Hoppa till innehåll
xps

VMC 9388 - en fin design.

Recommended Posts

image.png.6792fad251acbc5a60d0f89768d51d7d.png

Det här tycker jag är en fint designad hullinglös krok. Den har beteckningen VMC 9388 och är baserad på en gammal klassiker med beteckningen 9288 men uppdaterad med en hullinglös spets som jag tror är designad av den nu åldrade engelsmannen Geoffrey Bucknall för den Specimen Barbless Hook med Superb Cutting Point som han sålde för mete under sitt varumärke Sundridge då, gammelt tebaks. Vad du kanske inte ser är att krokspetsen är triangulär. Vad jag inte gillar hos moderna hullinglösa krokar är de inåtböjda spetsarna som ska minska risken för att man tappar fisken. Jag tycker de gör det svårare att snabbt kroka av mina harrar när jag vill sätta tillbaka dem. En alternativ design är en väldigt lång spets som jag tycker ökar risken för att skada fisken, t ex i ögat, om jag är så klantig att jag fångar en liten fisk. (Nej, det finns ingen gräns för min klantighet). När jag nu hittade den här kroken ville jag ju testa den. En snabb sökning på DuckDuckGo förde mig hit https://vmcpeche.com/products/national-fly-barbless 

Därifrån fann jag så småningom att Normark Scandinavia är svensk grossist varvid jag kontaktade dem för att få veta vem som är återförsäljare. Jag ville nämligen köpa ett gäng i stl 14 och 16. Men se det gick inte för de tar inte in den. Jag bad då att få prova den bara lite lite grann, sådär som man vill, du vet. Men se det gick inte för då måste de köpa så många till sin lilla firma. Då skrev jag till Fabriken, till han som böjer tråden och fixar till den så att den inte är rak och trubbig längre. Efter en del krumbukter där jag fick veta att de inte får sälja direkt till konsument blev jag lovad ett varuprov. (De var väldigt vänliga i all vår skriftväxling, det var för övrigt Normark också).

Nåväl, idag kom fem av varje i stl 10, 12, 14, 16. De ser väldigt bra ut. Jag tog fram luppen och undersökte spetsen och den ser precis likadan ut som Geoffreys Specimenkrok. Alltså är den superb för det har Geoffrey skrivit på påsen (eller om det är hans fru som gjort'et).

VMC- Fabriken tyckte att jag skulle föreslå Normark Scandinavia att de skulle beställa några sådana här nästa gång de beställer trekrokar till sina bobblers. Om du också är sugen på att prova den här kroken kan du väl också skriva till Normark nån dag när han känner sig wild and crazy så kanske han tar hem några. Vad sägs?

• Like 3
  • Haha 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Sen riktigt lovande ut... hur känns den i godset? Sviktar eller är stum? Ni har väl knappt nån is därnere... kan du inte ge dig ut och konsumenttesta den lite på nån med fenor? Eller åtminstone hålla oss lite uppdaterade om hur den funkat i skarpt läge?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jadu, jani, jaallihop,

Nu har jag tittat lite närmare på kroken och gjort en jämförelse med Mustad R50. Krokgap: VMC stl 10 är jämförbar med R50/94840 stl 12 och VMC 12 med M14 osv. Krokskaftslängden är nästan lika.

VMC stl 16 har en trådtjocklek på 0,38 mm. Där jämförde jag med R30/94833 i stl 18 eftersom det var vad jag hade. Den är 0,355 mm.

VMC stl14 0,43 mm      Mustad R50/94840 0,435 mm

VMC stl12 0.51 mm      Mustad R50/94840 0,52 mm

VMC stl10 0,56 mm      Mustad R50/94840 0,56 mm      (VMC har en aning större gap).

Båda krokmodellerna är flatslagna men måtten är tagna med mikrometer där tråden är rund.

Jag upplever att Mustad är lite mera böjningsresistent. Vad det innebär i praktiken är inte helt självklart. En krok som teoretiskt är helt stum lägger hela påkänningen på knuten/tafsspetsen och krokfästet. Vad det innebär att kroken ingår i det elastiska systemet vet jag inte.

En vän i USA fick också ta del av det här generösa varuprovet. Han blev såld och kontaktade importören Rapala. De marknadsför inte kroken i USA!

Det här är alltså frågan om en krokmodell som inte ska ut på marknaden. Finns det någon annan förklaring?

De återförsäljare jag hittat är https://swissflies.ch/hooks.php De säljer stl 12 och 14. https://www.drill-point-fishing.ch/online-shop/zubehör/einzelhaken/ säljer stl 10 och 12 .

Leon Links nämner kroken i en artikel i FiN 2015.

Titta här; VMC Tyskland säljer den inte https://vmchaken.de/products#path=/category/fliegenfischen-3767

Säljs den möjligen på Plattan i Stockholm?

Men Manfred i Tyskland har fått tag på en

image.png.8ba0e279491144ae2772f8224370a40b.png

Undrar hur han bar sig åt?

Förresten, han hade visst en till!

image.png.ef15ab0688f2e78f0f95a46abb8ec150.png

Redigerad med xps
snavning
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har aldrig ägnat mycket mer tanke åt en krok än till vilken fluga och fiske den kan passa. Aldrig jämfört olika av liknande modell etc.

Älskar att det finns eldsjälar som dig som grottar in sig såhär, så att man kan läsa och lära sig om något man annars sällan skulle ens ägna en tanke åt :wub: och ja, visst är det än fin krok!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blev intresserad av denna snygga krok. Beställde några paket. Ska bli spännande att se vad de går för 🤗

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
22 hours ago Foam sa:

Blev intresserad av denna snygga krok. Beställde några paket. Ska bli spännande att se vad de går för 🤗

Varför är ni så svala? De här är tillverkade med superdupernanoteknologi som fransoserna inte vill att konkurrenterna ska komma över. Det är därför de inte säljer dem i Tyskland eller i USA.

Och du, Foam, var beställde du?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago xps sa:

Varför är ni så svala?

Saknar hulling!...vi vill DÖDA!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 hours ago xps sa:

Varför är ni så svala? De här är tillverkade med superdupernanoteknologi som fransoserna inte vill att konkurrenterna ska komma över. Det är därför de inte säljer dem i Tyskland eller i USA.

Och du, Foam, var beställde du?

Beställde via din länk hos Rolf på Swiss Flies, ett par packar av varje #12 och #14. Roffe verkar vara en hyvens kille, skulle skicka med lite Christmas Goodies skrev han (fast klockan var 2230). Tänk på att han gärna inte hanterar internationella order under 60 CHF.Han säger dock att han har världens bästa CDC så jag beställde lite sånt oxå (bra CDC kan inte kosta för mkt) ;) 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.