Järven

Nedre Ransarån

319 inlägg i detta ämne

Avslöja Hemligjaure gör man nog inte när det kommer till Ransarån,

då det är nog relativt välkänt av dom flesta som gillar Röding.

Dessutom är vattnet kvoterat och fisket sker under ordnade former.

Ligger någon mil från Saxnäs i södra lapppland och är ett kvoterat

vatten där man kan lösa 10st kort/dag,varav 8st är bokningsbara i

förväg och 2st "först till kvaran" vad jag fattat.

Ån sträcker sig från den stora fula dammen vid sjön ransaren ner till

där den rinner ut i Gikasjön,fisket efter Röding bedrivs mest i övre & nedre selet

som har klart vatten och fisken kan vara både skygg och kräsen men

den finns där och håller hyfsad storlek.

Närmaste camping finns vid byn Fatmomake och en hyfsad naturkamping

med dass och bänkar hittar man där ransarån rinner ut i Gikasjön.

Karta finns att kika på här:http://www.ac.lst.se/fiskekartor/Frame5.htm

Fiskekort köper man hos:http://www.kultsjogarden.se/inside810.htm

Tips 1:Testa fiska från stenpiren där ransarån rinner ut i Gikasjön,

gott om Röding i i25-30cm klassen,fiskekort köper man i Grundfors.

Tips 2:Testa det torkade renköttet i kiosken i Fatmomake,en höjdare.

Tips 3:Kör C&R och ta en Pizza på Kultsjögården istället,finns med Rödingsmak.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

du fick skriva om tråden ser jag  :(

Nåja det kan ju inte hjälpas bra att du tog jobbet då många edgare verkar planera fiskesemester till ransarån -08.

Jag hade en fråga senast och vet inte om jag fick svar eller om du ens har någon aning men du verkar ju ha bra koll på stället.

Hur är vårvinterflugfisket i ransarån? Har sett på sidan att man kan fiska där väldigt tidigt och undrar om du har någon erfarenhet av april/maj fisket?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
du fick skriva om tråden ser jag  :(

Nåja det kan ju inte hjälpas bra att du tog jobbet då många edgare verkar planera fiskesemester till ransarån -08.

Jag hade en fråga senast och vet inte om jag fick svar eller om du ens har någon aning men du verkar ju ha bra koll på stället.

Hur är vårvinterflugfisket i ransarån? Har sett på sidan att man kan fiska där väldigt tidigt och undrar om du har någon erfarenhet av april/maj fisket?

Jag har inte testat vinter/vår där själv så jag har dåligt med tips.

Så ett repotage om vinterflugfiske i Ransarån,har för mig att det var i Allt om flugfiske.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Använd sökfunktionen och sök på Ransarån så hittar du en hel del. April/Maj är trevligt, naturen håller på att piggna till och små bäcksländor kläcker i Ransaråselen  :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Använd sökfunktionen och sök på Ransarån så hittar du en hel del. April/Maj är trevligt, naturen håller på att piggna till och små bäcksländor kläcker i Ransaråselen  :)

Det låter ju riktigt trevligt. Här uppe i norr är man ju inte van att börja flugfiska förrän i slutet på maj ungefär :(

Hade varit en trevlig säsongstart att ta någon röding :D

Järven tack för infon ska se om jag kan hitta något. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ska dit v24. Är någon där då?? Bor på Kultsjögården. Pilsner i resturangen och planering. Låter fint va??

(Har info om att det INTE är kvoterat på NEDRE sträckan. Blev osäker nu. Måste ringa Mats och höra)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ohyggligt hög vattennivå i övre selet på den där bilden må jag säga.

Stämmer bra,vattnet gick tokhögt första veckan i Augusti när bilden är tagen.

Regn och blåst mest hela tiden men så fort vinden och regnet lade sig började det vaka.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ska dit v24. Är någon där då?? Bor på Kultsjögården. Pilsner i resturangen och planering. Låter fint va??

(Har info om att det INTE är kvoterat på NEDRE sträckan. Blev osäker nu. Måste ringa Mats och höra)

Säsongen 2007 var det iaf 10 kort/dag som gällde,se första inlägget.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ny ägare på Kultsjögården från jan. Mats har flyttat Fiskecentrum till Saxnäsgården........

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Måste tipsa om ett annat boende också, då vi själva har stuga i Marsliden!

Det finns jättefina stugor att hyra i Marsliden, det är inte långt från ransarn!

http://www.marsliden.se/

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lite allmän info:

Rödingens medelvikt har minskat stadigt under 4-5 år samtidigt som öringen har ökat explosionsartat. Öringexplosionen tror jag har flera förklaringar: De sista årens varma somrar har gynnat öringen och missgynnat rödingen, rödingen har nästintill försvunnit i många fjällvatten på bara några år. Då selen blev kvoterade förbjöds maskfiske och spinn även i åsträckan från nedre selet till Gikasjön, denna sträcka är ett uppväxtområde för öring och har tömts av fiskare under somrarna tidigare, men nu överlever öringen och när de "vuxit ur" ån söker de sig upp eller nedströms till lokaler som är lämpligare för dem. Selen fylls alltså på med öring från ån.

Tidigare mer eller mindre tömdes övre selet på röding under vintrarna av pimpelfiskare, smårödingen plockades i princip helt bort. Så är det inte längre och smårödingen lever nu i stim som i vilken sjö som helst. Selen fylls på av stor röding från ransaren och det hela fungerar som ett put and take vatten, jag antar att när det nu är överbefolkat av småröding och öring vandrar mycket av den större rödingen som kommer ner vidare till Gikasjön. Tidigare kom storrödingen ner till ett ganska tomt sel och fann således utrymme att stanna där.

De "stationära" stora rödingar man nu ser är ofta tillbakatryckta till en smal nisch som inte öring eller småröding utnyttjar. Nämligen att plocka snäckor på botten och sjögräset. Dessa rödingar är mycket magra och allmänt slöa, men det är där de verkar hamna i konkurransen som numera råder och till följd av höga temperaturer.

Jag tror att om man vill ha tillbaks det "gamla" fisket med medelvikt över kilot, gott om 2kg+ röding och i princip ingen öring så är det högt uttag och inga minimimått som gäller. Kom ihåg att vi inte pratar om ett vatten som lyder under normala regler för fiskbestånd!

Vi har nu ett vatten utan uppseendeväckande rödingfiske men ett mycket fint öringfiske med väldigt gott om 2kg+ öring, men det är ju kanske inte vad man egentligen väntar sig av just Ransarselen som alltid varit känd för sin grova röding.

Men, men, så är det, och mindre röding och mer öring lär det bli!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kanske dags att införa andra regler för att bevara Rödingfisket där,tex att man bara får avliva Röding -30cm och inga begränsningar på Öring ?

Har för mig att jag hör om något liknande om "storlekslimit" i Pieskeströmmarna dvs att man bara får ta en viss storlek på fisk och resten får gå tillbaka,men jag kan ha fel där.

Kanske är det som du säger händer där nu början på det som brukar hända med Rödingen om det blir för många indevider som får tampas om maten,medelstorleken sjunker rejält och slutar med något som liknar ett tusenbrödrabestånd.

Då nedre Ransarån har bottentappning från Ransardammen så borde det väl inte vara några jätte

skillnader i vattentemperatur,har du hört om det gjorts några mätningar som tyder på detta ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kanske dags att införa andra regler för att bevara Rödingfisket där,tex att man bara får avliva Röding -30cm och inga begränsningar på Öring ?

Kanske är det som händer det som det brukar med Rödingen om det blir för många indevider som får tampas om maten,medelstorleken sjunker rejält och slutar med något som liknar ett tusenbrödrabestånd.

Då nedre Ransarån har bottentappning från Ransardammen så borde det väl inte vara några jätte

skillnader i vattentemperatur,har du hört om det gjorts några mätningar som tyder på detta ?

Ransarn har en amplitud på 18 meter och har ibland fått dispens att gå under det, då är det inte längre kallt bottenvatten som tappas utan lagret ovanför språngskiktet gissar jag.

Tempen har varit uppemot 18-20 grader i övre selet två sista somrarna.

Min tanke är att åsträckan skulle släppas fri för mask och allt och pimpelfiske tillåtas utan begränsningar, men det lär aldrig ske..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad tror du om en regeländring då ?

Tex att all Röding över 35 cm fredas ?

Fritt fram på Öring.

Borde ju ändra villkoren i selen till en del i alla fall.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Vad tror du om en regeländring då ?

Tex att all Röding över 35 cm fredas ?

Fritt fram på Öring.

Borde ju ändra villkoren i selen till en del i alla fall.

Skulle kanske funka, vet ej. Men jag tror att det behövs ett STORT uttag om man vill ha tillbaks rödingfisket, kanske i det närmaste utrotning av öring.. :- Men det skulle kanske inte hjälpa ändå för mycket är nog de varma somrarnas fel. Och Vattenfalls..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Du har ju alldeles rätt jakobj! Fan va skönt att höra vettiga åsikter från människor som kan någonting.

Jag håller med dig fullständigt. Kvoteringen och mediaexponeringen på senare år ger en skev bild av selen.

Dagens "tivolifiskare" (se filmen "Roadtripp till Ransarån" på FJ:s sida som exempel) har ingen aning om vad för slags fiske som bjöds förr i selen. Storröding fisket med fluga var ju till och med bättre då det pimplades på isarna och C&R hysterin inte riktigt hade fått fotfäste. De "gamla" lokala långspö-metarna gjorde sitt till för att underhålla storfisk potentialen. Det varma vädret kan man ju inte råda över men det är allmänt känt att om man skördar hårt på rödingpopulationer så får man stor fisk kvar i systemet. Släpp kvoteringen vintertid. Låt de skoterburna barnfamiljerna med de neonfärgade overallerna gå lös med maggots!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
och förresten, välkommen tillbaks till forumet jakob. Du behövs här.

Tack! :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
och förresten, välkommen tillbaks till forumet jakob. Du behövs här.

:);)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Lite allmän info:

Rödingens medelvikt har minskat stadigt under 4-5 år samtidigt som öringen har ökat explosionsartat. Öringexplosionen tror jag har flera förklaringar: De sista årens varma somrar har gynnat öringen och missgynnat rödingen, rödingen har nästintill försvunnit i många fjällvatten på bara några år. Då selen blev kvoterade förbjöds maskfiske och spinn även i åsträckan från nedre selet till Gikasjön, denna sträcka är ett uppväxtområde för öring och har tömts av fiskare under somrarna tidigare, men nu överlever öringen och när de "vuxit ur" ån söker de sig upp eller nedströms till lokaler som är lämpligare för dem. Selen fylls alltså på med öring från ån.

Tidigare mer eller mindre tömdes övre selet på röding under vintrarna av pimpelfiskare, smårödingen plockades i princip helt bort. Så är det inte längre och smårödingen lever nu i stim som i vilken sjö som helst. Selen fylls på av stor röding från ransaren och det hela fungerar som ett put and take vatten, jag antar att när det nu är överbefolkat av småröding och öring vandrar mycket av den större rödingen som kommer ner vidare till Gikasjön. Tidigare kom storrödingen ner till ett ganska tomt sel och fann således utrymme att stanna där.

De "stationära" stora rödingar man nu ser är ofta tillbakatryckta till en smal nisch som inte öring eller småröding utnyttjar. Nämligen att plocka snäckor på botten och sjögräset. Dessa rödingar är mycket magra och allmänt slöa, men det är där de verkar hamna i konkurransen som numera råder och till följd av höga temperaturer.

Jag tror att om man vill ha tillbaks det "gamla" fisket med medelvikt över kilot, gott om 2kg+ röding och i princip ingen öring så är det högt uttag och inga minimimått som gäller. Kom ihåg att vi inte pratar om ett vatten som lyder under normala regler för fiskbestånd!

Vi har nu ett vatten utan uppseendeväckande rödingfiske men ett mycket fint öringfiske med väldigt gott om 2kg+ öring, men det är ju kanske inte vad man egentligen väntar sig av just Ransarselen som alltid varit känd för sin grova röding.

Men, men, så är det, och mindre röding och mer öring lär det bli!

Varför äter de manga stora öringarna inte smarödingen, har de helt olika biotoper ?  Stora rödingar bör ju ocksa kunna kunna äta

smaröding. Det bör nog göra en mer omfattande studie innan man kan säga helt säkert vad orsaken är. Är de sma rödingarna i Ransarn exakt samma art eller ras skulle man kanske säga som de stora ? Bada är säkert Salvelinus Alpinus, därför har jag skrivit ras, men det kanske heter form, men i manga vatten finns det tva eller tre populationer av röding som har olika levnadssätt och olika lekomraden. Dvs en röding av den planktonätande formen kanske inte kan bil större än ett pa hekto medans storrödingen nar flera kilo. Det är det ju svart att veta om en liten röding tillhör den ena eller andra populationen i alla fall för normalfiskaren som inte är nagon biolog.

Vet inte hur bra det funkar med minimimatt vid vinterfiske ? Hur bra klarar sig en fisk som först fangats med mask och sedan legat och sprattlat i snön till slut ska genom ett djupt borrhal igen ?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Vet inte hur bra det funkar med minimimatt vid vinterfiske ? Hur bra klarar sig en fisk som först fangats med mask och sedan legat och sprattlat i snön till slut ska genom ett djupt borrhal igen ?

Minimimått? Pimpelfiske?

Skoterburet pimpelfiske under vårvintern i de svenska fjällen har varit och är fortfarande en folkrörelse.

Ett av de mest signifikanta glädjeämnena många norrlänningar i inlandet har under vårvintern.

En företeelse som är djupt rotad i folksjälen. Har pågått i alla år och har skördat långt mer än flugfisket.

Man bonkar det man fångar vid pimpelfiske. Så har det alltid varit.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Minimimått? Pimpelfiske?

Skoterburet pimpelfiske under vårvintern i de svenska fjällen har varit och är fortfarande en folkrörelse.

Ett av de mest signifikanta glädjeämnena många norrlänningar i inlandet har under vårvintern.

En företeelse som är djupt rotad i folksjälen. Har pågått i alla år och har skördat långt mer än flugfisket.

Man bonkar det man fångar vid pimpelfiske. Så har det alltid varit.

Precis, hur skulle det da funka med fredning av all röding över 35 cm som nagon skrev ? Tror inte att nagra andra än flugfiskare, i alla fall i Sverige, skulle första detta med "fönsteruttag" heller. Sa antigen tillater man pimpelfiske pa selen eller sa förbjuder man det, men jag tror inte att franvaron av pimpelfiskare som jag skrivit tidigare  nödvändigtvis förklarar storrödingens tillbakagang, det är nagot annat som inte är i balans. Det maste ha funnits storröding innan det fanns pimpelfiskare.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jag tror inte att franvaron av pimpelfiskare som jag skrivit tidigare  nödvändigtvis förklarar storrödingens tillbakagang, det är nagot annat som inte är i balans

Ja, precis, öringen har ökat och vattnet har varit för varmt. Mycket tydligt beskrivet av jakobj (han bor ju "i ån")!

jakobj gjorde även lösningen väldigt tydlig;

1. Pimpelfiske på selen ger uttag av stor mängd småröding, stor röding vandrar in i selet och finner gott livsutrymme.

2. Maskmete i bäcken ner mot Gikasjön glesar ut småöring och håller den stammen nere.

också har vi 3. Bottentappning från dammen ger kallt vatten till selen vilket är gynnsamt för rödingen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Ja, precis, öringen har ökat och vattnet har varit för varmt. Mycket tydligt beskrivet av jakobj (han bor ju "i ån")!

jakobj gjorde även lösningen väldigt tydlig;

1. Pimpelfiske på selen ger uttag av stor mängd småröding, stor röding vandrar in i selet och finner gott livsutrymme.

2. Maskmete i bäcken ner mot Gikasjön glesar ut småöring och håller den stammen nere.

också har vi 3. Bottentappning från dammen ger kallt vatten till selen vilket är gynnsamt för rödingen.

Du har tydligen inte läst vad jag skrivit om olika rödingpopulationer. Jag säger inte heller att Jakob har

fel, men jag tror inte helleratt han nödvändigtvis har rätt. En mer noggrann analys av problemet av biologer är säkert nödvändigt, bara

för att "man bor i an" gör man inte alla ganger rätt analys. Men det kan ju hända att han har rätt, men jag tror att det är farligt att säga

"släpp pimpelfisket fritt sa ordnar sig allt". Om orsaken är det varmare vattnet  och ökat planktontillgang som kanske gynnar smarödingen , skulle ett ökat uttag kanske innebära varken bra röding eller öringsfiske.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.