Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Sen försvinner ju meningen lite med säg en krokfluga strl 6 tex om du binder på en 5-7 cm vinge, då e de ju som en mellantub istället. Så för att inte wastea massa dyra krok så "ska" du anpassa vinge till krok strl för att få en så mångfaldig ask som möjligt... ta en strl 10 tex då "ska" ju vingen generellt ligga strax efter krokslut. Vet inte om jag lät så tydlig men hoppas du förstår vad jag menar.

Redigerad med torstenssonlax
  • Thanks 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago torstenssonlax sa:

Sen försvinner ju meningen lite med säg en krokfluga strl 6 tex om du döna på en 5-7 cm vinge, då e de ju som en mellantub istället, så för att inte wastea massa dyra krok så ska du anpassa vinge till krok strl för att få en så mångfaldig ask som möjligt... ta en strl 10 tex då "ska" ju vingen generellt ligga strax efter krokslut. Vet inte om jag lät så tydlig men hoppas du förstår vad jag menar

Förstår exakt vad du menar, men beror inte det här väldigt mycket på flugan? När jag tittar på Davie mcphails filmer tycker jag mig se långa vingar där också. Nu kanske den blev lite för lång, men inte kan man väl behöva ha vingen strax efter krokslut? Såklart justerar man efter krokstorlek, men går den 3cm förbi på en storlek 6 kanske man ska ha den 1cm förbi på storlek 12 osv.

Uppskattar tips och diskussion. Klart är att vingen ska vara kortare. Tubflugor är inte riktigt min grej...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 minutes ago Ålandsfilip sa:

Förstår exakt vad du menar, men beror inte det här väldigt mycket på flugan? När jag tittar på Davie mcphails filmer tycker jag mig se långa vingar där också. Nu kanske den blev lite för lång, men inte kan man väl behöva ha vingen strax efter krokslut? Såklart justerar man efter krokstorlek, men går den 3cm förbi på en storlek 6 kanske man ska ha den 1cm förbi på storlek 12 osv.

Uppskattar tips och diskussion. Klart är att vingen ska vara kortare. Tubflugor är inte riktigt min grej...

En kan gärna binda lite längre krok-flugor med längre vinge...gör det oftast själv..fel lr. inte? Förstår tanken att flugan inte får som rätta propotion.det blir fel helt enkelt!...men fiskar en i lite slackare vatten! ..så kan tänkas att flugan dippar lite..den fiskar inte som den skall.Hänger sig..så att säga.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ismo sa:

En kan gärna binda lite längre krok-flugor med längre vinge...gör det oftast själv..fel lr. inte? Förstår tanken att flugan inte får som rätta propotion.det blir fel helt enkelt!...men fiskar en i lite slackare vatten! ..så kan tänkas att flugan dippar lite..den fiskar inte som den skall.Hänger sig..så att säga.

Vissa krokflugor ser ju ut såhär också, då kan man börja undra vad det är för fel på en lite längre vinge...

20171216_204851.png

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
12 minutes ago Ålandsfilip sa:

Vissa krokflugor ser ju ut såhär också, då kan man börja undra vad det är för fel på en lite längre vinge...

20171216_204851.png

Jag menar inte på att det är uppriktigt fel att göra på ett visst sätt därav citationstecken. Det jag menar eg är väl mest vikten av att ha flugor i många olika Strl. Som tex låga älvar att kunna dra fram 0,5-1 cm flugorna. Och då är det ju fördel om man bundit efter krokens proportioner exvis 

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
52 minutes ago Ålandsfilip sa:

20171216_204851.png

Antagligen för att kroken hamnar längst bak i arslet!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
50 minutes ago torstenssonlax sa:

Jag menar inte på att det är uppriktigt fel att göra på ett visst sätt därav citationstecken. Det jag menar eg är väl mest vikten av att ha flugor i många olika Strl. Som tex låga älvar att kunna dra fram 0,5-1 cm flugorna. Och då är det ju fördel om man bundit efter krokens proportioner exvis 

Förresten! ..ser ut som en tub-fluga...lr?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Grey heron 3/0 och 2/0. I varje fall inte för lång vinge. Motorsågen hämtas fram fort på detta forum, men dessa är enligt originalmönster. 4 varv bred silvertinsel tätt följd av oval tinsel. Hägerhackel och oval guldtinsel för att förstärka hacklet. Jag måste dock erkänna att jag har 3 lag mallard i vingen istället för 2. Mallard är tunt, 3 lag blir fint i vattnet.

693C51F9-0F55-4D65-A0D7-9EBDCC1D89FA.jpeg

• Like 3

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
3 minutes ago Idivuoma sa:

Grey heron 3/0 och 2/0. I varje fall inte för lång vinge. Motorsågen hämtas fram fort på detta forum, men dessa är enligt originalmönster. 4 varv bred silvertinsel tätt följd av oval tinsel. Hägerhackel och oval guldtinsel för att förstärka hacklet. Jag måste dock erkänna att jag har 3 lag mallard i vingen istället för 2. Mallard är tunt, 3 lag blir fint i vattnet.

693C51F9-0F55-4D65-A0D7-9EBDCC1D89FA.jpeg

Slapp starta den!:D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Muddler på Mustad signature #1, Green Erling och Green Highlander på 2/0 järn. Har tagit några genvägar men de ska ju simma till sommaren så är väl inte så noga.

26AD3AEE-9C18-447D-9BFA-F6BBD5FAC3F3.jpeg

• Like 2

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
8 hours ago Idivuoma sa:

Och så några späda försök på att binda tuber, men det är liksom inte min grej. Ska föreställa Silver Doctor.

0A2F7286-F1E6-4AE3-B082-BE429D47B720.jpeg

Nu kom Motorsågen...RRRrrrrrr...!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
6 hours ago Ismo sa:

Nu kom Motorsågen...RRRrrrrrr...!

Är långt ifrån någon expert men har hört att tuber fiskar bra så måste väl knyta upp ett par för att få fisk:)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
På 16.12.2017 at 13:19 Ålandsfilip sa:

Jo, tog en fjäder jag hade låg löst på bordet bara. Idag blev det en annan. Börjar få in det lite. Tycker tubflugor överlag är stora och jobbiga. Krok är mer min grej.

20171216_141524.jpg

Jag för min del föredrar att ta utgångspunkt i välkända mönster och försöker hålla mig till färgerna. Blue Charm, Black & Silver, Rusty Rat och Thunder & Lightning är eleganta mönster och ganska lätta att binda. Finns goda bindbeskrivningar och video på nätet. Jag tar mig dock stora friheter med materialval och dressing, hur tjock vinge, kroppshackel eller utan och så. 

Jag har ingenting emot egenkomponerade namnlösa flugor och är helt säker på att de fiskar bra. Tycker bara att det är roligare att både binda och fiska med flugor som har en historia, speciellt på krok. Och lättare att hitta bindbeskrivningar på nätet.

När jag fiskar med enhands kastar jag nästan bara enkelkrok. Tycker det är lättare att dra upp ur vattnet än tuber. Enkelkrok är kul att binda också:)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
2 hours ago Idivuoma sa:

Jag för min del föredrar att ta utgångspunkt i välkända mönster och försöker hålla mig till färgerna. Blue Charm, Black & Silver, Rusty Rat och Thunder & Lightning är eleganta mönster och ganska lätta att binda. Finns goda bindbeskrivningar och video på nätet. Jag tar mig dock stora friheter med materialval och dressing, hur tjock vinge, kroppshackel eller utan och så. 

Jag har ingenting emot egenkomponerade namnlösa flugor och är helt säker på att de fiskar bra. Tycker bara att det är roligare att både binda och fiska med flugor som har en historia, speciellt på krok. Och lättare att hitta bindbeskrivningar på nätet.

När jag fiskar med enhands kastar jag nästan bara enkelkrok. Tycker det är lättare att dra upp ur vattnet än tuber. Enkelkrok är kul att binda också:)

Välgenomtänkt! Jag har mest gjort allt på frihand hittills. Jag har väl bundit ett 20-tal flugor i mitt liv så jag är fortfarande på upplärningsstadiet. Jag binder ett mönster jag lärt mig lite för att komma in i själva bindandet. 

Bilderna jag postade är mina första laxflugor jag någonsin bundit, men jag börjar få kläm på det nu och ska som du säger börja binda mer "betydelsefulla" flugor.

Det är såklart speciellt att veta att när man står där man står på ett visst ställe, så kan någon ha stått som på sin tid pionjär och uppfinnare av flugan man själv försökt efterlikna och nu står och kastar på samma ställe.

Bara för att jag just freestylade klart en fluga som motsäger allt här uppe... Den blev riktigt snygg, får ingen rättvis bild bara.

20171217_220739.jpg

20171217_220800.jpg

Redigerad med Ålandsfilip
  • Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago Ålandsfilip sa:

Välgenomtänkt! Jag har mest gjort allt på frihand hittills. Jag har väl bundit ett 20-tal flugor i mitt liv så jag är fortfarande på upplärningsstadiet. Jag binder ett mönster jag lärt mig lite för att komma in i själva bindandet. 

Bilderna jag postade är mina första laxflugor jag någonsin bundit, men jag börjar få kläm på det nu och ska som du säger börja binda mer "betydelsefulla" flugor.

Det är såklart speciellt att veta att när man står där man står på ett visst ställe, så kan någon ha stått som på sin tid pionjär och uppfinnare av flugan man själv försökt efterlikna och nu står och kastar på samma ställe.

Bara för att jag just freestylade klart en fluga som motsäger allt här uppe... Den blev riktigt snygg, får ingen rättvis bild bara.

20171217_220739.jpg

20171217_220800.jpg

Det där är en Glödhäck :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago niseye sa:

Några favoriter :wub:

IMG_6755.thumb.jpg.459c4c39de6d71192d24ea83a00e3a8a.jpg

Väldigt fin bild på snygga flugor, bör nästan inramas och sättas på väggen.  :wub:

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
1 hour ago västvis sa:

Väldigt fin bild på snygga flugor, bör nästan inramas och sättas på väggen.  :wub:

Håller med!.. Kanske jag skulle tagit bort en eller två flugor, om jag ska vara kritisk...;)

Men Niseye är en proffsbindare och duktig att ta bilder!!  Keep going!! :D

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lite mindre hår! ..TACK!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
48 minutes ago kent.flyfish sa:

Håller med!.. Kanske jag skulle tagit bort en eller två flugor, om jag ska vara kritisk...;)

Men Niseye är en proffsbindare och duktig att ta bilder!!  Keep going!! :D

Ju fler ju roligare, eller vad säger man? :rolleyes:
Hur som, tack för dom snälla orden! :)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.