Hoppa till innehåll
Wickhams fancy

Hardy LRH lightweight reel

Recommended Posts

Letar efter en LRH rulle och har sett en på Tradera. Men linföraren är av L-modell och ser ut att vara nitad i "högervevarläge". Någon som vet om den går att flytta till vänster?

/Tommy

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Inte den modellen, det är en 1950tals model, nog samlar-godis, men du kan endast använda den högervevad, lite nyare modeller från tidigt 1960 t och framåt kan vevas både H och V. Hardy LRH Lightweight är inte en ovanlig flugrulle, lättast hittar du på EBay. För att snabbt kolla vilken model LRH kolla inuti, de tidiga från 1950 ( och tidigare, mycket sällsynta!) har klick och fjädra på båda sidor, de för både H och V ( de vanligaste) har hela mekanismen på en sida. God jakt!//steen   Ps: Bilder, 1 en Hardy LRH Lightweight från 1950 t. endast högerledning, 2 och 3 Hardy Princess 31/4 ( samma storlek som LRH ) Den första Hardy flugrullen som lätt kunde ändras från H till V. Hardy Princess i grön kom på marknaden 1953 och försvann igen 1956, fanns 1957 och 1958 i grå/brun. Tre storlekar 3",31/4 och 31/2". Återkom 1961 i de klassiska Hardy Lightweight färgerna grå/silver 1961 men endast i 31/2", fanns med till ca 2003 made in England.

P1080166.jpg

P1150307.jpg

P1080164.jpg

Princees 314 with box.jpg

P1150295.jpg

Lrh 1950 t L linförare inside - 1.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lawrence Robert Hardy, (1884-1958)Hardys mesta vd , hans initialer LRH har gett namn till flugrullen . De första kom precis innan ww2 men från början av 1950 en lite större produktion, slog igenom riktigt på 1960 talet.

Redigerad med Sovereign

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Sovereign; tack för all härlig info. Har tyvärr aldrig lärt mig att handla från utlandet, fortsätter och letar i Sverige. Du har inte en liggandes till salu? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tyvärr inte, har endast en från 1950 talet och en från slutat av 1960talet, den senare är ny i ask så den passar perfekt i samlingen, den tidiga är märkt av ålder men ovanlig så..... dessutom endast för högervevning. God jakt, det måste finnas en del LRH i Sverige också, nog fler i Dk. Mer Hardy-land där.//steen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago Wickhams fancy sa:

Sovereign; tack för all härlig info. Har tyvärr aldrig lärt mig att handla från utlandet, fortsätter och letar i Sverige. Du har inte en liggandes till salu? 

Skaffa dig ett PayPal konto och registrera dig på ebay, sen öppnar sig en helt ny värld för dig. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Där ser man, jag (och jag vet många som mig)som alltid trott att "LRH" stod för Left/Right Hand, men man lär så länge man lever, kul att få denna information.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alla ordinarie Hardy flugruller, utom Sg. George och the Hardy Perfect kunde från början/mitten av 1960 användas H eller V och det var lätt att ändra själv! Hardy har varit duktiga på att hitta på bra lösningar, ofta långt före många andra.// steen

Ps: Hardy Sg. George och Hardy the Perfect ( 1976-1997 ) har ju agat-linförare så bl.a det förhindrar ändring av inspolning, tillverkningen från fabrik H eller V avgör. Förövrigt är t.ex. vänsterxvevade tidiga Hardy-ruller (före 1950talet)mycket ovanliga (och dyra), kan det vara så att haspelrullens tillkomst i slutet av 1930 talet och stora popularitet från 1950t och framåt har lärt flugfiskarna att vävning med vänster hand inte är så dumt ? Själv har jag aldrig vevat med annat än v, uppvuxen med haspelrulle vid danskt kustfiske.

Redigerad med Sovereign

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.