Hoppa till innehåll
wallström

Flugor Finnmark

Recommended Posts

Hej! Har en vän som planerar en resa till Norge nästa år. Vad jag förstått är det området kring Kvalsund som är destinationen. Jag har blivit ombedd att binda lite flugor till honom inför denna resa. Fisket kommer ske i Juli månad. Har ni några tips på flugor? Några regler eller begränsningar jag bör känna till?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

I vissa laxälvar i Finnmark är det förbjudet med förtyngda flugor, i andra vatten är det förbjudet med förtyngda flugor efter ett visst datum medan det kan vara tillåtet med förtyngda flugor på andra håll. Det är värt att kolla upp innan man binder.

Jag har bara varit i tre laxälvar i Finnmark och allt annat än hivat upp fisk. Men utifrån min lilla erfarenhet där jag varit i juli har det varit mycket småflugor som gällt. Typ storlek 9, 10 och 12 på dubbelkrok. Grey and green är ett mönster. Sunrayvarianter på korta tuber med 4-5 cm vinge; typ dee monkey. Bomber har också funkat vid vissa tillfällen. 

Var mer exakt ska han fiska?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 hours ago subbuteo sa:

I vissa laxälvar i Finnmark är det förbjudet med förtyngda flugor, i andra vatten är det förbjudet med förtyngda flugor efter ett visst datum medan det kan vara tillåtet med förtyngda flugor på andra håll. Det är värt att kolla upp innan man binder.

Jag har bara varit i tre laxälvar i Finnmark och allt annat än hivat upp fisk. Men utifrån min lilla erfarenhet där jag varit i juli har det varit mycket småflugor som gällt. Typ storlek 9, 10 och 12 på dubbelkrok. Grey and green är ett mönster. Sunrayvarianter på korta tuber med 4-5 cm vinge; typ dee monkey. Bomber har också funkat vid vissa tillfällen. 

Var mer exakt ska han fiska?

Repparfjordelva. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok. Det är faktiskt ett ställe jag fiskat på och i den perioden också. 

Där får du köra förtyngt. Är det normalvattenstånd lär det inte behövas. Som jag sa är det små krokflugor som gäller. De ska vara sparsmakat dressade. Grey and green, ponoy, pink ponoy, black and orange, lawson, fastfisk och trondsen är några mönster. Se till att göra några vita flugor. Små sunray shadow och varianter på den på tub. Bomber i olika storlekar och färger. Ja, det var i alla fall några tips.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
23 hours ago subbuteo sa:

Ok. Det är faktiskt ett ställe jag fiskat på och i den perioden också. 

Där får du köra förtyngt. Är det normalvattenstånd lär det inte behövas. Som jag sa är det små krokflugor som gäller. De ska vara sparsmakat dressade. Grey and green, ponoy, pink ponoy, black and orange, lawson, fastfisk och trondsen är några mönster. Se till att göra några vita flugor. Små sunray shadow och varianter på den på tub. Bomber i olika storlekar och färger. Ja, det var i alla fall några tips.

Tack för tipsen! Små krokflugor i lite olika varianter fick det bli.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.