Hoppa till innehåll
Line-speed

Kängor för fjäll o fiske

Recommended Posts

Halloj..  Vad använder ni för kängor vid fiske och andra äventyr..?? 

"Ej vadarkängor" 

Tanken är att skaffa nya kängor och har tröttnat på mina Viking gtx kängor när de tar flera dagar att torka dom så de får bli något annat.. 

Hade ett par lundhags scout för 20+år sedan och så lite funderingar på nya skalkängor hållet går nog tankarna.. 

Redigerad med Line-speed

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Membran finns inte på kartan längre för mig efter första fyra åren med en skalkänga. Det blev Lundhags Jaure Light för att den modellen satt bäst på min fot. Att den är lätt är också trevligt även om den tunnare konstruktionen säkert innebär att den inte kommer hålla livet ut. Men jag smörjer dem väl och än så länge är de som nya. De väger typ 50% av mina förra Meindl Island torra, och när Meindl är blöt av svett växer den skillnaden så klart ganska rejält.

Supernöjd med skal, alltid torra och glada fötter efter strumpbyte. 

Redigerad med Andreas89

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Line-speed sa:

Är de meindl?    Hur länge har du använt dom? 

5-6 år. Ja, Meindl. Tycker dom funkat fint! Tunna strumpor på.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Barfota! ...då vet en hur långt lr. kort en kan gå...:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
4 hours ago, Lill-Niklas said:

Hatar Meindl, halare kängor får man leta efter.  

En kompis skaffade ett par i somras och har dragit omkull på rötter och stenar 3 gånger redan 😂

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 minute ago Lodjur sa:

En kompis skaffade ett par i somras och har dragit omkull på rötter och stenar 3 gånger redan 😂

Har aldrig ramlat, trots ett antal innanför västen!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag slog till på ett ex av de här för något år sedan. Fantastiskt skön känga som jag använderbåde som vandringskängor och till vardags. Utan konkurrens bästa kängan jag ägt. https://www.naturkompaniet.se/shop/hanwag-tashi-H1210-marone-chestnut/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Alla har ju olika behov av kängor.. Är man ute en dag åt gången varannan vecka så kan man väl ha på sig vad som helst..

Råkar man hamna i ödemarken 1vecka eller 2 me tält så är mindre skoj med blöta fötter 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Blir nog Lundhags Forest för min del....verkar va samma känga som Scout fast uppdaterad med hälgrepp.. 

Vill ha lätta kängor om man vandrar längre sträckor.. 

Mina Viking va hemska att gå långa sträckor,lätt ska de va.. 

Lundhags FOREST II - Naturkompaniet - https://www.naturkompaniet.se/shop/lundhags-forest-ii-2034403/

Redigerad med Line-speed
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finns vissa grejer som gör en bra känga sett ur min synvinkel. Den bör vara vridstyv med ett skönt ”rull” i sulan. Värdelöst med för platt sula. Sen tycker jag den ska ha riktigt bra stabilitet över ankeln och jag föredrar helläder. Körde Gotetex varianter i några år men har landat i att det är sämre än en riktigt bra läderkänga. Goretex finkar fint en jaktdag men i fjällen och när jag är ute på tälttur är läder no1.

Var man ska vandra avgör behovet av skaftlängd men föredrar alltid kort eller medelhögtskaft och kompletterar hellre med ett par berghaus damasker i goretex vid behov. Har en riktigt fin och tålig variant som håller tätt runt kängan som jag köpte när jag gick på Fjälledarlinjen 97-98 och de är still going strong.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
34 minutes ago Jonas sa:

Det finns vissa grejer som gör en bra känga sett ur min synvinkel. Den bör vara vridstyv med ett skönt ”rull” i sulan. Värdelöst med för platt sula. Sen tycker jag den ska ha riktigt bra stabilitet över ankeln och jag föredrar helläder. Körde Gotetex varianter i några år men har landat i att det är sämre än en riktigt bra läderkänga. Goretex finkar fint en jaktdag men i fjällen och när jag är ute på tälttur är läder no1.

Var man ska vandra avgör behovet av skaftlängd men föredrar alltid kort eller medelhögtskaft och kompletterar hellre med ett par berghaus damasker i goretex vid behov. Har en riktigt fin och tålig variant som håller tätt runt kängan som jag köpte när jag gick på Fjälledarlinjen 97-98 och de är still going strong.

Haru gått?...:D Jag gick lätt nästan 150 km inom 2v........som 12 åring..ett rågbröd/dag...minst 5kg ned i vikt. Ville inte äta!..men klarade mig rätt bra.Bara vatten fanns!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gore Tex går bort i kängor tycker jag. De hinner aldrig torka under en våt vecka i fjällen och luktar illa efter ett tag. 1-lagers skalkänga är den bästa lösningen tycker jag. Blir de fuktiga torkar de snabbt. 

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
14 hours ago Line-speed sa:

Blir nog Lundhags Forest för min del....verkar va samma känga som Scout fast uppdaterad med hälgrepp.. 

Outdoorexperten säljer både låga och höga Jaure Light till samma pris ungefär just nu. 3-lagerskängorna är mer vridstyva än Forest och har lite mer genomarbetad passform. Ett par hundra gram lättare per fot också. Kan va värt att spana in. 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
37 minutes ago Andreas89 sa:

Outdoorexperten säljer både låga och höga Jaure Light till samma pris ungefär just nu. 3-lagerskängorna är mer vridstyva än Forest och har lite mer genomarbetad passform. Ett par hundra gram lättare per fot också. Kan va värt att spana in. 

Vill helst ha 1-lagers...  XXL har just denna helg bra pris på lundhags syncro som verkar va 1-lagers för 2999kr men enligt recensioner så är dom trögtorkade oxå jämfört med 1-lagers 

https://www.xxl.se/lundhags-syncro-ii-high-vandringskanga-herr/p/1145650_1_style

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.