Hoppa till innehåll
Carlsson

Hardy Marquis hård broms

Recommended Posts

Köpte en Hardy Marquis Salmon 1 (70-talet)och bromsen(eller vad de nu kallas) är väldigt hård även i lösaste inställningen. Finns det nåt enkelt knep för att åtgärda detta? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Om bromsen ser ut som på de mindre modellerna kan man vända på klackarna, det beskrevs i en fisketidning (Förmodligen Fly Fisherman) för mycket länge sedan. Det är möjligt att du hittar en beskrivning om du googlar,kommer inte ihåg exakt hur ändringen gjordes.

• Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Först o främst - kolla så du har vridit det lilla svarta bromsvredet till "minsta" läget. ( sorry om det låter självklart )

För det andra - om båda bromsklackarna ligger på ( den "vassa" delen av bromsklacken riktad in mot centrum ). Om så är fallet så vrider du helt enkelt bort den ena åt sidan. Normalt sett är det förts o främst den klack som sitter "längst fram" i riktningen mot spöt som skall tas ur funktion.

Skulle inte det hjälpa så kan man också klämma ihop det fjäderstål som då påverkar den återstående klacken, så att den då inte trycker lika hårt.  

Redigerad med Sunray
Mer att tillföra
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago Sunray sa:

Först o främst - kolla så du har vridit det lilla svarta bromsvredet till "minsta" läget. ( sorry om det låter självklart )

För det andra - om båda bromsklackarna ligger på ( den "vassa" delen av bromsklacken riktad in mot centrum ). Om så är fallet så vrider du helt enkelt bort den ena åt sidan. Normalt sett är det förts o främst den klack som sitter "längst fram" i riktningen mot spöt som skall tas ur funktion.

Skulle inte det hjälpa så kan man också klämma ihop det fjäderstål som då påverkar den återstående klacken, så att den då inte trycker lika hårt.  

Jo, bromsvredet har jag vridit:)

Denna rulle har nån slags enklare klickbroms än salmon 2. Den har bara en klack och ingen fjäder. Ska se om den kan vridas. När jag ändrade klacken till vänstervev kändes det dock som att den bara gick att ha i två lägen(höger- och vänstervev). 

776E39EC-F438-4EAA-896C-E6E1E3317409.png

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Aha! Jag ser att du har ett exemplar av den allra första utgåvan av Marquis, där bromsen består av detta "plastband".

Det brukar ( tyvärr ) betraktas som en sämre broms pga att plasten kan ge upp eller gå sönder under en längre, intensiv fight, det var därför Hardy bytte bromssystem fort som ögat...

Jag är lite överraskad över ditt problem - hård broms är normalt inget man förknippar med sådana här klickbroms-rullar, snarare tvärtom, bromsen är mest tänkt att enbart förhindra överlöp och resning av linan, bromsar gör man ju med handen.

Vad gäller klacken så brukar man normalt få ta ut den och vrida den så att det som var "utsida" istället blir "insida" om man ska ändra från höger- till vänstervevning. Det kan inte vara så att du bara har trott dig ändra till vänstervev? Alltså bara ändrat positionen på klackens spets? Då har du ju i praktiken gjort fel men rätt - du har minskat bromsverkan men har fortfarande högervev...  

Redigerad med Sunray

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 2019-01-21 at 07:19 Carlsson sa:

Jo, bromsvredet har jag vridit:)

Denna rulle har nån slags enklare klickbroms än salmon 2. Den har bara en klack och ingen fjäder. Ska se om den kan vridas. När jag ändrade klacken till vänstervev kändes det dock som att den bara gick att ha i två lägen(höger- och vänstervev). 

776E39EC-F438-4EAA-896C-E6E1E3317409.png

Det ser ju ut som bromssystemet på en Viscount, vilken var en billigare rullserie än Marquis. Konstigt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.