Hoppa till innehåll
nova63

Nord ön Nya Zeeland

Recommended Posts

Hejsan är det någon som sitter på lite info om nord ön. Kanske några älvar man inte får missa. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Nä, men jag sitter här med "South Island Trout Fishing Guide" och spånar på en resa till sydön. Tänker att du kanske borde införskaffa motsvarande bok för nordön. Den räknar upp den ena älven efter den andra med detaljerade beskrivningar. Jag tycker att boendet verkar svårare. Jag tar gärna emot tips på bra boende som ligger strategiskt placerat i förhållande till fisket. Helst med tillgång till kök så man kan fixa käk när man kommer hem från fisket fram på nattkröken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi kommer bo i husbil så har boende med vid vattnen. Ja får kolla om jag hittar på den Då 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag var där (länge sen nu) så köpte jag en van i Aukland å körde över tusen mil runt om i NZ  (båda öarna). Då fanns det gott om härligt sjabbiga motorhomes efter vägarna, och en hel del iordninggjorda parker å liknande  med bänkar å grillplatser som dock hade blivit bortglömda och helt eller delvis överväxta. Jag minns speciellt en, Minns inte var den låg men parken var anlagt till drottningens ära eller nåt sånt (hon hade visst varit där ). Men nu var den lite överväxt å bortglömd. Runt hela parken flöt en å eller om det var två, och dessutom forsade det ut i sel på två ställen. Vi var dom enda som var där och det verkade inte ha varit någon där innan, på länge. Helt öde alltså. Men det var väldigt vackert och förmodligen mycket mera så om det hade varit omhändertaget. Å det bara kryllade utav öring å rengnbåge. Tyvärr fick jag bara stanna där i två nätter (reste med min sambo).

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

@GTfour 

Trivs du med tält, sovsäck, gaskök så kommer du närmare fisket med antingen,

DOC-campingar (Funkar även för @nova63 med husbilen) - https://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/things-to-do/camping/

Eller deras stugor längs lederna i nationalparkerna - https://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/places-to-stay/stay-in-a-hut/

Man löser biljetter på förhand i DOC-kontoren för $6 natten. 

Varm säng på hostel är skönt, men det är inte alltid man får använda köket mitt i natten och det blir lite mer flängande fram och tillbaka i bilen jämfört med att bo ute längs landsvägar och vandringsleder. 

Så länge vädret samarbetar någorlunda är det ganska bekvämt och oproblematiskt att ordna de flesta dagars boende enligt ovan. 

@nova63 kan skicka PM om du inte hittar nordöboken. Jag har senaste upplagan i bra skick som du kan få köpa om du vill. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har blivit för bekväm för att tälta mer än några nätter i taget och en resa till NZ blir minst två-tre veckor för min del. Att gå någon vandringsled och sova i DOC huts finns i planerna, men det är inte så jag kommer spendera merparten av resan.

Jag hoppas hitta några bra B&B som är strategiskt placerade. Det blir förstås dyrare än att tälta, men det är billigare än att bo på Fishing Lodge.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ok! På sydön hittar du vad du söker egentligen överallt där vattnen rinner ner från bergskedjan och ut på jordbruksslätten. Där finns i regel lättåtkomligt fiske med hög fisktäthet i bra närhet till B&B. 

Kunde formulerat mig tydligare ovan så vill bara förtydliga att tipset om tält inte har med ekonomi att göra, det handlar bara om att öppna upp ens möjligheter i hur långt från bil och boende man kan röra sig för fisket, om man nu trivs med att ta en natt ute ibland :) 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.