Hoppa till innehåll
puoltsa19

Förlänga handtag Scott T3H 1108

Recommended Posts

Hej

Jag har ett Scott T3H 1108 switch och ett Sage Method 7119.

När jag kastar med Scottspöet med tvåhands fattning upplever jag att handtaget är för kort, kontra när jag kastar med Sage spöet.

Sage spöets handtag är ca 35 mm längre, men vid kastning är skillnaden betydande, helt annan känsla med Sage spöet.

Min fråga, är det en stor operation att bygga om Scott spöet så att den har samma längd på handtaget som Sage spöet.

Om man bygger om spöet, riskerar man att få ett spö som inte alls funkar.

Tacksam för svar.

Tomas S

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

HAr du en bild på hur de ser ut idag och vad du vill uppnå? Har gjort "fighting buttar" på flera enhands spön. Öppnat handtaget i botten använt gamla klingbitar eller bitar från kolfiber spröt som drakbyggarna använder, var 1,5 lång och 6-8 mm i diam fanns i välsorterad hobbybutik. Förlänga handtaget uppåt har jag bara gjort på haspel-och spinnspön. Danielsson spöna hade väl handtaget som en "lös hylsa" runt klingan?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 hours ago puoltsa19 sa:

Hej

Jag har ett Scott T3H 1108 switch och ett Sage Method 7119.

När jag kastar med Scottspöet med tvåhands fattning upplever jag att handtaget är för kort, kontra när jag kastar med Sage spöet.

Sage spöets handtag är ca 35 mm längre, men vid kastning är skillnaden betydande, helt annan känsla med Sage spöet.

Min fråga, är det en stor operation att bygga om Scott spöet så att den har samma längd på handtaget som Sage spöet.

Om man bygger om spöet, riskerar man att få ett spö som inte alls funkar.

Tacksam för svar.

Tomas S

Du kompenserar med att vada olika djupt!:lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag vil ha det över handtaget förlängt, kanske 50 mm när man väl förlänger.

Se bifogad bild.

Skillnaden är större än vad man tror mellan de olika spöna när man kastar och man känner sig mer bekväm med sagespöet kontra Scott spöet.

ACBD118F-69AA-4E26-AB45-970612E34595.jpeg

1506F7F7-4164-4960-ACA0-92C9102A588C.jpeg

Redigerad med puoltsa19

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 minutes ago puoltsa19 sa:

Jag vil ha det över handtaget förlängt, kanske 50 mm när man väl förlänger.

Se bifogad bild.

Skillnaden är större än vad man tror mellan de olika spöna när man kastar och man känner sig mer bekväm med sagespöet kontra Scott spöet.

ACBD118F-69AA-4E26-AB45-970612E34595.jpeg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är ju bara att testa limma dit ett antal extra korkringar. År buttdelen ren är det ju bara att trä på , finns ringar måste man klyva korkringarna och limma i hop halvorna samt ringarna i varandra. Kan vara lättare med en långsamhärdande epoxi som araldit, då har man god tid p sig att dra i hop bitarna.Kan kanske gå med polyurethan lim också. Sen är det "bara" att fila ner formen och putsa slätt. Om jag minns rätt så fanns det ett experimentspö, tvåhands som hade en lös kork överdel som gick att skjuta längs klingan för att kunna maximera kraftinsatsen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska försöka få tag på en man i Kiruna som tydligen är en duktig spöbyggare och han får göra förlängningen, risken är om jag gör det själv är att det ser ut som hej kom och hjälp mig😀

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kan du inte bara förlänga handtaget genom att bara.."rolla" lite.. brukar funka:blush:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.