Hoppa till innehåll
xps

Vad är detta för krok?

Recommended Posts

Tänker du vad för sorts märke? ..annars är det en torr-flugekrok. Den uppåt böjda öglan skall göra att tafsen hjälper till att trycka upp flugan fr. vatten ytan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

En sån har jag aldrig sett förut. Annorlunda krokögla, som mer för tankarna till laxkrok är torrflugekrok. Även den hullinglösa spetsen ser annorlunda ut, som om hullingen skulle vara bortslipad. Ser ut att passa för flymfer. Och titta! Det är ju det de bundit på den... :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo, jag undrar över källan. Det kan ju vara en etablerad kroktillverkare under eget namn men annars något 'brand'. Vad som är mest ovanligt är väl 'looped eye', men spetsen är också lite ovanlig. Den påminner om VMC 9388 som jag tycker ser intressant ut:  

image.png.b445a8bd46a5794a106407b268cf20da.png

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Och letar jag gör. Sökte på din länk efter 'looped eye' och 'barbless' med noll resultat. Det ska inte vara lätt. Bildsökning på google ger lika många träffar; noll. Tack för tipset dock.

Flera förslag?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skulle ju kunna vara en modifierad sak. Från början kanske en dubbelkrok eftersom ögat mynnar ut i "två" krokskaft? Finns ju ingen anledning att göra en sådan ögla annars.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Rent teoretiskt har du ju rätt. Emellertid skulle det innebära att krokögat då inte skulle vara horisontellt i förhållande till krokböjen. Användaren rapporterar inget sådant. Han kommer inte ihåg varifrån han fått kroken, som för övrigt har en modern ytbehandling. Det där krokögat verkar ju ha mera en estetisk än funktionell orsak vad jag kan förstå.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.