Hoppa till innehåll
Järven

Flötgröt Härjedalens nationalrätt

Recommended Posts

Flötgröt

6 dl grädde

1 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

Koka grädden på svag värme c:a 5 min. Vispa ned mjölet försiktigt, litet i taget. Vispa gröten slät tills den släpper från kanterna. Salta Späd ev. med 1/2 dl vatten.

Serveras till kokt öring/Röding och kokt potatis

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

• Det är ju helt nödvändigt att rolla upp en sjunklina ( rakt nedströms, inte ut över älven ) innan kast, annars är det helt omöjligt. Detta är ingen "mellanlägg" ( vilket annars är en styggelse ) utan bara en förberedelse för att över huvud taget kunna genomföra kastet. Rollkast är ju inte svårt, men det gäller att klippa till lite så man verkligen rollar upp klumpen. Har den sjunkit riktigt djupt kan det behövas två rollar innan den är uppe. Bara för spöt i en lugn halvcirkelrörelse upp till du har det ca "klockan ett", alltså strax bakom "rakt över huvudet". Sen drar du till i en kraftfull men jämn rörelse rakt framåt till ca kl 9. Klipp till ordentligt - "Kill the rod" som gamle kastinstruktören Arthur Oglesby sa på sin tid... Numera är ju rollkast en barnlek. Under tiden du tränar kan du tänka på oss som växte upp med helsjunkna 30-meters DT-linor.  😎😉  
    • LTS  9fot  7/8 helt nytt 2 delat spö. 1000 kr 
    • Hej, är ingen tvåhandsfiskare direkt men fuskar lite ibland. Du skriver på slutet att Orvisfilmens teknik inte ens hade fått upp skjutlinan. Skjutlinan drar du in före du kastar dvs du kastar med klumpens början vid spötoppen ungefär...
    • Om du släpper den för 400 är jag intresserad. Marlodge/Per Stadigh
    • Jag är en nybörjare med tvåhandsspöt. Har väl kört ca tio fiskedagar med det.  Jag har nog kollat ungefär alla instruktionsfilmer jag hittat på youtube och även om de är bra så stör jag mig på att allt är så lätt i dom.  Jag har gett mig på att lära mig single spey. Vill inte göra en massa extra moment om det inte är absolut nödvändigt. Detta både pga plaskande i vattnet och att jag vill fiska flugan så mycket som möjligt.  Problem jag har just nu är att kunna göra ett single spey med en lina som sjunker och dessutom sugs ner rätt mycket av bakvatten o dyl. För det första var jag tvungen att lyfta spöt så högt att jag nästan stod på tå för att få upp linan ut vattnet. Då blir inte svepet ett svep utan snarare en upp-ner rörelse för att sätta ankaret. Vilket ofta resulterade i för mycket ankare och ingen kraft bakåt för d-loop.  Detta gjorde att jag försökte att först göra ett rollkast nedströms för att sen göra single spey kastet. Nu blev ju detta ett till moment som jag helst inte ville göra men ändå.  Problemet med detta var att jag ej behärskar detta rollkast. Det sträckte sällan ut linan, det snarare korvade linan men den kom upp ur djupet iaf.  Försöker kolla rollkast filmer men de är gjorda med lätta linor och det ser lika lätt ut som när man står med klass 5 spöt och rollar flytlina. Hur gör jag rollkast med en lina som sugits ner i bakvatten?  Göra såhär går då absolut inte:  det där hade inte ens fått upp skjutlinan ur vattnet...
    • Ingen som är intresserad av en cool rulle till switchspöet eller 12,6:an? 
    • Slår som vanligt ett slag för Maui Jim HT, perfekta allroundglas (gula) 
    • Testar ny mobilkamera
    • Söker några linor  loop opti stream #4 flyt loop opti stream #5 flyt vision vibe 85 flyt + sink tip 3 #6 och #7  loop opti flow #5 flyt orvis hydros superfine trout #4 och #5  
    • Hej! Jag är intresserad av att kika på ditt spö. Jag bor i Luleå inne i stan. Mvh
  • Ämnen

• Bilder