Hoppa till innehåll
Guest Högås

Ert närmsta flugfiskevatten?

Recommended Posts

Guest Högås

Inspirerad av tråden om närmsta laxfiske, så blev jag nyfiken på hur nära ni anser att ni har ett bra flugfiskevatten.

Själv bor jag i Uppsala, och Uppland ska visst vara det landskap i Sverige som är fattigast på sjöar och vattendrag sett till areal. Jag har ingen bil. Så jag har aldrig någonsin gett mig ut på fiske häromkring. Jag växte upp i Dalarna, och det är när jag åker upp dit som jag fiskar. Då har jag både nära till vatten, och en bil att låna. Jag har funderat mycket på hur jag ska komma ut på fiske här i Uppsala under det senaste året. Jag var på väg att köpa en moppe, men det blev inte av. Bil har jag prioriterat bort.

Fyrisån går ju att fiska i, men de sträckor jag känner till, där man skulle kunna fiska från land, har inte rätt naturupplevelse för mig. Ett annat problem är att nedströms från Uppsala anses fisken inte ätbar på grund av föroreningar. Jag behöver inte nödvändigtvis dra upp fisk för att äta den, men ett villkor för mig är ändå att fisken lever i så pass frisk miljö att man skulle kunna äta den. Annars är det tillräckligt synd om den ändå - jag behöver inte steppa ut i en förstörd miljö där fisken har det illa, bara föra att kroka den och kasta i den igen. Då tittar jag hellre på en fiskefilm och drömmer mig bort till ett vackert landskap.

Så för mig är det alldeles för långt till ett fiskevatten. Jag misstänker att jag så småningom hittar något ställe kring Uppsala dit jag kan ta mig utan bil. (Tips mottages gärna! ;D ) Men så länge man inte hittar till närmsta dugliga fiskevatten, så är det långt dit, så att säga. Flyguy har ju sagt att:

Jag har förut stuckit ut hakan lite och påstått att var man än bor i det här vackra landet har man inom tio mils radie ett vatten där det går kilosöring.

Det stämmer säkert, men det kan vara svårt att komma dit ändå!

Trösten är väl att så fort jag kommer upp till Dalarna, så har jag desto bättre läge. Mina föräldrar har strandtomt intill Österdalälven i Insjön, där jag kan dra bland annat abborre, gädda och regnbåge. Det är knappt 50 meter att gå över tomten, så är jag vid bryggan där ekan ligger. :) Sommarstugan har också strandtomt; där bor vi intill Fjätälven nära Särna, där jag har dragit harr på över kilot, och öring på ca 1,5 - och då är det stationär öring i älven. 8) :P:)

Ja ja, ursäkta om det här blev en hel liten uppsats! Att skriva så här långa inlägg är nog ett effektivt sätt att döda tråden redan från början, men jag kräver inga uppsatser som svar. ;D Svar som "2,5 km" räcker som svar på vad ert närmsta fiskevatten är. ;D Berätta! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Måste börja med att säga att jag älskar att läsa "uppsatser", så sluta för Guds skull inte med det.... ;)

Tyvärr så står jag i begrepp att flytta (till sommaren), men har just nu ca 200 meter till havet och h-ö fisket i havet eller en knapp kilometer till Råån.

Men jag får inte mer än halvtimmas körning hit efter flytten så det är ju inte hela världen....  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vi ska flytta i slutet av februari och då kommer jag att ha täfteån ca: 100m från bron är kanske inte det bästa fiske vattnet men jag får iaf öva på min kastteknik och ta någon gädda.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest P-A

Så här nära är det för de olika arterna!!

50m till H-Ö, Gädda, Aborre och Gös (östersjön)

10km Regnbåge, Bäckröding( Sandsjön)

38mil Harr och Öring (Österdalälven/västerdalälven)

70mil Stor öring och harr (Hårkan, Långan, Ammerån, Dammån)

100 mil Stor sej, Bleka och Hälleflundra (Sätervik och fröya)

300-400 (Azorerna, Kap verde, Kaniere holmar)

Mvh P-A ;D ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Högås
Så här nära är det för de olika arterna!!

50m till H-Ö, Gädda, Aborre och Gös (östersjön)

10km Regnbåge, Bäckröding( Sandsjön)

38mil Harr och Öring (Österdalälven/västerdalälven)

70mil Stor öring och harr (Hårkan, Långan, Ammerån, Dammån)

100 mil Stor sej, Bleka och Hälleflundra (Sätervik och fröya)

300-400 (Azorerna, Kap verde, Kaniere holmar)

Mvh P-A ;D ;D

Det var ett fantastiskt redigt svar! När du skriver 38 mil till Ö/V-dalälven, var tänker du då? Gysinge eller längre nordväst?

Jag har ca 720 meter till Hågaån. I somras när jag promenerade däromkring, hörde jag av en äldre man att det förr fanns gott om abborre och gädda i ån, och att man kunde stå vid den bro vi stod på, och se dem leka. Idag är ån helt död, och det beror antingen på kemikalier från Ekeby bruk eller på byggandet av bostadsområdet Flogsta. Detta är enligt hörsägen, så jag vet inte säkert hur det ligger till. Det enda jag vet är att ån är vacker där den rinner fram genom sitt jordbrukslandskap, men ändå stendöd.

Fågelvägen har jag 2,73 km till Fyrisån. Där kan man fiska, men det är inte ett vatten jag frestas av. Fisken är för skadad av utsläpp, och vattnet är svårt att komma åt från land på grund av vass.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

en massa tjärnar med öring i kring mig.lungsjöån en 10 minuter med bil.2 rengbågs tjärnar med bara flugfiske.öring i nästan alla större vatten ,men svårt på fluga.trolling får dom skapliga bitar på.

nu är abstinensen svår.har drömt om rb fiske halva natten.kanske är is fritt även i tjärnarna nu.ska kolla runt lite idag.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Från 5min till max 2timmar för arterna h-öring,stationär öring,harr,röding,gädda,abborre,lax,insjö öring,sik,samt en massa andra arter av vitfisk och givetvis bengbåge i alla dess former.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Känner mig jä--igt lyckligt lottad, i stugan har jag bara 35 m till ett av Österdalälvens bästa Harr-ställen. ;D ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Känner mig jä--igt lyckligt lottad, i stugan har jag bara 35 m till ett av Österdalälvens bästa Harr-ställen. ;D ;)

samma här!!! fast jag har 7 minuter på cyckel till ett litet öring vatten med öring i :D

inge stora fisker men dom nappar bra :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

10 minuter till brofästet (öresundsbron)

inom 60 minuter når jag Sydkusten, Västkusten, Nybroån, Löddeå, Saxån, Råån, Björkaån, Verkeån, Fyleån samt en massa andra trevliga vatten.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag ser Pitälven från mitt köksfönster, det är drygt 100 meter och där har jag båten. Jag brukar åka två mil då jag ska fiska havsöring,harr och lax.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Bra gädd och aborre vatten, knappt två mil.

Bra harrvatten, drygt tre mil

Bra öringvatten, runt tre mil

Bra rödingvatten vet jag inte så många men på en timme i bilen, samt en ev. promenad finns de garanterat.

Det är för fluga och inte i storsjön som ligger betydligt närmare.

Sen finns det kanske nån regnbåge kvar i lillsjön men den får nog simma vidare bland ölburkar, cyklar, kemikalier och barnbajs.....Dit är det väl 10 min på cykeln, typ.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Inspirerad av tråden om närmsta laxfiske, så blev jag nyfiken på hur nära ni anser att ni har ett bra flugfiskevatten.

Själv bor jag i Uppsala, och Uppland ska visst vara det landskap i Sverige som är fattigast på sjöar och vattendrag sett till areal. Jag har ingen bil. Så jag har aldrig någonsin gett mig ut på fiske häromkring.

Jag bor också i Uppland, en knapp mil från Örsjön. känd för sina språngvakande regnbågar. Bor också tämligen nära Fyrväpplingen.

Åker också skapligt ofta till Älvkarleby och Gysinge, men även till kusten vid Norrtälje och Östhammar.

Bil har jag och endast ca 3,5 mil till Uppsala, men saknar oftast fiskekompis. Kanske kunde vi göra något åt det?  ;)

/J.o.m.p.a

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
vi kanske skulle slå oss ihop nångång framöver göken?  har det lite skralt med fiskekamrater  som vill flugfiska :(

Samma problem här :)

Jag föreslår att vi tar och träffas vid ån i januari, sen kanske vi kan prova testeboån till våren.  :D Fler kanske vill va med ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

låter alldeles utmärkt hoppas att det inte blir allt för kallt i januari bara så jävulkt drygt med is i ringar o stå o kasta med isklumpar

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Gädda,Abborre och Gös finns utanför dörren i princip sen blir det 2 mil till <<<Mangnehultsån med inplanterad Regnbåge samt Öring.Bråviken med h-öring är det 7 mil till men där har jag ej fiskat,vet ej några bra ställen kanske det finns någon som kan tipsa var man ska åka

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.