Hoppa till innehåll
Christian

Den stora ATH-tråden

Recommended Posts

Den här tråden uppgraderas nu till en allmän ATH-tråd. Alla är välkomna att posta bilder och texter som rör ATH.

Eftersom Remcon, kungen av ATH-rullar, är smalspolig, tjugo år gammal och finns representerad på flera museer bland annat MoMa i New York så anser jag att den platsar under Vintagearean. Visserligen är den semi-vintage, men den hör hemma i ett celebert sällskap.

Dessvärre är denna rulle kringgärdad med mycket mystik, vilket gäller hela ATH för övrigt. Majoriteten av de rullar som finns i Sverige idag är från den sk Fiskarsperioden. Thorkild Damm (numera på Vision) köpte agenturen för företaget och tog över F-serien, S-serien, Remcon och la till Gallatinen som alltså inte är ritad av Ari't Hart enligt uppgift. Restpartier har kunnat köpas billigt runtom i Sverige och finns fortfarande i tex Tyskland.

Ett stort samlarland är USA, och där tycks man inte bry sig så särskilt om det är en dansk eller en holländsk rulle. Nu är visserligen 80% av alla rullar som säljs från F-serien, den i särklass vanligaste. Dom brukar gå för 600-800 USD på eBay. Resterande 20% är andra raringar, där toppnoteringar legat en bra bit över 1000 USD under senaste året. Lindispensrar från originalperioden brukar gå för ca 400-500 USD och de få städ som säljs ligger på runt 2000 USD.

Remcon är sällan till salu, därför är det svårt att säga vad den är värd. En dansk Remco ligger runt 600-800 USD, medan en holländsk kostar runt tusen dollar och uppåt. Eftersom detta är semi-vintage säljs givetvis rullar billigare på annons, helt enkelt för att alla inte vet vilket det egentliga värdet är. Det är framtida samlarobjekt helt enkelt.

Vad skiljer då ett holländsk original mot en dansk Remco? Vi börjar med väskan. Originalet kan variera, det kan vara svart som detta tidiga ex. Det kan också vara en mjuk Benecchipåse i brunt läder. Den stela påsen till höger är dansk, men har den fördelen att den funderar som rullskydd även när rullen sitter på spöt. Fiffigt.

post-1067-1233088243_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Byggkvaliteten är snarlik och genomgående hög. Den holländska rullen präglas dock av handens närvaro, vilket kommer att märkas på kommande bilder. Jag upplever den som något nättare än den danska. Utan att ha mätt gissar jag att det skiljer några tiondels millimetrar här och där. Den svarta är originalet från Holland.

post-1067-1233088377_thumb.jpg

post-1067-1233088384_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Den holländska ur-Remcon som vi ser här kom senare att ändras, redan under den holländska perioden. Användare klagade på att linan snodde sig bakåt, och man lade till ett linförande tvärstag "klockan sex" på rullen. Denna linförare stabiliserar även rullen i de senare modellerna. Designmässigt är originalet renare. Dock tror jag inte Ari't Hart led så mycket av ändringen. I F-serien har dessa tvärstag förstärkts till ett karaktäristiskt formelement som blir en modern hyllning till äldre rullar med raised pillars. Det exemplar som finns på Museum of Modern Art's permanenta designavdelning saknar dock "raised pillar six o'clock" - liksom mitt original på bilden.

post-1067-1233088590_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Knappen som stänger av knarren kompletterades på den danska versionen en gummibussning. På originalet är den helt i metall. En viktig skillnad är att knarren inte går att stänga av på originalet. "Knarrknappen" är helt enkelt en konstruktiv detalj som redovisar infästningen av knarrblecket.

post-1067-1233088923_thumb.jpg

post-1067-1233088930_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

På den holländska versionen har Ari't Hart i god konstruktivistisk anda valt att redovisa svetsfogarna där ytterringen fäster i linföraren. På den industriellt tillverkade Thorkild Damm-rullen är det en vanlig dold infästning. Detta är den mest häpnadsväckande, moderna och djärva punkten på ur-Remcon enligt min mening.

post-1067-1233089220_thumb.jpg

post-1067-1233089233_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Logotypen på sidostycket skiljer sig åt såtillvida att originalet även har ett Registered trademark. Den juridiska historien bakom detta känner jag inte, men nog vill man ha den med ett R i en liten ring.

Andra skillnader är rullfotens utförande, originalets är tunnare och vassare och sitter assymetriskt. En annan skillnad är att alla skruvar som används på originalet är av vanlig spårtyp medan den danska har fått stjärnskallar.

post-1067-1233089466_thumb.jpg

post-1067-1233089472_thumb.jpg

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

En annan viktig skillnad är såklart färgen. De danska kom i guld, silver och svart i olika kombinationer. Den holländska produktionen kännetecknas av allehanda färger. Vanliga är knallblå, Winstongrön och aubergine. Handlare/tillverkare med ambitioner kunde köpa minimiserier om 50 rullar och där påverka kulören själva. Dessutom tog Ari fram en speciell oxiderad yta tillsammans med Philips som man kunde få mot pristillägg. En Remco med denna behandling är bland det snyggaste som finns.

Kända samarbeten som resulterat i rullar med dubbla loggor är bla med Sage, Winston, Roman Moser och HRH. Det finns massor av andra exempel. Ingen ATH-rulle från den holländska eran är den andra lik.

Redigerad med Christian

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Just det, den danska versionen finns i två storlekar. Här är jag osäker, men jag tror den holländska bara fanns i den lilla. Nån som vet mer om detta?

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jeg takker og bukker for en opplysende og meget god beskrivelse av ATH historien.

Jeg har i det siste diskutert dette med flere kompiser og vi har følt oss usikre på hva som skiller danske og nederlandske ath´er..... nå forstår jeg mye mer.

Takker så mye Christian for en mycke god historisk reise. Dette har jeg sans for ^_^

Jeg er fortiden selv på jakt etter en nederlandsk produsert Ari T. Hart

Jeg har en dansk produsert ath gallatin og den er fin den.......men jeg skal finne meg en nederlandsk ath en eller annan gong ;)

takker igjen for en kjempe artikkel!!!!!!!

Terje!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Henning dryfly

Flott Remcohistorie ^_^

Takker for det Christian. Kan du like godt hele ATH historien, eller er det helst Remco det går i ?.

Viste en del om dette fra før, men det var skikkelig oppklarende det du kom med ;)

Har selv fått øynene opp for ATH i det siste, og kjøpte meg en Ari1 for ikke så lenge siden. Den skal følge meg helt til jeg går i grava B)

(Legger ved et bilde fordi om det blir litt of topic) ;)

Fant ikke et skikkelig bilde her nå, så kan komme flere senere :P

post-7243-1233126523_thumb.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Tackar, kul att intresse finns!

Jag har försökt läsa och kartera så mycket jag har kunnat under några år. Tyvärr har Ari skänkt alla rullar och prototyper till en stiftelse, och detta material är inte tillgängligt. Jag antar att det är av risk för plagiat. Eftersom produktionen är så experimentell och custom made, och spänner över så lång tid så blir det svårt att sammanställa. Dessutom är Ari mer konstnär och designer än entreprenör, vilket märkts under åren genom de olika företagen som driftat och företrätt hans varumärke. Just reels satte samman en enkel tunn stencilerad skrift för några år sedan, som beskriver mycket av hans produktion. Typiskt nog är även den svår att hitta och pissdyr...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Henning dryfly

Takker for svar ^_^

Jeg vil vite hele historien, men den er ikke helt enkel å nøste opp i. Skjønner ikke at ikke flere er interesserte i dette !! må da være den perfekte hobby sammen med binding og fluefisket ;)

Har du sett denne Christian?

e5125a5964ea918e4bd6902388546442acd6823.jpg

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Henning dryfly

Den skulle vært større.

Legger ut link i stedet for, der det står litt om ATH.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=10482.0

Og her er litt om en som har kjøpt en Remco.

Denne ser faktisk ut som en blanding av dansk og hollandsk ^_^ Den har "sixoclock pliar", men har ikke plastskruen for knarren. Den har stålskrue slik de originale Remcoene har. Den har og ath R logo, men ser ut for meg som om det er på feil siden.

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9748.0

Du må kanskje være medlemm for å kunne se bilder, men dette er norges beste ørretforum, så det gjør ingenting ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Jo, jag har sett dom där bilderna Henning! Kommer från en bra tråd för övrigt.

Jag reggade mig och kollade in den norska tråden, kul!!! Det gläder mig att Norge har så många ATH-fantaster. Edge är ju i jämförelse ett stockkonservativt, räddhågset forum där nytillverkade, blytunga kaffekvarnar föredras framför en strippad ATH-rulle.

^_^

Den bruna Remcon är en typisk sen holländare. Min är version 1.0 törs jag påstå, och kostade därefter. ;)

• Like 1

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Jeg takker og bukker for en opplysende og meget god beskrivelse av ATH historien.

Jeg har i det siste diskutert dette med flere kompiser og vi har følt oss usikre på hva som skiller danske og nederlandske ath´er..... nå forstår jeg mye mer.

Takker så mye Christian for en mycke god historisk reise. Dette har jeg sans for ;)

Jeg er fortiden selv på jakt etter en nederlandsk produsert Ari T. Hart

Jeg har en dansk produsert ath gallatin og den er fin den.......men jeg skal finne meg en nederlandsk ath en eller annan gong B)

takker igjen for en kjempe artikkel!!!!!!!

Terje!

Men din Backwinder-prototyp är inte så dum den heller? ^_^

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Guest Henning dryfly
Jo, jag har sett dom där bilderna Henning! Kommer från en bra tråd för övrigt.

Jag reggade mig och kollade in den norska tråden, kul!!! Det gläder mig att Norge har så många ATH-fantaster. Edge är ju i jämförelse ett stockkonservativt, räddhågset forum där nytillverkade, blytunga kaffekvarnar föredras framför en strippad ATH-rulle.

:P

Den bruna Remcon är en typisk sen holländare. Min är version 1.0 törs jag påstå, och kostade därefter. ;)

Litt rart at folk ikke er interessert. Bare ved å se på bildene jeg har lagt ut, så burde jo ALLE få interessen for det ^_^ I USA har pipen en helt annen lyd ;)

Din Remco er helt utrolig nydelig, og jeg tipper du betalte 7000kr for den ^_^-_- Jeg synest også den danskproduserte Remcoen er helt rå, og hadde nok kjøpt en vist jeg fant en flott en.

Jeg synest også Ari1 er noe av de peneste som er blitt lagd av sneller. Helt utrolig deilig....MED en historie bak :lol: Glad jeg har skaffet meg en orginal en B)

Alle som har noe informasjon om ATH i det hele tatt, må legge det ut i denne tråden ;)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
En hjemmelaget fluerulle fra en Norsk kompis, den jeg har er det eneste eksemplaret i hele vida verden ;)B)

Den har nog ikke noe med Backwinder å gjøre ^_^

Terje!

Nu vet jag det, har PM:at med honom. Fina grejor!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.