Hoppa till innehåll
kentP

Epoxy till flugor

Recommended Posts

Skulle 1,5 varv funka tror du, eller blir det för långsamt?

Hittade en motor med den hastigheten på Musikbörsen som finns här i stan där jag bor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
Skulle 1,5 varv funka tror du, eller blir det för långsamt?

Hittade en motor med den hastigheten på Musikbörsen som finns här i stan där jag bor.

njae tror jag inte.. jag har bara kört på 3v/min pga att jag blev rekomenderad det.. men jag vet dom som lackar spön och kör med 1,5 v/min..

det e ju bara att anpassa skivans (sätter fast flugorna på) storlek.. så borde det funka klocka..

ett tips är att köra liggunderlag och 3mm plyfa..

plyfan innerst och sen limma fast liggunderlaget..

// jocke

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
det e ju bara att anpassa skivans (sätter fast flugorna på) storlek.. så borde det funka klocka..

// jocke

Du är inte dum du!

tack för tipsen, nu ska det byggas.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Efter ett besök på Teknikmagasinet som kostade mig 170kr och lite pyssel hänger den här nu på väggen i bindrummet.

Tack för tipset!

post-4071-1264017751_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Efter ett besök på Teknikmagasinet som kostade mig 170kr och lite pyssel hänger den här nu på väggen i bindrummet.

Tack för tipset!

Vilken cool snurra, respekt..

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för tipset!

Snyggt!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
En sån där har jag...från Fly Dressing alltså.

Funkar bra! :D

Det gjorde min också tills att den åkte i golvet och axeln lossnade. Suck! :wub:

Men den var bra, så länge den funkade...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för tipset!

Är det en fd discolampa eller nåt? :wub:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Även jag är intresserad av att höra åsikter om clear cure goo??? jag har inte hållit på med epoxyflugor öht men kan tänka mig att epoxy är lite jobbigt å hantera då jag hållit på med det i andra situationer än flugbindning...

Mvh

/peter

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilken fin snurra! ska in och köpa en sådan motor i veckan. två burkar loon är beställt. hoppas jag får till hövvena nu på mina flugor.

Är det en gammal rulle till linor du satt fast? Och klämmorna, köpte du dom på teknikmagasinet också?

Redigerad med yoxler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Se posten om UV-lim vettja, så jäkla mycket smidigare än att söla med epoxy, samt att det inte luktar ett smack.

Kan bara hålla med. Har testat både epoxy och loon, båda tycker jag spricker alltför lätt efter ett tags användande. UV-limmet är segare och klarar sig bättre, klarar att man dänger i bakkastet (vilket tyvärr händer ibland...). Och så är det ju enklare att aplicera.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Clear cure goo ser ju ut att vara väldigt smidigt när man kollar in amrikanarnas step by step när dom binder flugor med epoxy, jag har iallfall beställt hem lite och återkommer med en rapport =)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vilken fin snurra! ska in och köpa en sådan motor i veckan. två burkar loon är beställt. hoppas jag får till hövvena nu på mina flugor.

Är det en gammal rulle till linor du satt fast? Och klämmorna, köpte du dom på teknikmagasinet också?

Tack!

Jepp, det är en linrulle. Men den har ersatts med en svarvad träskiva nu.

Klämmorna köpte jag på Clas Olsson.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

låter ju kanon! Och den snurrar 3varv/min? Stod inget på teknikmagasinets hemsida om det.

Hur fäste du klämmorna?

Har skickat frugan till stan för o köpa en sådan nu. Klämmorna får jag fixa i helgen när jag är i Malmö

Redigerad med yoxler

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

ska göra storstan sörru, syrran fyller. Hade tänkt besöka whiskymessen också men har blivit asigt förkyld :(

Så det får kanske bli en liten runda till utvalda fiskebutiker istället, och till klasse o köpa klämmor.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Onekligen en smart lösning på snurra! Fast jag hade nog hellre använt foam istället för krokodilklämmor, men det är ju en smaksak. Snurran är ju ovärderlig, när man håller på med epoxy.

//Anders

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ni som andvänder epoxy tiil era flugor har ju märkt att man hinner max med 2 -(3) flugor per blandning innan den börja att stelna, nu pratar vi om 5 minuters epoxy vilket många andvänder vid flugtillverkning. När den skall börja stelna vill man att det skall gå fort så att det inte rinner ut o tar en annan form än den man har format till. Ta en kylklamp o sätt på en en "gul klister lapp" o blanda där, tar längre tid för att brinna ihop o då får ni mer tid o hinner uttnyttja allt lim som är blandad . Detta tips har jag fått av "pigdog" här på edge, ville dela med mig av detta tips . Annars kastar man bort lika mycket som man har andvänt o det gör lika ont varje gång.

Mvh kentP

Har lagt epoxyn på hyllan. Nu är det Bug-Bond som gäller. Enklare och snabbare blir det inte,inget kladd heller för den delen.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Jag har varit på Shimanos spöfabrik i Batam Malaysia där man exempelvis gjort shimanos finaste flugspön och spinnspön som exempelvis Freestone FS serien och sett hur produktionen går till. Mandrillen tror jag främst är unik för spöts längd men den påverkar inte spöts aktion vad jag kan minnas? Fast det är klart en tjock resp tunn mandrill har förmodligen viss påverkan? Mandrillen måste ju oavsett vara helt jämt taperad annars kan man inte dra ut den när spöt torkat. Oavsett sitter den stora grejen i hur man jobbar med kolfibern. Ett bra spö har kanske 12 lager kolfiber med olika egenskaper som läggs ovan varandra i olika lager och riktningar för att skapa ett spö med den aktionskurva och spänst i vissa delar som man vill åt. Vad jag förstår så är den stora grejen med nanoresin att det går åt mindre resin/lim och att man helt eliminerar luftbubblor/ojämn blandning. Nanoresin gör att vi numera har färre brottsanvisningar i spöna vilket gör att de håller bättre.   
    • Varför fick jag meddelande om dessa vackra rullar? Mycket har jag ställt till , men detta är jag oskyldig till.
    • Nej tack, jag skulle kanske lagt till att jag inte gillar handtagen på Sage nyare spön.
    • Bra pris och den är ju ett ytterplagg om jag fattat rätt? Hur länge har du haft den? 
    • En tapering har du så att säga även på ett vanligt kolfiberspö, men man använder aldrig dessa termer. Rätta mig om jag har fel men andra aspekter verkar ha  större påverkan, resin, kolfibrernas riktning, osv. Kolfibern rullas ju på en mandrel (metallstav) som har en tapering. Kan det vara så att man ren lathet använder samma mandrel till flera spöserier och enbart mixtrar lite med kolfibern och olika resin på spöna, någon som vet? Hade hur som helst inte förvånat mig ett dugg!
    • Jag kör en från kajaksidan:  https://www.kajaksidan.se/klader-accesoarer/torrdrakter-tillbehor/torrdrakter/dry-fashion-torrdrakt.html Nöjd än så länge. Lite små i storleken. Har L och brukar komma undan med m. Är 184 lång och 75 kg.  Dock min första så inget att jämföra med. 
    • Ursuit MPS är ju ett goretexskal man har under sina vanliga kläder. Jag tippar den funkar kanon precis som allt annat från Ursuit men ska man paddla kajak som du tänkt så blir det blött så fort vädret är sämre. Nu har ju inte du lika salt vatten som vi har på västkusten men jag tycker det är otroligt smidigt att bara spola av hela mig när jag varit ute. Det funkar ju med ytterkläder också men ett ursuit ytterplagg är en smidigare lösning. Det var ju någon som sålde en ny ursuit under köp och sälj, samma modell som den jag har (Team ABU Gore-tex). Passar den tycker jag du ska överväga att lägga ett bud på den istället för en MPS. Angående kajak. Kan tycka att en trampkajak är överlägsen när man ska fiska då man har händerna fria och kan fiska och parera mot vind och strömmar samtidigt. Hastigheten kan däremot vara en begränsning om frugan har vanlig kajak. En Native Watercraft Slayer 10 proper marschar runt 2,5 knop. (toppspeed ca 4-4,5) väljer man en mer strömlinjeformad och längre modell marscher man snabbare, tippar även att en modell från hobie med turbofenor kan vara runt 0,5 snabbare i marschhastighet men de är lite mer komplicerade att när man ska parera/backa.
    • Sage Accel 9,1 fot klass 6 2500:- + frakt
    • Jag har aldrig ägnat mycket mer tanke åt en krok än till vilken fluga och fiske den kan passa. Aldrig jämfört olika av liknande modell etc. Älskar att det finns eldsjälar som dig som grottar in sig såhär, så att man kan läsa och lära sig om något man annars sällan skulle ens ägna en tanke åt  och ja, visst är det än fin krok!
  • Ämnen

• Bilder