Hoppa till innehåll
Ixoye

Nyheter från Hardy Bros Alnwick.

Recommended Posts

Kände på en HBX rulle för en dryg månad sen i hos ABU i Svängsta i samband med att jag var vid Mörrum och körde lite laxfiske. Ruskigt fin rulle. Efter den här filmen känner man direkt att det fattas ett spö i samlingen 😎

Tänkte först att en femma till sommarens fjälläventyr hade varit lockande men tvåhandsspöna såg så sjukt smakfulla ut på filmen att jag blev nästan mer sugen på ett sånt. Ska försöka få tag på en lista på vilka modeller som kommer. Hitta inget på nätet?IMG_3220.JPGIMG_3219.JPGIMG_3218.JPG

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Jag saknar ett kortare spö runt 7'6'' - 8 fot i serien, hoppas det kommer.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
53 minutes ago Ixoye sa:

Jag saknar ett kortare spö runt 7'6'' - 8 fot i serien, hoppas det kommer.

Jag som inte trodde jag behövde ett enda nytt spö till nästa vår... plötsligt är jag sugen på två🙄😂

• Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En Rulle!

Får en mera fisk? SKÄRP ER!

Redigerad med Ismo
  • Like 1
  • Thanks 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilket fynd, en 5/6 rulle endast 500 pund (strax under 6000kr)

Måste vara ett måste i stället för 3 Danielsson i samma klass, till samma pris😀

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ruskigt dyra spön. Enhands för mellan 8800 och 10500 kr och tvåhands för mellan 11750 och 15300 kr... Nja. Någon måtta får det vara...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
55 minutes ago subbuteo sa:

Ruskigt dyra spön. Enhands för mellan 8800 och 10500 kr och tvåhands för mellan 11750 och 15300 kr... Nja. Någon måtta får det vara...

Made in UK är lika dyrt som made in US :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Minns en som köpte Hardyspön i mitten 2000-talet! Enhands!(Dyra) Han kastade av 2s på kort tid. Tunna j-vla klingor såg jag..minns jag.

Inte märkligt att dom gick av..... Hon & Han-del var inte direkt anpassade för varandra.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hade förväntat att de skulle gjort en ersättare till Artisan, men de verkar använda Sintrix 440 istf Sintrix 550 (som för Artisan).

nja....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fick tag på aktuell prislista på all ny HBX utrustning för Sverige 2019 från ABU/Purefishing/Hardy.

image.png

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Dom ligger väl i pris som Artisan gjorde, väldigt dyra, men det är något speciellt med Hardy buildt in Alnwic som gör dom åtråvärda, men serien finns tyvärr inte i den längd och klass jag är ute efter, så jag får avvakta, men ser fram emot en test Jonas :D

Redigerad med Ixoye

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så fort du köper premium utrustning, var det sig är rulle eller spö råder extrema överpriser.

Som i det här fallet extrema överpriser på rullen, en ganska simpel konstruktion runt 6000 kr, kanske nån hickar till när jag skriver simpel.

Jämför denna flugrulle med till en haspel av högsta klass eller en lågprofilrulle av högsta klass då förstår man att det är extrema överpriser som råder.

Men va fan så länge vi köper fortsätter dom bara höja priserna och jag är ju inte bättre än ngn annan, jag köper oxå😀

Rätt pris på premium utrustning borde ligga på ca 1/3 av nuvarande priser om man jämför med vad annan premium fiskeutrustning kostar.

Morgonens tanke

• Like 4

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
17 minutes ago puoltsa19 sa:

Så fort du köper premium utrustning, var det sig är rulle eller spö råder extrema överpriser.

Som i det här fallet extrema överpriser på rullen, en ganska simpel konstruktion runt 6000 kr, kanske nån hickar till när jag skriver simpel.

Jämför denna flugrulle med till en haspel av högsta klass eller en lågprofilrulle av högsta klass då förstår man att det är extrema överpriser som råder.

Men va fan så länge vi köper fortsätter dom bara höja priserna och jag är ju inte bättre än ngn annan, jag köper oxå😀

Rätt pris på premium utrustning borde ligga på ca 1/3 av nuvarande priser om man jämför med vad annan premium fiskeutrustning kostar.

Morgonens tanke

Fast man kan aldrig jämför flugfiske med haspelfiske. Det är helt andra volymer i den industrin och man har gjort betydligt större grundinvesteringar i maskiner som är effektivare mm mm. Jag ska försöka få tag på en relevant omsättningssiffra som jämför flugfiske mot spinn/haspelfiske. Jag skulle bli förvånad om fluga är ens en tiondel i totalvärde...

Sen är det är väl rätt uppenbart att en handgjord rulle eller ett spö gjort i England blir betydligt dyrare än ett motsvarande gjort i exempelvis korea. Väg därtill in att grundkompetensen (som kostar) finns i england. Det är alltså grabbarna som berättar för asiaterna vad de ska göra som nu gör en egen serie. Det är klart det blir betydligt dyrare. Jag själv är ju gammal hardyfantast så givetvis går man igång lite extra när det produceras nya grejer i Alnwik 😎👌

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago Ixoye sa:

Dom ligger väl i pris som Artisan gjorde, väldigt dyra, men det är något speciellt med Hardy buildt in Alnwic som gör dom åtråvärda, men serien finns tyvärr inte i den längd och klass jag är ute efter, så jag får avvakta, men ser fram emot en test Jonas :D

8'6'' #4 är en fantastiskt fin längd som jag misstänker kommer vara helt underbar👌

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Jonas sa:

8'6'' #4 är en fantastiskt fin längd som jag misstänker kommer vara helt underbar👌

Jag är övertygad om att den är fantastiskt bra, är lite av Hardy torsk själv, men som sagt för lång för det fiske jag bedriver idag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-11-16 at 08:11 Jonas sa:

Fast man kan aldrig jämför flugfiske med haspelfiske. Det är helt andra volymer i den industrin och man har gjort betydligt större grundinvesteringar i maskiner som är effektivare mm mm. Jag ska försöka få tag på en relevant omsättningssiffra som jämför flugfiske mot spinn/haspelfiske. Jag skulle bli förvånad om fluga är ens en tiondel i totalvärde...

Sen är det är väl rätt uppenbart att en handgjord rulle eller ett spö gjort i England blir betydligt dyrare än ett motsvarande gjort i exempelvis korea. Väg därtill in att grundkompetensen (som kostar) finns i england. Det är alltså grabbarna som berättar för asiaterna vad de ska göra som nu gör en egen serie. Det är klart det blir betydligt dyrare. Jag själv är ju gammal hardyfantast så givetvis går man igång lite extra när det produceras nya grejer i Alnwik 😎👌

Det stämmer ju i och för sig att volymerna på spinn och haspel är enormt mycket större och det gör ju sitt till. Samtidigt är Hardy ett sånt märke där priset dubblas bara man stämplar på Hardymärket. Jämför HBX-rullen med svensktillverkade Danielsson som du kan få för halva priset om ens det. Jag gillar ändå Hardy och de tar väl ut de priser man kan och man vet att folk är beredda att betala mycket för just deras märke. Priserna på denna serie, både på spön och rulle, är ändå långt över vad jag är beredd att betala. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2018-11-16 at 08:11 Jonas sa:

Hur mycket är handgjort i dagens läge egentligen?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
45 minutes ago subbuteo sa:

Priserna på denna serie, både på spön och rulle, är ändå långt över vad jag är beredd att betala. 

Ge det några månader så har pryltorskarna insett att de inte kastar längre/bättre med den här serien (heller) och säljer 😉

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det som görs för hand är väl på sin höjd när materialet till spole och stomme spänns fast i svarv/fräs och själva montaget.

Masinbearbetningen är garanterat till 100% styrd av datorer etc, så ngt större hantverk med tillverkningen är det inte.

I övrigt är det nog som allt i dag, att en rad olika firmor levererar komponenter till rullen.

Skulle vara mäkta förvånad om allt (lager, tätningar, spolaxel m.m.) är made in UK.

Men va fan det är säkert en bra rulle och det höga priset lockar till köp, skulle priset vart 1000kr då hade vi tvivlat på kvaliten och tänkt stilla, säkert nån Kinesisk dynga med Hardys stämpel😀

Alting går att sälja med mördande reklam, kom och köp konserverad gröt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Jag har varit på Shimanos spöfabrik i Batam Malaysia där man exempelvis gjort shimanos finaste flugspön och spinnspön som exempelvis Freestone FS serien och sett hur produktionen går till. Mandrillen tror jag främst är unik för spöts längd men den påverkar inte spöts aktion vad jag kan minnas? Fast det är klart en tjock resp tunn mandrill har förmodligen viss påverkan? Mandrillen måste ju oavsett vara helt jämt taperad annars kan man inte dra ut den när spöt torkat. Oavsett sitter den stora grejen i hur man jobbar med kolfibern. Ett bra spö har kanske 12 lager kolfiber med olika egenskaper som läggs ovan varandra i olika lager och riktningar för att skapa ett spö med den aktionskurva och spänst i vissa delar som man vill åt. Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre.   
    • Varför fick jag meddelande om dessa vackra rullar? Mycket har jag ställt till , men detta är jag oskyldig till.
    • Nej tack, jag skulle kanske lagt till att jag inte gillar handtagen på Sage nyare spön.
    • Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 
    • En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!
    • Jag kör en från kajaksidan:  https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 
    • Ursuit MPS är ju ett goretexskal man har under sina vanliga kläder. Jag tippar den funkar kanon precis som allt annat från Ursuit men ska man paddla kajak som du tänkt så blir det blött så fort vädret är sämre. Nu har ju inte du lika salt vatten som vi har på västkusten men jag tycker det är otroligt smidigt att bara spola av hela mig när jag varit ute. Det funkar ju med ytterkläder också men ett ursuit ytterplagg är en smidigare lösning. Det var ju någon som sålde en ny ursuit under köp och sälj, samma modell som den jag har (Team ABU Gore-tex). Passar den tycker jag du ska överväga att lägga ett bud på den istället för en MPS. Angående kajak. Kan tycka att en trampkajak är överlägsen när man ska fiska då man har händerna fria och kan fiska och parera mot vind och strömmar samtidigt. Hastigheten kan däremot vara en begränsning om frugan har vanlig kajak. En Native Watercraft Slayer 10 proper marschar runt 2,5 knop. (toppspeed ca 4-4,5) väljer man en mer strömlinjeformad och längre modell marscher man snabbare, tippar även att en modell från hobie med turbofenor kan vara runt 0,5 snabbare i marschhastighet men de är lite mer komplicerade att när man ska parera/backa.
    • Sage Accel 9,1 fot klass 6 2500:- + frakt
    • Jag har aldrig ägnat mycket mer tanke åt en krok än till vilken fluga och fiske den kan passa. Aldrig jämfört olika av liknande modell etc. Älskar att det finns eldsjälar som dig som grottar in sig såhär, så att man kan läsa och lära sig om något man annars sällan skulle ens ägna en tanke åt  och ja, visst är det än fin krok!
  • Ämnen

• Bilder