Hoppa till innehåll
ola88

Sugen på att börja binda - nybörjarkit?

Recommended Posts

Jag e grymt sugen på att börja försöka binda lite flugor själv.

Jag söker nu lite tips om bra kompletta nybörjarsett........

;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Köp ett billigt städ, kolla in ett par flugor du vill binda och köp sen matrial till dessa, sen kan du bara utöka om du tycker det är kul, köp inte nått färdigt paket.. mycke skäp i dom.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Köp ett billigt städ, kolla in ett par flugor du vill binda och köp sen matrial till dessa, sen kan du bara utöka om du tycker det är kul, köp inte nått färdigt paket.. mycke skäp i dom.

Håller med Stefan, tänk på vad du tänker fiska, leta reda på bra flugmönster för ändamålet(leta i gamla trådar, eller fråga här) Sedan köper du grunder: Städ, krokar, bindtråd, verktyg. Och material till de flugor du tänkt och binda.

Sedan är det bara och köra på, flugbindning är skitskoj, och fisket blir roligare med egenbundna flugor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

jag köpte ett färdigt kit och tyckte det var väl helt okej till en början. nog blir man otroligt begränsad med det lilla man får med. PLUS att grejjerna är ganska kass.

Ganska snart byter man ut allt i påsen mot riktiga grejjer och bättre bindmaterial, nackar städ etc.

visst kanske man kan se det som lite waste med pengar?!.. men ifall man bara vill prova på att binda.. tycker jag ett nybörjakit är helt okej. Men visst håller jag med om att ett riktigt bra städ är värt att investera redan från början!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lyfter denna tråd. Funderar själv på att börja binda till hösten och har läst att skippa färdiga kit för att istället satsa på ett hyggligt städ, bra sax, trådhållare etc. Exakt vad kan ni rekommendera som är bra men inte kostar skjortan?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det finn ju en del pryttlar som är absolut nödvändiga, samma sak när det kommer till material. Om du tänkt dig att binda flugor för t,ex Harr/Öring så är det en sak, en helt annan om det är kust eller lax osv. När det kommer till imitationer så kan det vara en fördel om man förstår att det är insekten man vill imitera  inte nödvändigtvis kopiera ett flugmönster. Jag skulle tro att jag binder 90% av mina flugor på 5% utav det material jag har, alltså det mesta utav det material som jag har skaffat har jag liten eller begränsad användning för. Du kan nog binda lika många flugor  nästan nästan nästan lika bra på ett bindstäd för 500 kr som på ett för det tiodubbla. Torrflugehackel  är en dyr historia om du vill ligga i topp med 42 färger ner till stl 24 på krok. Jag binder nog 80% utav mina torrflugor på stl 12, och dessa i kanske fem olika nyanser.  Jag har sett många som slutat binda flugor sälja hela surven på tradera eller blocket för en procent av vad det förmodligen skulle kosta att köpa allt nytt. Så vill man komma riktigt billigt undan så är nog ett sådant paket en kandidat.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för tipset Morgan! Ska absolut kolla tradera och säljsidor!

Jag fiskar i princip bara efter harr/öring/röding och blir mest klassiker som Haröra, streaking caddis, superpuppan, klimkhammer, wolly bugger, e-12 mfl.

Om man ser till endast städ och verktyg, vad är absolut nödvändigt eller värt att satsa på? 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag binder på ett Danica (tror jag det heter) rotationsstäd ,men just den funktionen använder jag knappt. Har aldrig ägt nåt dyrt städ men dom är säkert tokbra. Har inte haft många städ under dom 42år som jag bundit mina egna flugor.har heller aldrig haft nån platta till städet utan skruvat fast det i bordet bara. Visst skulle jag kunnat haft både platta och ett exklusivare städ, å då kanske jag tyckt att jag inte kunde leva utan det,(men det kunde jag, bevisligen) Jag köper min sax på apoteket (nagelbands sax),annan gammal sax för grövre material. Trådhållare har jag två st köpte den andra i vintras också dom billiga använder inte så många olika typer eller färger av bindtråd å tycker inte att det är såå jobbigt att byta spole att jag måste ha tio st. Hackel tång har jag nog fem utav, använder dock bara en. whipfinisher använder jag, men förr tvinnade jag bara tråden  mellan tummen å pekfingret lite snabbt satte öglan runt skallen å drog åt. nålar har jag, å där har jag extra tunna knappnålar och dubbingnålar mest stoppnål i vinkork. snabblim med pensel, lack, å några färgpennor. Naturligtvis har jag många fler verktyg som jag dock nästan aldrig använder. Det händer att jag använder vingbrännare dock. Alltså du BEHÖVER inte så många olika verktyg .Städ ,trådhållare, sax, hackeltång, nål,dom är väl oumbärliga. Sen kommer vingbrännare, hairstacker, dubbingtwister, kanske en klämma en pincett å en tång eller två.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Låter som man kan komma relativt billigt undan ändå.. Jag får kika lite närmare när det börjar bli dags, tack så länge!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På ‎2018‎-‎07‎-‎09 at 13:42 lalle81 sa:

Lyfter denna tråd. Funderar själv på att börja binda till hösten och har läst att skippa färdiga kit för att istället satsa på ett hyggligt städ, bra sax, trådhållare etc. Exakt vad kan ni rekommendera som är bra men inte kostar skjortan?

Typ nåt sånt här borde ju funka. Inte nytt, Inga proffs, hi tec, state of the art grejjer, men du skulle lära dig mycket å fylla många askar med nåt åt det här hållet. https://www.blocket.se/varmland/Flugbindningsprylar_80249701.htm?ca=6&w=3

Redigerad med Morgan
komplettering

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du behöver bara en bra kniv å balsa + ett städ.:D   skoja ba!

Köp ett beggat städ här på forumet...den bör "gapa" över alla krok strl. du kan tänkas binda på.

Svart å vit bindtråd..den vita kan en färga. Bra grundmaterial..div dubbing,(grönt,brunt,svart,gult)..hårmaterial(Räv,bucktali,Ekorre = vinge)..rött material som en hugg-punkt i röva..är inte helt fel.

Brun,svart,vitt hackel klarar en långt med...saddel föredrar jag själv. Det vita kan en som sagt färga själv.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.