Hoppa till innehåll
wille

Vad ska jag ta med för spö till Norge v.29?

Recommended Posts

Jag ska upp till Norge v. 29 enl,rubrik. Jag tänkte ta med 2 spön, ett enhands och ett switch/tvåhands, vad rekommenderar ni för klass till det fisket?

Jag har enhandsspön upp till klass #8 (ett par i varje klass för att vara säker), samt ett 13' #8/9 tvåhands, men har länge varit sugen på att testa switchspö typ #7 runt 11-12'.

vilka 2 spön (klasser) skulle ni ta med?

Har ni flugtips till älven uppskattas det otroligt mkt, då jag aldrig varit där tidigare samt är relativt grön på laxfiske...

/wille

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Regel nr 1 vid allt laxfiske:

Ta med all utrustning som du kan bära eller som får plats i bilen.

Du vet aldrig vilka förhållanden som bjuds - det kan gå fort från mer eller mindre torrlagd älv till storflom. Eller tvärtom.  

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Haha, såna regler gillar jag 😁. Vi kommer att flyga upp till Kirkenes, därav "begränsningen" men tre spön kan väl funka, men det är nog max... Men utifrån ditt resonemang en enhands #7, och tvåhands 8/9? Det är ingen bred eller djup älv, så jag tänkte att 8/9 kanske var väl stöddigt, därav switch funderingen.

Tack för input!

/Wille

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag ska ju erkänna att jag inte känner till älven så det blir ju ett teoretiskt resonemang, men ditt förslag på ett enhands + ett tvåhands låter nog som ett klokt val. 

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago jocke_möller_88 sa:

Jag skulle ha tagit med mig , 12ft #8 och 13ft#8 10fot #7/8 switch spö .  Sen skulle jag tagit med mig 15ft som reserv. 

Tack!

OK, inget enhands? Jag har fått för mig att man kör 50/50 där uppe (dvs. enhands/tvåhands)...

hmm, kanske slutar med ett enhands #7, ett swich 7/8 och ett DH 8/9 13fot  det borde väl täcka det mesta, eller är jag en klass lätt för varje spö?

Wille

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
30 minutes ago wille sa:

Tack!

OK, inget enhands? Jag har fått för mig att man kör 50/50 där uppe (dvs. enhands/tvåhands)...

hmm, kanske slutar med ett enhands #7, ett swich 7/8 och ett DH 8/9 13fot  det borde väl täcka det mesta, eller är jag en klass lätt för varje spö?

Wille

Det blir kanon!

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Enhands er helt nødvendig i alle elvene på Varangerhalvøya. ENhands og switch vil være det du bruker 90 % av tiden. Eneste grunnen til å ta med noen riktig tohånds er om du vil fiske med den tradisjonelle "Komagteknikken" der en striper små våtfluer på overflaten, evt om du kun skal fiske i elvens nedre deler der den er litt større. Syltefjord er fantastisk med dead drift tørrflue. Jeg ville heller tatt med to enhands enn to toghands. Både 6 og 8, evt 7 og 8. 

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
10 hours ago wille sa:

Tack!

Wille

Det blir bra 👍👍

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
11 hours ago oystein aas sa:

Enhands er helt nødvendig i alle elvene på Varangerhalvøya. ENhands og switch vil være det du bruker 90 % av tiden. Eneste grunnen til å ta med noen riktig tohånds er om du vil fiske med den tradisjonelle "Komagteknikken" der en striper små våtfluer på overflaten, evt om du kun skal fiske i elvens nedre deler der den er litt større. Syltefjord er fantastisk med dead drift tørrflue. Jeg ville heller tatt med to enhands enn to toghands. Både 6 og 8, evt 7 og 8. 

Tack!

Låter ju riktigt spännande, lax på torrfluga 🙂, det vore superhäftigt! Du verkar ha erfarenhet från fisket i Syltefjord, jag kommer att följa ditt råd med 2 enhands, ev. ett enhands och ett switch. Det är inte så att du har några heta flugmönster för älven? 😉 

/wille

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har själv fiskat i Syltefjordselva och Kongsfjordelva på Varangerhalvön om det är där du ska fiska. Det är verkligen inga stora älvar, och Kongsfjordelva är mer som en å. Jag körde med en tvåhands 12'8" #8 och ett switch på 10'7" #7, som är mer åt enhandshållet än tvåhands. Vattenflödet kan skilja väldigt mycket från år till år i Nordnorge. Jag har varit där när det varit väldigt högt för årstiden och väldigt lågt. Har svårt att tro att du någonsin är i behov av ett spö på över 13 fot i de två ovan nämnda älvarna.  

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

När jag var där var det bara flytlina som var tillåtet. Även förtyngda flugor och flugor med koner var förbjudna. Jag vill minnas att det var just v29 jag var där. Kan vara bra att veta när du ska sätta igång och binda. Du lär inte behöva något annat heller för det är troligare att det är lågt vatten än högt. Flugorna ska vara små. Storlek 9 dubbelkrok och även mindre. Grey and green, Black and orange, Lawson, Ponoi, Pink ponoi, Fest fisk, Sarvijaakko är några mönster som kanske kan funka. Gör gärna någon vit liten fluga också (har tyvärr inget namn på någon). Tänk på att alla flugor ska vara tunt dressade. Ta med några Sunray shadow och Dee monkey på tub, torrflugan Bomber (som du redan fått förslag på) och riffling hitchflugor så är du nog hemma. Flugbindaren.se på Facebook och på denna sajt finns lite tips: http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/flueboksen-sommerelv.html 

Hör av dig via PM om du vill ha bild på ngn fluga.

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack!😁 Oystein aas & Subbuteo!

Jag knyter normalt inte mina flugor själv, men nu blev jag ju riktigt sugen 😁

hur som helst tack för era svar, det underlättar mycket när man inte varit vid ett vatten själv, även om det är lite spännande att hitta sina egna favoritflugor kan det ju vara bra att få lite tips på vägen 😁

/Wille

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.