Hoppa till innehåll
kentP

Epoxy till flugor

Recommended Posts

Ni som andvänder epoxy tiil era flugor har ju märkt att man hinner max med 2 -(3) flugor per blandning innan den börja att stelna, nu pratar vi om 5 minuters epoxy vilket många andvänder vid flugtillverkning. När den skall börja stelna vill man att det skall gå fort så att det inte rinner ut o tar en annan form än den man har format till. Ta en kylklamp o sätt på en en "gul klister lapp" o blanda där, tar längre tid för att brinna ihop o då får ni mer tid o hinner uttnyttja allt lim som är blandad . Detta tips har jag fått av "pigdog" här på edge, ville dela med mig av detta tips . Annars kastar man bort lika mycket som man har andvänt o det gör lika ont varje gång.

Mvh kentP

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Ni som andvänder epoxy tiil era flugor har ju märkt att man hinner max med 2 -(3) flugor per blandning innan den börja att stelna, nu pratar vi om 5 minuters epoxy vilket många andvänder vid flugtillverkning. När den skall börja stelna vill man att det skall gå fort så att det inte rinner ut o tar en annan form än den man har format till. Ta en kylklamp o sätt på en en "gul klister lapp" o blanda där, tar längre tid för att brinna ihop o då får ni mer tid o hinner uttnyttja allt lim som är blandad . Detta tips har jag fått av "pigdog" här på edge, ville dela med mig av detta tips . Annars kastar man bort lika mycket som man har andvänt o det gör lika ont varje gång.

Mvh kentP

Det stämmer mycket bra, Jobbar själv med tillverkning av Epoxy båtar man skall heller inte ha epoxy i en klump då härdar den även snabbare. enkelt sagt kallt = långs härdning Varmt = snabb härdning.

Har använt värme pistol flertalet gånger  :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har läst någonstans att man ska blanda ihop epoxy på metallfolie. Metallen leder ur värmen vilket förkortar härdningstiden.

Har inte testat själv. Vet inte vart jag läste det, kan ha varit här på Edge.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Du menar att härdningstiden blir förlängd, så att man har mer tid att kladda innan det blir hårt.

Jepp, skrev fel.

Sorry!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Eller så kör man med Loon Hard Head.. så slipper man epoxyn!

En annan klar favorit, men torksnurra är nästan ett måste då.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

najj inte för mig iallafall.. jag har 2 st spotlights (50W) som ljuskälla.. det blir varmt och fint.. upp med flugan på en peang sen e det bara att snurra då och då..

blir kalas.. :rolleyes:

tar ca 2-3 min att stela så man kan sätta fast den nån annan stanns.. = lika för epoxy... :(

Redigerad med Joakim jocke8211 Ericsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den där torksnurran har för mig nästan blivit ovärderlig..!...fast bara till "huvudflugor", typ epoxy eller hard head.

Det är härligt att se de små liven snurra rundor.. :rolleyes:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Den där torksnurran har för mig nästan blivit ovärderlig..!...fast bara till "huvudflugor", typ epoxy eller hard head.

Det är härligt att se de små liven snurra rundor.. :rolleyes:

ja man blir ju distraherad!! :(:D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
ja man blir ju distraherad!! :rolleyes::D

Nej, nej, distraherad blir man när man hela tiden behöver sitta och vända och snurra flugor om man inte använder snurra. :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Nej, nej, distraherad blir man när man hela tiden behöver sitta och vända och snurra flugor om man inte använder snurra. :rolleyes:

har inte det problemet.. :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Någon som byggt en egen flugtork och kan rekommendera en viss motor för ändamålet?

jopp

Discokule motor funkar fint..

har en batteri driven.. men man kan ta den på 220V med...

// j

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Någon som byggt en egen flugtork och kan rekommendera en viss motor för ändamålet?

Vanlig skruvdragare med en minitving på avtryckaren borde väl funka. Minitvingen får man justera så att den bara trycker mycket löst. Sedan kan du ha en borr i som du trycker på en frigolitbit eller liknande. Ska testa det någon kväll.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Hittade en:

http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,P...x?artnr=36-3309

Är det enkelt att plocka isär och bygga om?

lättare att köpa en " lös motor" än att plocka isär..

http://www.elmagasinet.se/artiklar.asp?id=3302

http://www.hobbex.se/p/productmenu,261.434.../t/product.html

Hitta för 99 spänn

Redigerad med Joakim jocke8211 Ericsson

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.