Hoppa till innehåll
HåkanViskafors

West Coast Killer

Recommended Posts

Ett mönster som jag utvecklat själv och använder med stor framgång :)

Krok: Mustad Saltvattenskrok strl 8

Bindtråd: Röd 6/0

Kropp: Cactus Chenille

Rygg: Gäddflash eller liknande

Hackel: Mjukt - typ WollyBugger-hackel

Butt: Orange dubbing

Börja med att dubba upp en "kula" längst bak på kroken. Försök att göra den så hög och smal som möjligt.

Därefter snor man på hacklet. Den orangea dubbingkulan hjälper till så att hacklet spretar gôtt :)

Bind in ryggskölden av något flashmaterial, tinsel eller dyl..

Bind in Cactuschenillen och linda den framåt över kroppen. Fäst chenillen och ryggskölden för att därefter göra ett litet prydligt huvud :)

Detta blir en fluga med bra balans i vattnet.

Förtyngning gör jag med blyplattor som täcker hela krokskaftet. Utgångspunkten är att flugan är oförtyngd men med lite bly kan man variera fiskesättet ytterligare!

Läste någonstans att en del räkor blir angipna av parasiter och därmed tappade en del av sin simförmåga = lätt byte för öringen. Dessa parasiter skapade ett orangefärgat fält på räkan....

En fluga som funkar hela säsongen ;D

post-1679-0-46934800-1332609506_thumb.jp

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Förtyngning gör jag med blyplattor som täcker hela krokskaftet.

;D ...finns det nån annan typ av plattor... man skulle kunna använda istället?

om man skulle få för sig å binda en WCK så har jag inga såna... och vill helst inte köpa på mig det nu heller...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

om man skulle få för sig å binda en WCK så har jag inga såna... och vill helst inte köpa på mig det nu heller...

Jag använder plattor bara för att få en jämn viktfördelning på flugan. Blytråd funkar också - sprid ut den över hela krokskaftet bara. Eller lägg ett par blytrådsbitar längs med krokskaftet...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jag använder plattor bara för att få en jämn viktfördelning på flugan. Blytråd funkar också - sprid ut den över hela krokskaftet bara. Eller lägg ett par blytrådsbitar längs med krokskaftet...

mycket trevlig fluga, dock så håller jag mig till mina.......skulle vi dock fiska ihop vilket jag hoppas på så hade det varit kul att få testa denna killern!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

glömde nämna att jag sett denna variant i grizzly......också den verkar väldigt giftig

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fråga tandläkaren om "blyinfattningar" de använder till sina röntgenplåtar. Dessa är tunna och kan klippas till önskad längd och bredd.

Mvh

paul

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Fråga tandläkaren om "blyinfattningar" de använder till sina röntgenplåtar. Dessa är tunna och kan klippas till önskad längd och bredd.

Mvh

paul

Det var precis sådana jag fick av min tandläkare. De skulle göra sig av med alltihop och gå över till naturvänligare material ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det var precis sådana jag fick av min tandläkare. De skulle göra sig av med alltihop och gå över till naturvänligare material ;D

...men det gör FAN inte viiiiiii...........  ;D ;D ;D ;D ;D ::)

;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kan man förtynga flugan med guldskalle, eller får den konstid gång i vattnet

Självklart kan man förtynga den med en guldskalle även om jag inte gillar det riktigt. Guldskallen skulle medföra att den blir framtung till skillnad från att blya kroppen. Den kommer då att dyka och få en jiggande gång. Inget fel med det, men jag anser att räkor inte beter sig på det viset.....

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Fattig och ful som jag är brukar jag förtynga med lödtenn...

är det trångt om utrymme bankar jag ut det med hammaren och får en platt remsa. Om jag vill laga "ryggsimmarräkor" som är höga i ryggen lägger jag lödtennsplattor lager på lager.

mvh. Fredrik-flugarn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

mycket bra fluga, har ett "orginal" hemma som tagit väldigt många havsöringar, söndertuggad men funkar än :D

band en kopia förra säsongen som också tog fisk, dock har jag inte hittat just den där nyansen av chenillen vilket gör mig irriterad. oftast för copperfärgade eller glansiga och ofta för långa fiber. men med den mallen kan man göra flugan på många sätt med många olika material. en snabbunden fluga när den är som bäst!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hur är det miljö tänket hos er? ???

Finns det nått miljö vänligt alternativ? :)

T,ex. att se till att ALDRIG mista flugan. ::)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.