Hoppa till innehåll
Guest Fundersam

Ni som byggt egen lackmaskin!

Recommended Posts

Det bästa är förstås om du har en utgående axel du kan sticka in i klingan. Alternativet som jag använt tidigare är ståltråd fäst i motorn. I ståltråden har jag sedan fäst klingan. Blir lite bökigt när man ska lacka förstärkningslindningarna vid holkarna, men även det fungerar. Du kan också komplettera "ståltrådsvarianten" med en blompinne e.d. som du snidar till så den passar tight i klingan.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Jag köppte en borrchuck på Clas Ohlson.

Chucken monterades på utgående axel.

En borr i chucken, lite tejp på borren så den passar tight i holken på spödelnen som ska lackas.

Jag köpte också ett par chuckar från CO, men tyckte de var alldeles för stora och klumpiga. Hade dessutom svårt att få fast dem på axeln. Eller rättare sagt - jag lyckades inte alls...  ;)

Antagligen köpte jag fel modell - de billigaste...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En kasserad klingbit. Gick hur bra som helst. Bara att fästa den på axeln med en bit tejp...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag köpte också ett par chuckar från CO, men tyckte de var alldeles för stora och klumpiga. Hade dessutom svårt att få fast dem på axeln. Eller rättare sagt - jag lyckades inte alls...  ;)

Antagligen köpte jag fel modell - de billigaste...

Min maskin ÄR stor och klumpig så chucken passade perfa, se bild :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ja, den såg både rejäl och pålitlig ut! Problemet med min motor är att den utgående axeln är så kort och grov. Den sticker bara ut ca 10 mm och är dessutom för grov för att passa i en enhandsklinga.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Muaytudd

Kan absolut inget i ämnet, men har också vänner som kört discovarianten.

Mvh

Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

...och jag kör med en grillmotor jag hittade på ett lågprisvaruhus (minns ej vilket) för 39.-. Den går på batteri och funkar perfekt!

/J.o.m.p.a

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag körde i många år med grillmotorer, men tyckte det kändes osäkert med batterier sedan en motor stannat på natten och fördärvat lacken. Dessutom skrek de som en grisduo...

Handlade för något år sedan discokulemotorer, och de har (borsett från axelproblemen) fungerat bra. Och inte var de dyra heller. Tror de kostade runt hundringen styck, och roterar med 3 varv/minut. Det vore bättre med en något högre hastighet vid själva lackapplicerandet, kanske 8-10 varv/min.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag körde i många år med grillmotorer, men tyckte det kändes osäkert med batterier sedan en motor stannat på natten och fördärvat lacken. Dessutom skrek de som en grisduo...

Just därför (och för att spara in på batterikostnaden) har jag för avsikt att köra den på en transformator istället. Men min låter inte speciellt mycket tycker jag? Har iofs inte tänkt så mycket på det, använder den som regel under dagtid och då är huset fyllt av stoj i alla fall...

/J.o.m.p.a

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Någon som testat att bygga av "Synkronmotorn" som CO har?

Synkronmotor med växellåda. 230 V/3 W. 1 v/min. på utgående axel. Axel 4x10 mm. Centrumfästhål 48 mm. Storlek 66x53x35 mm. 189:-

Kan ju vara ef inte så liten fördel att köra på 230V och slippa att mecka med transformatorer. Är 1 v/min. för lite?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Någon som testat att bygga av "Synkronmotorn" som CO har?

Kan ju vara ef inte så liten fördel att köra på 230V och slippa att mecka med transformatorer. Är 1 v/min. för lite?

När lacken är pålagd och ska torka är 1 varv/min helt OK. Vill du däremot lägga på lacken medan klingan roterar är 1 varv alldeles för lite. Då hinner lacken härda innan du hunnit med alla ringar...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.