Hoppa till innehåll
magnolia

Magnolia bygger ett Epic 590 C gen 2

Recommended Posts

Jag byggde spöt med Snakebrands Light wire Universal ECOating (ringar) som jag köpte från D.Hoda i Schweitz  http://hoda-bamboo-rods.ch/rutenbaukomponenten chf.htm

Silkestråd; där köpte jag tre röda färger samt svart från USA;  https://www.rushbrooke-strand.com/clover/ff-clover-tire.php  Det tog några veckor att få hem trådarna. Valde att använda Clover # 011 cranberry (alltså tranbärsfärgad). Buttlindningarna gjorde jag med nylontråd och Fuji Ultra poly. 

Jag använde Cromaseal Color preserver som är vattenbaserad. Kollade på nätet vad folk rekommenderade till silkestråd och det var främst ett lösningsmedelsbaserat som nog bara kan köpas i USA och som inte får skickas med flygpost såklart...

Kommer det någon mild dag snart ska jag faktiskt provkasta spöt....kan bli intressant om det var värt dessa arbetstimmar. 😵

IMG_20181214_163936[2].jpg

IMG_20181211_022358[1].jpg

IMG_20181230_210356[2].jpg

IMG_20181230_211104_1[1].jpg

IMG_20181213_021656[1].jpg

Redigerad med magnolia
  • Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tack!

Här är en bild på de trådar jag använde (och inte använde): övre raden; de fem till buttlindningen; där tvinnade jag svart och guld med Kimono silke # 318 Geisha och fick två tunna band. Råkade tvinna olika hårt så de två blev något olika.

De tre i mitten är den silkestråd jag använde till ringarna. De två nedre är den silkestråd jag valde bort men nog använder så småningom. 

Varför borrade jag ett litet hål i  bottenpluggen? Jo, den passade "så bra" att den ville åka ut igen av luftkompressionen och inte blev det bättre då jag försökte limma den med epoxylim. Någon påpekade att jag kunde ha tvingat den i läge med hjälp av en korktving, jo det hade nog också funkat....men varför göra det lätt för sig? 😉

(Borren var för tunn för att fastna i en DeWalt skruvdragares, chuck , men med lite maskeringstejp runt borren gick det med nöd och näppe).

IMG_20190102_164003[2].jpg

IMG_20190102_164013[1].jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag byggde spön på 80-talet i Umeå använde vi Zaponlack från Alcro till Color preserver, lackade med "scoonerlack" från International, till kolfiber och splitcaneklingor, tror att det fortfarande går att få tag på hos en välsorterad färghandel eller konstnärs affär kolla hos "paintpro".

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Visst kan man använda andra preparat. Jag hittade en gammal flaska med lösningsmedelsbaserad CP (color preserver) men jag kommer ihåg att denna CP luktar så starkt, att jag undviker den. Den här gången blev det alltså Chromaseal som är vattenbaserad. På den flaskan står det att man ska stryka på 2-3 lager med torktid emellan och ett helt dygn innan man lackar över med epoxy. Jag har erfarenheten att man måste lacka 4-5 gånger med CP, annars är det stor risk att en del epoxylack letar sig ned till tråden med mörka ränder dom resultat. Det hände den här gången också och jag var tvungen att ta bort en lackad lindning och göra om.

Det verkar nästan som Threadmaster Lite-lacken innehåller lösningsmedel eller också är det mer kritiskt eftersom det är en tunnare lack. Att förtunna med isopropanol som jag brukar göra är inte att tänka på. Jag provade också med Pac Bay:s engångsförpackningar och det var en fördel att den lacken är tjockare.

Scooner fernissa har jag använt på min högtalare och vet att den används till splitcanespön också. Det är ganska lätt att bli allergisk mot epoxyprodukter och då får man använda något annat...

Silkestråd, då? Här är en länk till den gode Matt´s uppfattning om hur man lindar med sådan tråd. https://www.proofflyfishing.com/pages/introduction-to-working-with-silk-thread

Jag tog till mig det där med lösare trådspänning men för övrigt tycker jag att man kan få flyt i lindandet  lika väl som med nylontråd. Jo; silkestråd är lite "kärvare" men inte så svår att jobba med. 

Bifogar en bild på min  primitiva utrustning. 

Idag var jag ute och provkastade spöt. Ja, helt klart är det ett bra spö, konstigt annars för ett färdigbyggt kostar 899 US$. Är det världens bästa klass 5-spö som en kund skrev. Det kan jag ju inte avgöra för jag har inte provat alla spö. 😃

Vad är bra då? Precisionen känns utmärkt, alltså man kommer dit man ska (om man kastar rätt) och det finns en exakthet som gör att små variationer i kastandet gör märkbar skillnad. Ändock är det nog inte ett spö för rena nybörjare dom nog inte skulle förstå hela "finessen". Ett lätt spö är det också och jag tror att det går att fiska länge med det utan att bli trött. Inte jättesnabbt men ganska så. Rätt så djup aktion, skulle jag säga. Jag provade med en LTS kortklumpslina #5 och med en Rio Gold InTouch och den senare kändes lite bättre. Jag skall prova med någon annan också. Underhandskast skall bli intressant; men idag var det bara gräsmattan som gällde...

Det här är bara mitt första intryck efter att ha provat spöt i lätt regn idag. Det finns vissa likheter med mitt CTS FX 8´6" #4 som också är ett precist spö men dock något mer svårkastat, vilket en ren nybörjare som jag nyligen hade en kastlektion med också tyckte. 

IMG_20190104_190037[1].jpg

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
7 minutes ago magnolia sa:

Visst kan man använda andra preparat. Jag hittade en gammal flaska med lösningsmedelsbaserad CP (color preserver) men jag kommer ihåg att denna CP luktar så starkt, att jag undviker den. Den här gången blev det alltså Chromaseal som är vattenbaserad. På den flaskan står det att man ska stryka på 2-3 lager med torktid emellan och ett helt dygn innan man lackar över med epoxy. Jag har erfarenheten att man måste lacka 4-5 gånger med CP, annars är det stor risk att en del epoxylack letar sig ned till tråden med mörka ränder dom resultat. Det hände den här gången också och jag var tvungen att ta bort en lackad lindning och göra om.

Det verkar nästan som Threadmaster Lite-lacken innehåller lösningsmedel eller också är det mer kritiskt eftersom det är en tunnare lack. Att förtunna med isopropanol som jag brukar göra är inte att tänka på. Jag provade också med Pac Bay:s engångsförpackningar och det var en fördel att den lacken är tjockare.

Scooner fernissa har jag använt på min högtalare och vet att den används till splitcanespön också. Det är ganska lätt att bli allergisk mot epoxyprodukter och då får man använda något annat...

Silkestråd, då? Här är en länk till den gode Matt´s uppfattning om hur man lindar med sådan tråd. https://www.proofflyfishing.com/pages/introduction-to-working-with-silk-thread

Jag tog till mig det där med lösare trådspänning men för övrigt tycker jag att man kan få flyt i lindandet  lika väl som med nylontråd. Jo; silkestråd är lite "kärvare" men inte så svår att jobba med. 

Bifogar en bild på min  primitiva utrustning. 

Idag var jag ute och provkastade spöt. Ja, helt klart är det ett bra spö, konstigt annars för ett färdigbyggt kostar 899 US$. Är det världens bästa klass 5-spö som en kund skrev. Det kan jag ju inte avgöra för jag har inte provat alla spö. 😃

Vad är bra då? Precisionen känns utmärkt, alltså man kommer dit man ska (om man kastar rätt) och det finns en exakthet som gör att små variationer i kastandet gör märkbar skillnad. Ändock är det nog inte ett spö för rena nybörjare dom nog inte skulle förstå hela "finessen". Ett lätt spö är det också och jag tror att det går att fiska länge med det utan att bli trött. Inte jättesnabbt men ganska så. Rätt så djup aktion, skulle jag säga. Jag provade med en LTS kortklumpslina #5 och med en Rio Gold InTouch och den senare kändes lite bättre. Jag skall prova med någon annan också. Underhandskast skall bli intressant; men idag var det bara gräsmattan som gällde...

Det här är bara mitt första intryck efter att ha provat spöt i lätt regn idag. Det finns vissa likheter med mitt CTS FX 8´6" #4 som också är ett precist spö men dock något mer svårkastat, vilket en ren nybörjare som jag nyligen hade en kastlektion med också tyckte. 

IMG_20190104_190037[1].jpg

Det ser fördjävligt ut!:D ..men mycket snyggt res.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.