Hoppa till innehåll
Guest Mats

Vad är detta nu för area ?

Recommended Posts

Guest Mats

Jag skapade denna area då dom flesta har fler hobbies än fisket, och kanske vi kan träffa andra med samma intressen.

Mina intressen som jag håller på med.

Fiske (främst flugfiske)

Jakt

Terrängbilar (fördelaktigt med V8)

Miniracing

Foto

Övrigt intresse är all form av motorsport då jag själv tävlat i karting i drygt 10 år

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Guest Krösa Maja

Kul Mats.

Är också "gammal" kart åkare samt att jag åkt banracing ett antal år. Förvisso är det 10 år sen jag slutade men kul är det med motorsport både två och fyra hjul. Höll på i totalt 17 år.

Så många utslitna däck har det blivit.......

Det här med fiske är ju igentligen en väldigt billig hobby  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Joakim

Har också lagt lite tid på motorsport. La all tid under 10 år på Enduro. Jag tar igen det nu på jakt och fiske.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Mats
Kul Mats.

Är också "gammal" kart åkare samt att jag åkt banracing ett antal år. Förvisso är det 10 år sen jag slutade men kul är det med motorsport både två och fyra hjul. Höll på i totalt 17 år.

Så många utslitna däck har det blivit.......

Det här med fiske är ju igentligen en väldigt billig hobby  :)

Extremt billigt i jämförelse... 50.000:- är ju bara en nysning inne på däckslagret..  ;) oh banracing skall man ju aldrig diskutera vad det kostar, har en polare som sysslar med det... billigt  ::)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kul Mats!

Nu kan vi käfta om annat än fiske också........ ;)

Det verkar finnas en ock annan med bensin (eller diesel) i blodet här, så jag får väl sticka in med att jag också körde lite Enduro när jag var yngre. ;) GGN blev det nå´n gång se´n sköt jag Husqvarna 510:an i småbitar, så var det färdigt me det.

Och bygga egna mototrcyklar att reta besiktnigsgubbarna med, det håller jag fortfarande på med, fast numera blir det mest "snälla" byggen.  Amerikanska V8:or vete fan hur många jag haft, men många är det. Med både små och stora hjul. Oftast med flak på.

Fotografering kan vara skoj också.

Och sist men inte minst, mina älskade pre CBS Fendrar (för dem som vet vad det är) ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Mats
Kul Mats!

Nu kan vi käfta om annat än fiske också........ ;)

Det verkar finnas en ock annan med bensin (eller diesel) i blodet här, så jag får väl sticka in med att jag också körde lite Enduro när jag var yngre. ;) GGN blev det nå´n gång se´n sköt jag Husqvarna 510:an i småbitar, så var det färdigt me det.

Och bygga egna mototrcyklar att reta besiktnigsgubbarna med, det håller jag fortfarande på med, fast numera blir det mest "snälla" byggen.  Amerikanska V8:or vete fan hur många jag haft, men många är det. Med både små och stora hjul. Oftast med flak på.

Fotografering kan vara skoj också.

Och sist men inte minst, mina älskade pre CBS Fendrar (för dem som vet vad det är) ;)

Kalas... då kanske du känner någon som har en TH700 4WD liggande ? eller någon som har en TH400 2WD liggande ? TH400 4WD samt turbin skulle inte sitta helt fel det heller...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Krösa Maja

Sålde min gamla XJ 900 för 2 veckor sedan, med en tår i ögat  :'( hade den i 8 år. Men nu blev det husbil istället. Har blivit gamal och bekväm. Ingen tältning mer för mig inte.....

Har dessutom haft en gamal segelbåt i, en Mälar 22 byggd -44.

Kul att det är så pass många som gillar avgaser och brända däck. Brukar passera go-kartbanan ibland och sniffa tvåtaktsolja, det luktar ju så gott   ;D.  Gubben min tycker att jag är knäpp. Han har ingen förståelse.......

Men det är underbart att komma ut i skogen till en sjö och tystnaden, kontraster kan man väl säga....

Ska vi skryta om meriter också? ;D

Vad har ni att komma med grabbar, då menar jag motorsport meriter och inget annat. ::)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Sålde min gamla XJ 900 för 2 veckor sedan, med en tår i ögat  :'( hade den i 8 år. Men nu blev det husbil istället. Har blivit gamal och bekväm. Ingen tältning mer för mig inte.....

Har dessutom haft en gamal segelbåt i, en Mälar 22 byggd -44.

Kul att det är så pass många som gillar avgaser och brända däck. Brukar passera go-kartbanan ibland och sniffa tvåtaktsolja, det luktar ju så gott   ;D.  Gubben min tycker att jag är knäpp. Han har ingen förståelse.......

Men det är underbart att komma ut i skogen till en sjö och tystnaden, kontraster kan man väl säga....

Ska vi skryta om meriter också? ;D

Vad har ni att komma med grabbar, då menar jag motorsport meriter och inget annat. ::)

Mosade en Coronet 500 SE i en stolpe -72 :P ;D ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Betis

Vad är en hobby egentligen?

För många år sedan när jag å Mikko-A-Jäveln målade lastbilar hade vi en exentrisk blästrare (vi hade flera exentriska blästrare men det måste finnas fler historier att berätta i framtiden).

Blästraren hette Wille (märkligt vad mycket exentriskt folk som heter det föresten) och det var inte alltid vi var nöjda med Willes arbete.

Hans uppgift var att tvätta bilarna riktigt rena från fett och att blästra av alla ytor som var svetsade på. Dvs chassit.

Hytt , lemmar, lyktor, tankar, kolvar etc etc skulle maskeras så inte de blev förstörda.

Normalt var väl att det en och annan gång kunde hända en olycka men förutsättningen var att man då skulle lära sig av sitt misstag.

Wille gjorde ej det men var lika glad för det.

Ovanligt väldigt glad och avlappnad faktist.

En frukost satt vi och diskuterade hobbys.

Mikko och jag flugfiskade klart, nån höll på med customisering av bilar, nån annan gillade film, en tredje åkte rally osv osv.

Vi gick laget runt och diskuterade livligt de olika fritidssysselsättningarna medans Wille fortfarande satt i sitt hörn med ett glatt , ja nästan orgasmiskt, flin på läpparna.

Ända tills Uffe, vår förman; frågade vad Wille hade för hobby då.

Wille blev plöttsligt väldigt fokuserad och fundersam och vi alla som inte kände Wille så väl var mycket nyfikna på vad för hobby han skulle komma fram till efter sitt långa funderande.

Till slut verkade han bestämma sig och frågade:

-Röka Brass? Är det en hobby?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Vad är en hobby egentligen?

-Röka Brass? Är det en hobby?

;D ;D ;D ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Mats
Hello

Jakt, fiske och racing här också.

Vad håller du på med för miniracing?

PerL

Har pysslat med allt inom miniracing samt modellflyg, idag har jag kvar 1/10 Touring efter att jag slutat med 1/12, men stora passionen 1/5 Track, eller lilla STCC som cupen heter är det jag lagt ner mest tid i dom senaste åren, dock inte förra året då det var ont om tid.

Men 1/5 är sjukt kul, 22cc bensinmotor vikt ca 10kg, 0-100 under 3-sek......

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Krösa Maja

Ser väldigt roligt ut. Vilka inställnings möjligheter det finns. :D

Har aldrig tittat så noga på en MR bil.

Hur väl känner du av inställningarna du gör? Måste vara svårt när du inte sitter i bilen och känner över/understyrning, varma däck, för hårt inställda fjäderben osv. eller vad det nu må vara.

Är det fria däck i vissa klasser innom MR också? Då kostar det väl i princip hur mycket som helst där, likväl som inom all annan motorsport.

Jag vet ju vad det kostade att åka bana i "ekonomi" klass. Med snålbudget.....

Har för mig att vi hade en budget på ca 70 000:- och då hade vi redan bilen. Det är dock 10 år sen  :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kalas... då kanske du känner någon som har en TH700 4WD liggande ? eller någon som har en TH400 2WD liggande ? TH400 4WD samt turbin skulle inte sitta helt fel det heller...

Mats.

Inte en susning just nu, men vi ska kolla läget. Är det driftstillestånd för tillfället?

// Matte

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Mats
Mats.

Inte en susning just nu, men vi ska kolla läget. Är det driftstillestånd för tillfället?

// Matte

Japp  :( :'(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Mats
Ser väldigt roligt ut. Vilka inställnings möjligheter det finns. :D

Har aldrig tittat så noga på en MR bil.

Hur väl känner du av inställningarna du gör? Måste vara svårt när du inte sitter i bilen och känner över/understyrning, varma däck, för hårt inställda fjäderben osv. eller vad det nu må vara.

Är det fria däck i vissa klasser innom MR också? Då kostar det väl i princip hur mycket som helst där, likväl som inom all annan motorsport.

Jag vet ju vad det kostade att åka bana i "ekonomi" klass. Med snålbudget.....

Har för mig att vi hade en budget på ca 70 000:- och då hade vi redan bilen. Det är dock 10 år sen  :P

Inställningarna känns väldigt väl, bara att man spänner krängningshämmaren lite så märks det direkt, som nybörjare är det svårt att veta vad som händer men har man hållit på ett tag så är det lätt att känna bilen, likaväl som när man sitter i en kart..

Däck... ja inte helt billigt.. 5-600:-/ uppsättning och det går åt en hel del, 2-3 uppsätttningar på en tävling, duger iofs som träningsdäck efter detta, men man har 5-6 olika gummiblandningar för torrt och 2-3 för regn, sedan tillkommer fälgar en 100:- st

Men skall man bara nöjesåka så klarar man sig med mycket mindre däckskonto, men det brukar gå fort från nöjesåkning tills man börjar tävla..

Men skall man se det mot 1/8 Track.. det snabbaste av det snabbaste så ligger driftskostnaden på 80-100.000:-/år om det är elitnivå per bil så då ter sig 1/5 som en riktig budgetsport...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Har pysslat med allt inom miniracing samt modellflyg, idag har jag kvar 1/10 Touring efter att jag slutat med 1/12, men stora passionen 1/5 Track, eller lilla STCC som cupen heter är det jag lagt ner mest tid i dom senaste åren, dock inte förra året då det var ont om tid.

Men 1/5 är sjukt kul, 22cc bensinmotor vikt ca 10kg, 0-100 under 3-sek......

8)

PerL

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.