Hoppa till innehåll
Zelle

Rökning och rökugnar!

Recommended Posts

Tänkte att vi i denna tråd kunde dela med oss av det vi kan om rökbyggen samt själva rökningen av både fisk och kött.

Man kan värma upp sin rök på en massa olika sätt. Ved, briketter, t-sprit är väl dom vanligaste.

El kan även förekomma.

Denna ugnen jag byggt drivs av ved. Eldar med björkved för tillfället. För att få en go rök, för det e röken som ger smaken så använder jag mig av alspån samt enris som kastas in i elden med jämna mellanrum. Ska nog gå över till alved när jag får tag på det.

Det är ganska viktigt att kunna reglera värmen i ugnen. På min ugn styr jag det med hjälp av dom spjällen som sitter i kaminen som jag använder som eldstad. Dessutom har jag ett spjäll på skorstenen till rökskåpet. Jag brukar hålla en temperatur av 80 grader som jag kontrollerar med en enkel ugnstermometer. Då tar det ungefär 30-40 min o röka en enkilosöring. Ett bra sätt att kolla om fisken är klar är att dra i bröstfenorna. Dom ska lossna relativt lätt. Färgen på fisken säger också en del om den är klar. Den ska vara gyllenbrun.

Finns säkert massa olika "recept" på temperaturer och röktid. Detta är vad jag har hunnit testa hittills.

En annan sak som är väldigt viktig är att salta fisken. Har provat lite olika varianter. Alla med endast grovsalt, inte testat saltlag.

Det som gav bäst var att salta försiktigt i buken. Sedan lägga fisken på en saltbädd samt strö lite på ovansidan med. Vände fisken efter 12 timmar och lät den ligga lika länge till.

Så alla där ute som är sugen, bygg en egen rök. Behöver inte alls vara så komplicerad.

Här kommer lite bilder på mitt bygge:

Röklåda samt rökkanal i rostfritt. En gammal kamin som eldstad. Bra med reglagen på kaminen.

P1010293.JPG

Termometer samt spjället. Spjället ör helt öppet när jag eldar upp ungen i temp. Sedan stängs det helt för att behålla röken i lådan.

P1010294.JPG

Inredningen. Rostfria galler. Man kan ta från gammla kylskåp, men det kom jag inte över.

P1010296.JPG

Ligger denna tråd rätt? Visste inte vart jag skulle lägga den riktigt. Admin får gärna flytta till bättre plats om så önskas.

Edit: Bilderna som ligger på annan server verkar krångla ibland. Lägger upp bilderna på forumet också!

post-5831-1220562931_thumb.jpg

post-5831-1220562939_thumb.jpg

post-5831-1220562948_thumb.jpg

post-5831-1220562955_thumb.jpg

Redigerad med Zelle

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Tycker den ligger rätt.

Inte så komplicerad :(

Jag skulle kunna hugga av mig vänsterhanden för att få en sådan där ;)

Grymt snyggt bygge.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tackar sasse.

Det jag menade är det att man inte behöver bygga så komplicerat för att få en fullt fungernade rök.

Räcker men mindre grejjor för att få ett riktigt bra resultat.

Låter bra Doj@an. Är lite speciellt. Inte som att vrida igång ungen i köket precis.

Kräver lite tid och pill, men det e halva grejjen!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Imponerad .Och läckert med rostfritt som håller länge

Jag ska försöka bygga något liknande .

det är ju ett stort område med olika sätt att röka

Det med Saltbädd ska jag testa låter väldigt intresant sätt istället för det vanliga.

Att röka kött skulle vara intresant med och veta hur man går till väga

och har du testat att kallröka

Läste i en Engelsk tidskrift för massor med år sen att spån i eldstaden bara glödde att dem fick aldrig någon eld och på det sättet så kunde man hålla nere värmen

och spånmassan räckte längre på det sättet varde enklare att kallröka.

:(;):lol:

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Låter bra. Bara bygg på . Lite kul o gå o fundera innan man tillverkar.

Det där med kallrökning låter intressant. Det jag läst om kallrökning är att man bygger rökugnen annorlunda.

Med ett långt rökrör som gärna ligger nergräft i jorden för att kyla röken. Det ska även ta otroligt lång tid.

Hade varit kul att använda sin rök till 2 ändamål, om det nu går att "elda kallt" i sin varmrök.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Låter bra. Bara bygg på . Lite kul o gå o fundera innan man tillverkar.

Det där med kallrökning låter intressant. Det jag läst om kallrökning är att man bygger rökugnen annorlunda.

Med ett långt rökrör som gärna ligger nergräft i jorden för att kyla röken. Det ska även ta otroligt lång tid.

Hade varit kul att använda sin rök till 2 ändamål, om det nu går att "elda kallt" i sin varmrök.

jag hittade en finsk sida där kallröknings apparaturen fungerar med solel

jag skickar deras hemsida

Det finns förklarning på finska hur man bygger den

kan översätta om du är väldigt intresserad

Ritningar skall komma snarast står det på deras hemsida

http://www.merrus.info/kuvat/kylmasavustin/01.jpg

Byggnadsinstruktioner

http://merrus.info/kylmasavustin/kylmasavu...kentamisohjeet/

Redigerad med Meritaimen

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Ett litet tips:

För att slippa att öppna röken och dra i fenor för att kontrollera om fisken är färdig kan man sätta i en termometer i det man röker också.

Var på ett litet professionellt rökeri där man hade små digitala termometrar från Clas Ohlson instuckna i den tjockaste delen av varje lax. Givarsladden är ju så tunn så den stack ut genom dörren utan att det läckte ut någon rök, den digitala displayen stod på en bräda ovanpå röken. När laxen nådde rätt temperatur (var det 68 grader..?) så började termometern att pipa! Vilket betyder att man kan sitta och sova jämte sin rök samtidigt som man jobbar hårt med att passa den... :(

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
jag hittade en finsk sida där kallröknings apparaturen fungerar med solel

jag skickar deras hemsida

Det finns förklarning på finska hur man bygger den

kan översätta om du är väldigt intresserad

Ritningar skall komma snarast står det på deras hemsida

http://www.merrus.info/kuvat/kylmasavustin/01.jpg

Byggnadsinstruktioner

http://merrus.info/kylmasavustin/kylmasavu...kentamisohjeet/

Verkar väldigt intressant. Men inget som ska provas i nuläget. Ska lära mig att varmröka riktigt först. Så du behöver inte översätta i nuläget. Tack iaf!

Tackar Mikko!

salmo prutta: Har med funderat på den saken. Ska iaf ha det när jag provar att röka kött!

Snyggt jobbat! Ser ut som rena industrianläggningen.

Själv inne på att bygga i tegel eller sten, typ denna:

Grill/varm o kallrök

Riktigt bra med detaljerad ritning. Duktigt folk finnarna! :)

Bara bygg på! Hur kul som hellst. Bara man har tid så...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Vad har du för rökrör mellan eldstaden och röken?

Redigerad med Jabbe

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Det är rostfritt spirorör och spirodetaljer. Svindyrt, men som tur är jobbar jag med sådant!

Ingen som har rökt kött? Börjar bli sugen på att testa nu. Har ätit rökt rådjursbog och det e bland det goaste tilltugget som finns till en kall pilsner.

Ganska dyrt dock om man ska köpa det.

Vill ha tips på annat kött som man kan röka, som man kan köpa i en vanlig mataffär. Gärna lite billigt i början som man kan testa på!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Det är rostfritt spirorör och spirodetaljer. Svindyrt, men som tur är jobbar jag med sådant!

Ingen som har rökt kött? Börjar bli sugen på att testa nu. Har ätit rökt rådjursbog och det e bland det goaste tilltugget som finns till en kall pilsner.

Vill ha tips på annat kött som man kan röka, som man kan köpa i en vanlig mataffär. Gärna lite billigt i början som man kan testa på!

Det är en kille som skriver i sportfiskeforum som har erfarenhet av att röka kött

http://sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=43

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Huh, tyckte väl att det såg spunnet ut, var rädd att du hade galvad spiro och det är INTE bra att ha i en rök ;)

Jag brukar röka älgkött, helst då revbenen som det finns lite fett i.

Ska du prova att röka något "billigt" så köp rimmad skinka eller fläst, kör med köttermometer så du har koll på innertemperaturen.

Jag har precis hämtat min rök från mitt X:s sommarstuga och ska montera upp den på jaktområdet bredvid vår koja där, ska göra ett ryck med den i veckan så att jag kan röka lite kött och fisk nu under semestern.

Min rök är av ungefär samma konstruktion som din men jag har kaminen i svartplåt, rökrör i rostfritt och rökkuren av trä. Funkar aldeles ypperligt att röka med.

Fick tips häromveckan på en lite enklare rök, gör ett skåp av trä med innermått så att man kan få in ett kylskåpsgaller eller flera på höjd, skåpet ska vara ca ca 1m högt. I botten så lägger du in en långpanna med rökspån, under spånet så lägger du en elektrisk grilltändare fixa en termostatstyrning till grilltändaren så att du kan hålla temperaturen på 70-100 grader inne i röken, klart!

På så sätt slipper man att rackla med eldstad och sånt om man bor "lite centralt".

Killen jag fick tipset av hade ett värmeelement från ett bastuaggregat som värmekälla, men en grilltändare måste funka minst lika bra :)

Redigerad med Jabbe

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jaja! Har juh snackat en del med honom faktsikt. Fast bara om att röka fisk.

Ska ta o snacka med honom om köttrökning med. Kanske åka runt bokhandeln någon dag o kolla om det finna npgon bra bok om det hela!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Huh, tyckte väl att det såg spunnet ut, var rädd att du hade galvad spiro och det är INTE bra att ha i en rök B)

Jag brukar röka älgkött, helst då revbenen som det finns lite fett i.

Ska du prova att röka något "billigt" så köp rimmad skinka, kör med köttermometer så du har koll på innertemperaturen.

Jag har precis hämtat min rök från mitt X:s sommarstuga och ska montera upp den på jaktområdet bredvid vår koja där, ska göra ett ryck med den i veckan så att jag kan röka lite kött och fisk nu under semestern.

Min rök är av ungefär samma konstruktion som din men jag har kaminen i svartplåt, rökrör i rostfritt och rökkuren av trä. Funkar aldeles ypperligt att röka med.

Fick tips häromveckan på en lite enklare rök, gör ett skåp av trä med innermått så att man kan få in ett kylskåpsgaller eller flera på höjd, skåpet ska vara ca ca 1m högt. I botten så lägger du in en långpanna med rökspån, under spånet så lägger du en elektrisk grilltändare fixa en termostatstyrning till grilltändaren så att du kan hålla temperaturen på 70-80 grader inne i röken, klart!

På så sätt slipper man att rackla med eldstad och sånt om man bor "lite centralt".

Killen jag fick tipset av hade ett värmeelement från ett bastuaggregat som värmekälla, men en grilltändare måste funka minst lika bra :)

Jo, vet det med galvet. Har iofs hört flera som kört med rökröret i galv och dom lever än. Lika bra o vara på säkra sidan dock!

Der där med revbenen ska jag testa. Känner juh jägare, och revbenen är la inte så åtråvärda eller?

Rimmat? Är det redan saltat då eller vad man ska säga? För annars så är det juh det med insaltningen innan av köttet. Bär är la att spruta in saltlag med en stor spruta?

Klockrent tips det där med grilltändaren. Annars kan man juh ta en elgrill, för dom har la termostaten med? Borde finnan billiga på typ jula!

Man kanske skulle bygga om sitt rökskåp med en sådan, så man slipper elda. Eller bara bygga ett spjäll på rökkanalen så man kan välja om man vill använda kaminen eller el.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Kolla den här länken http://sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=43 han har byggt ett rökskåp som liknar ditt men med elvärme.

Jag brukar salta allt jag röker med saltlake:

* 10l vatten, 1kg grovsalt (vilket salt som hellst funkar men det måste vara Jodfritt, annars kan det bli beskt) & 2hg socker.

* Koka upp vattnet och rör ner salt och socker, låt svalna..

* Lägg ner köttet/fisken i laken 8-12 timmar beroende på tjocklek, man får prova sig fram.

* Ta upp och lägg ner i kallvatten i ca ½ timme för att laka ur ytskiktet.

* Lägg upp på galler så att ytskiktet får torka lite innan du hänger in det i röken.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Har snackat med honom på sportfiskeforum nu. Blir nog till o bygga om röken med ett element från en elgrill.

Ska testa rimmat bogfläsk o röka. Är juh färdigsaltat o allt.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Har snackat med honom på sportfiskeforum nu. Blir nog till o bygga om röken med ett element från en elgrill.

Låter intressant, skriv gärna om du hittat någon särskilt bra grill att slakta :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Kolla den här länken http://sportfiskeforum.se/cms_view_article.php?aid=43 han har byggt ett rökskåp som liknar ditt men med elvärme.

Jag brukar salta allt jag röker med saltlake:

* 10l vatten, 1kg grovsalt (vilket salt som hellst funkar men det måste vara Jodfritt, annars kan det bli beskt) & 2hg socker.

* Koka upp vattnet och rör ner salt och socker, låt svalna..

* Lägg ner köttet/fisken i laken 8-12 timmar beroende på tjocklek, man får prova sig fram.

* Ta upp och lägg ner i kallvatten i ca ½ timme för att laka ur ytskiktet.

* Lägg upp på galler så att ytskiktet får torka lite innan du hänger in det i röken.

Detta ska testas nästa gång :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jag kör med en vanlig liten lådrök. Funkar hyfsat. Kan lova att det blev bättre när jag började hålla koll med en termometer. Tyckte fisken blev torr och inte god först. Kollade tempen på det sättet jag brukade röka. ca 100-110c :)

Nu kör jag på max 75c och det blir mumma B)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Va ett tag sedan det skrevs något här! Röker ni något?

Har själv fått hyffsat klämm på att röka hela makrillar. Blir riktigt gott.

Kvällens omgång!

post-5831-1250796417_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Va ett tag sedan det skrevs något här! Röker ni något?

Har själv fått hyffsat klämm på att röka hela makrillar. Blir riktigt gott.

Kvällens omgång!

Det där såg riktigt fint ut Zelle. Jag har tyvärr inte lyckats få nån makrill i år. Måste nog slänga en dörj bakom folkbåten nån kväll snart.

Jag är också rökt på rökt fisk. Förutom det färdiga resultatet så får jag väl erkänna att själva eldandet skänker ett mått av glädje och frid. Åsså är det ju en del sköna förberedelser, salta in -> ta en öl - salta av häng på tork -> ta en öl - Göra eld -> ta en öl ... osv.

Har planer på att bygga mig en rökanordning vad det lider. Tillsvidare får jag nöja mig med en rostig gammal grill. Rökte musslor igår för första gången. Det blev gott men funkade inte helt bra i min anläggning. Musslorna släppte för mycket vatten när dom öppna sig och rökeffekten avtog drastiskt. Skalen blev nog bra rökta men köttet kunde fått lite till.

Bifogar några bilder från gårdagens middagslag.

post-5508-1251361853_thumb.jpgpost-5508-1251361866_thumb.jpgpost-5508-1251361878_thumb.jpgpost-5508-1251362014_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.