Hoppa till innehåll
Guest luddvig

Tält undran!

Recommended Posts

Guest luddvig

Är det så att alla billiga (och jag menar BILLIGA) tält ÄR dåliga?

Eller kan man gör ett kap?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Guest Loopmannen
Är det så att alla billiga (och jag menar BILLIGA) tält ÄR dåliga?

Eller kan man gör ett kap?

mitt everest kupål tält har hållt i 5 år.. köpte det för 500:-... ett kap...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Pack

Hur billigt menar du, Jyskbilligt eller Intersportbilligt?

Vad är du ute efter för model,storlek, prisklass o.s.v?

I vilken terräng ska den nyttjas?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest JonasB

Jag vet en som köpte ett Everest tunneltält för 599, nedsatt från katalogpris 999 pga av lite färgfel. (Väldigt lite färgfel.) Kan bara rekommendera att gå in på Stadium och fråga om priset på detta tunneltält och säg att du hört att de har blivit lite missfärgade (svart botten mot gräddvit tak).

- Maybe you have the same luck ... :D

I övrigt är tältet mycket vattentätt men utan innertält.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest luddvig
Hur billigt menar du, Jyskbilligt eller Intersportbilligt?

Vad är du ute efter för model,storlek, prisklass o.s.v?

I vilken terräng ska den nyttjas?

Ja, helst jysk men jag är mdveten om att det kanske är lite för mycket att hoppas på.

Jag vill nog ha ett 2/3 mans tält.

Prisklassen bör vara bara billigt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Fredrik Lindqvist

Everest brukar vara skapliga tält över lag tror jag tror jag.

Har sett nån dyrare modell från dom som var tokbofors.

Men i regel kan man väl säga att alla tält för 500:- går att sova i , men bör inte användas på fjällturer.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag tror personligen tyvärr att alla billiga tält är dåliga...

Ska ni ut på fjällen är det kvalitet som gäller och då kostar ett bra tält från strax under 3000kr och uppåt.

Det bästa man kan ha är enligt min mening Hilleberg och mina favoritmodeller är Nammtj GT och Keron GT.

Exempel på andra företag som gör bra tält till ett billigare pris är exempelvis Vaude (ex. Ferret II & III) och Jack Wolfskin.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Man får nog vad man betalar för, skall man inte upp på fjället och inte har råd att lägga en förmögenhet på tält funkar det med "Jyskbilligt" också! Köpte ett tremans kupol där ifjol som har gjort god tjänst här på låglandet för en tiondel av dom pengarna, runt 300 tror jag! Regn och blåst har ännu inte knäckt tältet, det har använts på åtskilliga turer! Tältet har ytter/ innertält också!

Men, skulle inte ta med det på en fjällvecka..... ;)

[bilaga raderad av administratör]

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest JonasB

Att köpa tält för 3-4000 och ryggsäckar för samma pris är nog jättebra om vandring och camping på fjället är något man gör några gånger per år. Och kanske en tripp till Mt. Everest eller så.

Men för vanliga dödliga så rekommenderar jag ovan nämnda Everest tunneltält. Vattentätt 3000mm i tak, 8000mm i golv, dock utan innertält som "kondenskydd".

Om man mot all förmodan inte skulle klara sig med ett sådant tält även på fjället sommartid så kan man alltid ringa (?) en helikopter som kommer och hämtar hem en (för de pengarna man sparat in ...)

(Köp hellre en värstingspö som du kan impa med ... ;D)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag ska oxå köpa ett 2-3 manna tält plus uppblåsbart liggunderlag.

Skall användas främst för metepass på nätter osv.

Funderar på ÖB eller Jysk bara så att jag har ett...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Johannes

Det beror naturligtvis också på hur du skall använda tältet. Ett av mitt livs i särklass värsta helger spenderades i en kamrats tält som han köpt på Rusta. Tänk dig fem plussgrader, två centimeter regnvatten på golvet och ett tält som vägrar stå upprätt. Allt är blött och du känner lunginflammationen komma krypande. Bor du mer eller mindre regelbundet i tältet så satsa på kvalitet- det kan rädda en fiskehelg- tro mig!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag har jobbat på Kebnekaise fjällstation en sommar. Det kan vara otroligt dåligt väder i kalfjällsterräng, typ snö i Juli och 35m/s. Vissa nätter känndes det inte ens bra att ligga innomhus, jag trodde att taket skulle flyga av på huset. Att ha ett jysk tält under sådanna förhållanden skulle nästan vara livsfarligt.

I princip är alla billiga tält skit om det blir oväder i öppen terräng, men i björkskogen kanske det går an. Fisket sker ju oftast i lite lägre regioner så du kanske klarar dig?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ÖB? då kan du lika gärna ha en ica kasse på huvet :D

Snälla du. En gång när vi metade natt pass utan tält så sov vi med sovsäckarna i soppsäckar (svarta gummisäckar) plus att jag hade vågnätet över huvudet!!! SOM JAG BLANDAT MÄSK I!!!! jag luktade hampa i 3 dagar efteråt...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Knarkjyckarna brukar inte hålla till vid Rudtjärn. Chansen är däremot större att en knarkare kommer och vill råna mig på knark... :-X

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Undvik skittält om ni ska långt från civilationen.

Köpa billigt, kan verkligen bli att köpa dyrt...

Landén

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

ska själv köpa tält nu o de blir ett waude taurus 2 tror jag de heter ligger på pris 2095 ska tydligen vara ett 3 säsongstält som är fruktansvärt bra för den prisklassen(3 manna e de)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Undvik de billigaste varianterna. Se till att det finns ett innertält. Speciellt om man skall upp i fjällen. Om man skådar sömmarna på de billigare varianterna så brukar de inte vara något vidare bra, och det är ju inte något vidare att sitta med ett sönderblåst tält på fjället.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest mickekindberg

Har nyss varit och tältat runt om i Europa i tre veckor. Köpte innan resan ett McKinley Katmandu 3-manna. Är ett tunneltält med stor absid och gott om plats att sova på ( jag är 185 cm ). Var med om oväder av sällan skådat slag och tältet stod pall gång efter gång (hade lite otur med vädret i mellanåt). Kostade bara 1500:- och var värt varenda krona.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.