Hoppa till innehåll
Christian

Bilder på hemgjorda lackmaskiner

Recommended Posts

Här vore det kul att se bilder på era hemgjorda lackmaskiner, eftersom detta verkar vara det mest diskuterade ämnet på denna arean. Det finns många beskrivningar, men ni vet hur det är med bilder som berättar...  :)

Är själv på g att bygga en nämlingen...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Ser riktigt bra ut!!  :)

Skulle man inte istället för tejp, kunna fästa två krokar på sidorna och sedan sätta ett gummiband mellan som håller spöt på plats (givetvis i bägge ändarna)?

(se dålig skiss)

post-3481-1211613120_thumb.jpg

index[2].jpg_thumb

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det gäller att snodden har bra fäste då den drar ner spöt mot stödet.

Det är alltså risk att det slirar.......... :-

Underlättas fästet om man skulle sätta lite tejp på klingan?

(blir kanske inte lika "halt"....)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Får komma med ett bidrag även om jag inte tidigare skrivit på denna avdelningen... Har trots allt byggt mig ett antal spön genom åren. Byggde tom mitt allra första flugspö en gång i tiden ;)

Hade självklart hellre lagt upp ett foto på grejerna men då jag nyligen flyttat in hos tjejen så ligger dessa grejer låååångt nerpackade...:(

Jag har gjort vaggor av bokstöd i plåt. Självklart är de vaderade i verkligheten men var lättare att illustrera dem utan... Motorn (grillmotorn) har jag monterat fast på ytterligare ett bokstöd. I denna har jag fäst en bit kluven siliconslang. Slangen är spetsig och går allt som oftast att föra in i honholken.

Minns att jag var orolig för hurvida batteriet skulle ta slut innan lacken härdat. Har dock hunnit lacka säkert 4-5 spön med samma batteri utan problem.

post-2097-1211617496_thumb.jpg

Minlackmaskin.JPG_thumb

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lustigt med bokstöden, var ute en sväng och fick just den idén! Exakt såna du har använt. Aldrig får man vara först... Snyggt!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Exakt den varianten har jag använt under många år. Funkar alldeles utmärkt!

Nu har jag köpt en discokulemotor i stället. Skönt med el isf batteridrift. Dessutom lät den där j-a grillmotorn så illa. Skrek som en gris...

Får komma med ett bidrag även om jag inte tidigare skrivit på denna avdelningen... Har trots allt byggt mig ett antal spön genom åren. Byggde tom mitt allra första flugspö en gång i tiden ;)

Hade självklart hellre lagt upp ett foto på grejerna men då jag nyligen flyttat in hos tjejen så ligger dessa grejer låååångt nerpackade...:(

Jag har gjort vaggor av bokstöd i plåt. Självklart är de vaderade i verkligheten men var lättare att illustrera dem utan... Motorn (grillmotorn) har jag monterat fast på ytterligare ett bokstöd. I denna har jag fäst en bit kluven siliconslang. Slangen är spetsig och går allt som oftast att föra in i honholken.

Minns att jag var orolig för hurvida batteriet skulle ta slut innan lacken härdat. Har dock hunnit lacka säkert 4-5 spön med samma batteri utan problem.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Så här ser min ut. Går att fälla ut till dubbel längd. Flyttbara stöd. motor fr. discokula och klämfäste fr. trädgårskoppling. Funkar kanon

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tack för alla bilder och ideer! Kul att se att du kör med gardenavarianten, Jan!

Nu blir jag sugen på att realisera en egen variant. Återkommer med en skiss. Har tänkt lite till.  :D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Enda kruxet är ju att man får bygga upp änden på klingan med tejp för att klämma fast den. Med det tycker jag är ett litet problem. Det finns dom som tillverkar tejp hela dagarna.  ;D

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Enda kruxet är ju att man får bygga upp änden på klingan med tejp för att klämma fast den. Med det tycker jag är ett litet problem. Det finns dom som tillverkar tejp hela dagarna.  ;D

När du lackar bör du ha något som passar inne i klingan, så det brukar vara den utgående axeln på motorn som behöver justeras.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
När du lackar bör du ha något som passar inne i klingan, så det brukar vara den utgående axeln på motorn som behöver justeras.

Och det är där min lilla siliconslang kommer in... En bit uppskuren "spetsad" bit akvarieslang. Om man konar den rätt så passar den i de flesta klingor. Har aldrig upplevt att den slirar. Att den sen är böjlig underlättar dessutom...

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det låter fantastiskt smart! Det kommer underlätta för mig. Tack, tack...  :)

Och det är där min lilla siliconslang kommer in... En bit uppskuren "spetsad" bit akvarieslang. Om man konar den rätt så passar den i de flesta klingor. Har aldrig upplevt att den slirar. Att den sen är böjlig underlättar dessutom...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

och så här ser min ut!

Jag använder som bilderna visar ett stöd med två armar (stöden går inte att flytta på) och en separat del för motorn.

Motordelen är fortfarande i utvecklingsstadiet som ni ser men jag har byggt 7 spö på den så den funkar ;)

Infästningen för spöt har jag laborerat med, det bästa ur säkerhets och kvalitetsynpunkt så härlångt är tejp :)

men det är lite bökigt att tejpa fast spöt på armen varje gång... Tackar för tipsen i tråden ang det!

Att motorn är fasttejpad just nu beror på att jag inte vill sätta fast den innan jag har kommit fram till hur infästningen ska se ut ;)

....och sen är det snyggt också, fast egentligen beror det på att motorn sitter provisoriskt på en extraarm (som jag ännu inte behövt)

post-3915-1211654036_thumb.jpg

PICT0098edge.jpg_thumb

post-120-1211654036_thumb.jpg

PICT0099edge.jpg_thumb

post-120-1211654037.jpg

PICT0092edge.jpg_thumb

post-120-1211654038_thumb.jpg

PICT0097edge.jpg_thumb

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Eftersom jag startade tråden så tar jag upp den igen.

Andtrax, är det så här du menar med gummislang? Borde ju kunna funka.

Någon som har nån annan klurig lösning just till discokulemotorer?

post-1067-1231748303_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Eftersom jag startade tråden så tar jag upp den igen.

Andtrax, är det så här du menar med gummislang? Borde ju kunna funka.

Någon som har nån annan klurig lösning just till discokulemotorer?

Jag gissar att den ska vara enkelt snedskuren, så det blir en taperad silikontapp att köra in i klingans centrum.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag uppfann en ganska oseriös variant igår som jag använder just nu, skulle tro att den varvar 120-150/min :D

post-3026-1233854774_thumb.jpg

post-3026-1233854784_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kan tillägga att jag har en discokuls motor med, och min har ett hål igenom axeln, så jag gjorde följande gör att få fast klingan..

Jag tog ett stycke foam, ungefär så hård som flug foam. Den formade jag som en lång kona, där man sticker in spetsen i klingan och i motsatt ände av spetsen så gjorde jag ett hål som passar motorns axel. För att inte detta skulle glida av axeln så stack jag en ståltrådsbit genom foamen och genom hålet i motoraxeln.

Har nu byggt 4 spön med detta kit och det funkar klockrent.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest hamstah

Så här ser min ut. Som ni ser är den gjord av Meccano! ^_^ Ungefär 9 varv per minut snurrar den vid 1,5V!

post-8236-1252868277_thumb.jpg

Redigerad med hamstah

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.