jobbar med kolfibern. Ett bra spö har kanske 12 lager kolfiber med olika egenskaper som läggs ovan varandra i olika lager och riktningar för att skapa ett spö med den aktionskurva och spänst i vissa delar som man vill åt. Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre.   
    • Varför fick jag meddelande om dessa vackra rullar? Mycket har jag ställt till , men detta är jag oskyldig till.
    • Nej tack, jag skulle kanske lagt till att jag inte gillar handtagen på Sage nyare spön.
    • Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 
    • En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!
    • Jag kör en från kajaksidan:  https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 
    • Ursuit MPS är ju ett goretexskal man har under sina vanliga kläder. Jag tippar den funkar kanon precis som allt annat från Ursuit men ska man paddla kajak som du tänkt så blir det blött så fort vädret är sämre. Nu har ju inte du lika salt vatten som vi har på västkusten men jag tycker det är otroligt smidigt att bara spola av hela mig när jag varit ute. Det funkar ju med ytterkläder också men ett ursuit ytterplagg är en smidigare lösning. Det var ju någon som sålde en ny ursuit under köp och sälj, samma modell som den jag har (Team ABU Gore-tex). Passar den tycker jag du ska överväga att lägga ett bud på den istället för en MPS. Angående kajak. Kan tycka att en trampkajak är överlägsen när man ska fiska då man har händerna fria och kan fiska och parera mot vind och strömmar samtidigt. Hastigheten kan däremot vara en begränsning om frugan har vanlig kajak. En Native Watercraft Slayer 10 proper marschar runt 2,5 knop. (toppspeed ca 4-4,5) väljer man en mer strömlinjeformad och längre modell marscher man snabbare, tippar även att en modell från hobie med turbofenor kan vara runt 0,5 snabbare i marschhastighet men de är lite mer komplicerade att när man ska parera/backa.
    • Sage Accel 9,1 fot klass 6 2500:- + frakt
    • Jag har aldrig ägnat mycket mer tanke åt en krok än till vilken fluga och fiske den kan passa. Aldrig jämfört olika av liknande modell etc. Älskar att det finns eldsjälar som dig som grottar in sig såhär, så att man kan läsa och lära sig om något man annars sällan skulle ens ägna en tanke åt  och ja, visst är det än fin krok!
  • Ämnen

• Bilder